טבע: לא להתערב בהקפאת התחרות בשוק תרכובות המזון לתינוקות

פנתה לאיגוד לשכות המסחר בבקשה שלא יתערב בהקפאת התחרות בשוק תחליפי החלב ■ הדרישה באה על רקע מכתב בנושא ששלח האיגוד למשרד הבריאות

חברת טבע ישראל פנתה לאיגוד לשכות המסחר, בבקשה שלא יתערב בהקפאת התחרות בשוק תרכובות המזון לתינוקות.

דרישה זו באה על רקע מכתב ששלח האיגוד למשרד הבריאות בסוף פברואר השנה, ובו בקשה לבטל את הנחיית משרד הבריאות שניתנה לבתי-חולים ממשלתיים, לפיה יש להימנע בשלב זה מקיום משא-ומתן עם ספקים נוספים לאספקת תרכובות מזון לתינוקות (תמ"ל) במחלקות היולדות.

שליטת מטרנה וסימילאק כספקיות תמ"ל במחלקות היולדות חולשת על מרבית בתי-החולים בישראל. לטענת השחקניות הנוספות שמנסות להיכנס לשוק, עובדה זו מונעת מהן להגיע לקהל הצרכנים, משום שמרבית היולדות תמשכנה לצרוך את תחליף המזון שקיבלו בבית-החולים.

מצב כזה, המעוגן במכרזים ארוכי-טווח ובמיליוני שקלים שמועברים לבתי-החולים, מונע תחרות, ואליו גם נדרש הרגולטור.

חלק מ"חוק ההנקה" של ח"כ דני דנון כולל סעיף לפיו יש לבטל את העברת תחליפי המזון חינם לבתי-החולים, ולמעשה לפתוח את המכרזים ולאפשר לחברות אחרות להיכנס לתחום.

בבתי-חולים רבים בארה"ב ובאירופה מוצעות ליולדות שתי אלטרנטיבות, כשבחלק מבתי-החולים קיימת רוטציה שלפיה קיים סבב של חודשים ספורים בין החברות השונות.

בשבוע שעבר פרסם משרד הבריאות נוסח אחר להצעת החוק, התומך בהמשך קיומם של המכרזים, אך מציע לאפשר בחירה בין שני תמ"לים בכל מחלקת יולדות.

במכתב שהעבירה טבע בשבוע שעבר לאיגוד לשכות המסחר, צוין כי החברה "רואה בחומרה" את תוכן המכתב של האיגוד למשרד הבריאות ואת העיתוי שבו נשלח.

"בכל הכבוד, טבע סבורה כי המכתב נכתב ונשלח משיקולים זרים, הנוגעים לחבר מחברי האיגוד, והכול - בעיצומם של הליכים מכרזיים ומשפטיים תלויים ועומדים בעניין נשוא מכתבך.

"כפי שוודאי ידוע לאיגוד, מזה זמן ניטש מאבק בין יצרני ויבואני שוק התמ"ל בישראל, ביחס לאספקת תרכובות מזון לתינוקות עבור בתי-החולים הממשלתיים, וזאת על רקע שורה של הסכמים בלעדיים, לאספקת מוצרי התמ"ל לבתי-החולים הממשלתיים, באופן שבו שתי החברות המחזיקות ב-96% מנתח השוק בישראל, הן שמספקות את מוצריהן, כמעט באופן בלעדי, בבתי-החולים הממשלתיים.

"חברות אלה מנסות בכל דרך להצר את צעדיה של טבע (הנהנית משיעורי חדירה של אחוזים בודדים) ולשמר את אחיזתן בשוק התמ"ל, לרבות באמצעות פעולות שמטרתן למנוע כניסתם של מתחרים (ביניהם טבע) לבתי-החולים הממשלתיים, בהם מי מחברות הדואופול מהווה ספק יחיד, כאשר ליולדת לא ניתנה זכות בחירה בין מוצרי התמ"ל השונים... התנהלות שכזו תרמה ותורמת תרומה מכרעת למבנה הייחודי של השוק".

בסיכום המכתב מבקשת טבע ישראל מהאיגוד לפנות למשוך את מכתבו למשרד הבריאות. כמו כן, מתבקש האיגוד להימנע מלעסוק (וממילא - לפעול) בנושא.

יתרה מכך, בטבע ישראל טוענים כי חוות-הדעת המשפטית של האיגוד אינה נכונה, וכי משרד הבריאות יכול להנחות את בתי-החולים, בזמן קיומו של הליך מכרזי, להתקשר עם ספק נוסף, "זאת מאחר שאין כל איסור בדיני המכרזים הקובע כי אין לקיים משא-ומתן תוך כדי קיומם של הליכי מכרז, או תוך כדי קיומו של הליך משפטי, כפי שנטען במכתב אשר נשלח על-ידי האיגוד בנושא".

עו"ד שלומי לויה, היועץ המשפטי של איגוד לשכות המסחר, מסר בתגובה: "איגוד לשכות המסחר לא מתערב בניגוד אינטרסים בין עסקים החברים באיגוד, אך הוא מחויב להביע עמדות עקרוניות בנושאים בעלי חשיבות עקרונית. האיגוד טיפל בהתמדה וממשיך לטפל גם היום על מנת להבטיח הוגנות במכרזים של המגזר הציבורי.

"העמדה שהבענו לא הייתה בהקשר לוויכוח שבין עסקים החברים באיגוד, אלא התייחסה רק לעקרונות הנוגעים לתחום דיני המכרזים. לעניות דעתי, כאשר קיים הליך תלוי ועומד בבית המשפט, משרד ממשלתי לא יכול לבצע פעולות המפריעות להשלמת מטרת המכרז עצמו, באופן שעלול לסכל את החלטת בית המשפט.

"אם למי מחברות העסקיות החברות באיגוד נגרמה עוגמת-נפש, הרי שבוודאי אנחנו מצרים על כך".