חברות כרטיסי האשראי מקצצות - ופוגעות בלקוחותיהם

המרת נקודות שצברתם בכרטיסי האשראי למועדוני הנוסע המתמיד אינה כוללת עוד תשלומים למוסדות ממשלתיים ולרשויות מקומיות ■ למה הצטרפה ישראכרט למדיניות לאומי קארד וכאל, ומדוע לקוחות אמריקן אקספרס נהנים יותר (בינתיים)?

חברות כרטיסי האשראי ממשיכות לבצע צעדים לשפר את הכנסותיהן, בעקבות הירידה בעמלה הצולבת. כעת, שלוש החברות מיישרות קו, ומבטלות הטבה חשובה ללקוחותיהם: חברות כרטיסי האשראי לא יכירו עוד בתשלומים למוסדות ממשלתיים ולרשויות המקומיות כתשלומים שניתן לצבור בגינם נקודות למועדון הנוסע המתמיד.

לפני כחודש עדכנה ישראכרט את לקוחותיה בעניין. בכך, מצטרפת החברה להחלטה של לאומי קארד וכאל מלפני חודשים ספורים. בשלב זה, מחזיקי אמריקן אקספרס הם היחידים שזכאים להמיר את כל הנקודות שצברו לטובת מועדוני נוסע מתמיד של חברות תעופה.

ומה משמעות השינוי? החרגת תשלומי הרשויות מהמרת הנקודות, מהווה צמצום במספר הנקודות למימוש שיכלו עד כה חברי מועדוני הנוסע המתמיד להעביר לצבירה עבור כרטיסי בונוס לטיסה או לשדרוג. עבור לקוחות עסקיים המשתמשים בכרטיס אשראי ובו חיובים על בית העסק - הפגיעה משמעותית יותר. מדיניות החברות אינה אחידה: ישראכרט ומחזיקי ויזה של כאל מחריגות המרת נקודות מתשלומים לרשויות מקומיות (ארנונה, מים וכד') ולמוסדות ממשלתיים, בלאומי קארד ודיינרס מדובר רק במוסדות ממשלתיים (מס הכנסה, ביטוח לאומי).

יותר ממיליון חברים במועדון הנוסע המתמיד של אל על. רובם ככולם, מחזיקים בכרטיס אשראי ומודעים לזכותם להמרת נקודות האשראי לנקודות תעופה. רבים, ככל הנראה, אף דאגו להעביר את הוראות הקבע עבור תשלומים כגון ארנונה, מס הכנסה, ביטוח לאומי ועוד על כרטיס האשראי במטרה להגדיל את צבירת הנקודות למימוש. תשלומים אלה עשויים להגיע לאלפי שקלים בחודש, ועל כן יכולים לשפר משמעותית את יכולת צבירת הנקודות. כאמור, כעת למעט אמריקן אקספרס, חברות כרטיסי האשראי לא מכירות יותר בתשלומים אלה לצבירת נקודות.

פגיעה של 30%

לקוח ישראכרט שפנה ל"גלובס" העריך שמשמעות העדכון של ישראכרט היא פגיעה בכ-30% בנקודות שצבר והמיר מדי חודש.

יחסי המרת נקודות האשראי לנקודות תעופה נקבעים בהתאם להסכמים של חברת האשראי עם חברת התעופה: ישראכרט עם אל על ובריטיש, לאומי קארד עם אל על ויונייטד, כאל עם אל על ולופטהנזה ואמריקן אקספרס שלה שיתוף פעולה עם אל על ומועדוני ואייר פרנס KLM. לדוגמה: יחס הצבירה ללקוחות פלטינה עבור נקודת הנוסע המתמיד באל על עומד על 750 שקל, ללקוחות כרטיסי זהב יחס ההמרה עומד על 1,750 שקל.

השינוי בתנאים, מוביל בשלב זה לפגיעה גם עבור מחזיקי כרטיסי אשראי ייעודיים למועדוני תעופה: כאל מנפיקה את כרטיס miles and more הממיר את נקודות הצבירה למיילים בחברה לופטהנזה ואת כרטיס High Miles של דיינרס, המעניק יחס המרה מועדף לאל על: 300 שקל לנקודת טיסה לכרטיס פלטינום ו-500 שקל לכרטיס בינלאומי. בשני המקרים דמי הכרטיס הם 13 שקל בחודש. בשלב זה, השינוי עליו הכריזה כאל לפני כמה חודשים, כולל גם את הכרטיסים הללו, אולם הנושא נמצא בבדיקה וככל הנראה שצבירת הנקודות בהם תחזור למצב הקודם - קרי תהיה גורפת עבור כל השימושים.

הנימוק: פיצוי על הירידה בעמלות

הנימוק להחרגת תשלומי הרשויות בצבירת נקודות להמרה נובע, כך לפי החברות, "מחוסר ברירה לאור שחיקת העמלה הצולבת בהמשך להוראת הממונה על ההגבלים". עמלה זו משלמות חברות האשראי אחת לשנייה תוך הזכות לסלוק אחת את השנייה.

כאשר הממונה על ההגבלים הפחית את העמלות, הוא עשה זאת כדי להיטיב עם בתי העסק, ומתוך ציפייה שעמלת הסליקה שהם משלמים לחברות האשראי תפחת. אלא שלפי כתבה שפרסמנו ב"גלובס" לפני ארבעה חודשים, מסתבר שבעקבות שחיקת ההכנסות עם הורדת העמלה הצולבת, חברות האשראי דווקא העלו, במקרים רבים, את העמלות הנגבות מבתי העסק (בעיקר קטנים ובינוניים). גם מהלך החרגת העסקאות האמורות בצבירת נקודות ההמרה בא להגן על חברות האשראי ומי שנפגע הוא הצרכן, שמשלם על מהלכים שבאים לכאורה להיטיב עמו.

תגובות

ישראכרט: "במקביל לסגירת תכנית הכוכבים ובמסגרת תכנית המסלולים, ישראכרט פתחה לפני כשנתיים את מסלול ההטבות בחברות התעופה, שבו ניתן לצבור זכויות להמרה לנקודות של אל על או בריטיש על-פי המחזור שמבצע הלקוח בכרטיס. במסגרת התוכנית החדשה לשנת 2013, עדכנו את הענפים הרלוונטיים לצבירת הזכויות".

לאומי קארד: "החברה מבצעת מפעם לפעם התאמות בתמחור השירותים שהיא מציעה, ובכל מקרה מקפידה להישאר תחרותית ואטרקטיבית ללקוח".

כאל: "החל מה-10.6.13 עסקות שיבוצעו בכרטיסי ויזה או מסטרקארד לרשויות ציבוריות, לא יקנו נקודות במועדון הנוסע המתמיד של אל על, בדומה לנהוג בשוק.

עם זאת, הנהלת דיינרס תאפשר צבירת נקודות גם בתשלומים לעיריות ותאגידי מים, חברת חשמל, ורשויות ממשלתיות נוספות.

נקודות
 נקודות