קיסר האבן ומלך העיצוב: אוקי סאטו הציב את "גן האבן" במילאנו

המעצב אוקי סאטו, בעליו של סטודיו ננדו מטוקיו, אומר בראיון ל"גלובס": "כיום מחפשים פחות מוצרים ראוותניים ויותר מנסים להעביר את האופי הבסיסי של החברות. לשדר יציבות"

שנים רבות ש"פלאצו קריבאלי" בלב מילאנו לא ראה כמות כזו של אורחים. כשהמעצב אוקי סאטו, בעליו של סטודיו ננדו מטוקיו, בחר להציב את "גן האבן" שיצר עבור חברת אבן קיסר בחצר הפנימית של הארמון, גם הוא לא ציפה לנהירה של יותר מ-10,000 איש, ארכיטקטים, מעצבים, אנשי תקשורת וחובבי עיצוב, שפקדו את המקום בשבוע אחד.

בחדר סמוך, בעל תקרה מצוירת כמו באולם תפילה, ערך סאטו סדרת רהיטים נמוכים ובהירים על במה מוגבהת. זהו "סטון אדג' טייבל", פרויקט נוסף שיצר עבור אבן קיסר שבו השתמש בחומר של החברה רק בשוליים המעוגלים של רהיטיו. בשני המקרים, מדובר במוצגים לתערוכה בלבד, המדגימים את השימוש בחומר, ולא ברהיטים המיועדים לייצור ולמכירה.

הפלאצו, אחד מרבים כמותו, שירדו מגדולתם והפכו ל"סתם" בתים משותפים ברובע יוקרתי בעיר, נהנה להפוך לשבוע אחד בשנה לאתר תצוגה מבוקש. התשלום מסייע לתחזוקת הבניין העתיק והיוקרה מספקת תחושת גאווה לבעלי הבית. למרות זאת, הבקשה המוזרה, להשתמש דווקא בחצר ובחדר אחד בלבד מהחללים המפוארים, נתקלה בגבות מורמות. אבל סאטו התעקש ולסאטו קשה לסרב.

הגן שיצר נראה כשכבה מרחפת של אבנים שטוחות מעל חלוקי האבן הטבעיים המרצפים את החצר. 330 שולחנות מאבן קיסר ב-7 גוונים של אפור, חום ושנהב, מנוסרים בצורות אליפטיות לא אחידות. לכל אחד מהם רגל דקיקה יחידה, והם נשענים זה על זה, בשיווי משקל מופתי.

סטודיו ננדו הוא אחד השמות החמים ביותר בעולם העיצוב בשנים האחרונות. כשאנשי אבן קיסר פנו לננדו, הם עשו זאת במטרה ברורה לכוון גבוה ולהתבלט בים האירועים של שבוע העיצוב. "רצינו למשוך תשומת לב של מעצבים ואדריכלים ולפרוץ גבולות חדשים", אומר אלי פייגלין, סמנכ"ל השיווק של אבן קיסר, בראיון ל"גלובס".

"לשבוע העיצוב במילאנו הגענו בפעם הראשונה בשנה שעברה, עם מטבח האבן שהצגנו ביריד המטבחים, שייצרנו אותו בשיתוף עם רגבה". היריד ב-2012 התקיים חודש בלבד אחרי ההנפקה המוצלחת של החברה בנאסד"ק. היום שווי השוק של החברה הוא 982 מיליון דולר.

"זה היה מקרי, אבל יש מומנטום חיובי וכשהחברה הופכת למותג גלובלי, ונסחרת, יש יתרונות לנראות שלה בשטח", אומר פייגלין.

כעת אך מתבקש היה לחזור למילאנו, ולהמשיך לרכוב על גל ההתעניינות שהתעורר לפני שנה. ההשקעה בפרויקט עם ננדו מוערכת בחצי מיליון דולר. את ההחזר תמורתה החלה החברה לראות כבר בזמן אמת, כשרבים מהמבקרים שאלו איפה ומתי ניתן לקנות את המוצרים (כאמור, אי אפשר. כעת החברה שוקלת שיתופי פעולה עם יצרנים), וכאשר התצוגה החריגה כל-כך הופיעה בכל הסקירות והדיווחים המובילים בענף.

"המטרה העיקרית של שיתוף הפעולה עם ננדו הייתה לחזק את התפיסה של מובילות המותג בשוק העולמי. "אבן קיסר זה שם גנרי בענף. מכירים את המוצר שלנו באופן מסוים, בשימושים למטבח או לאמבט, וכאן נחשפו לצורות שימוש שלא חשבו עליהם", אומר פייגלין.

הדינמיות של האבן

סטודיו ננדו מעסיק כ-30 מעצבים וסאטו עצמו מדלג בין מדינות על פני הגלובוס, ישן במטוסים ומלהטט בין כ-220 פרויקטים בשנה. במילאנו השנה הציג יותר מ-20 פרויקטים שונים. יחד עם זאת הוא מצליח לשמור על חותם אישי מובהק, ונותן לכל אחד מלקוחותיו טיפול של "בן יחיד". כך לפחות זה נראה.

"אהבתי במיוחד את ההצעה ליצור קונספט ולא מוצר", הוא אומר בשיחה עם "גלובס" במילאנו. "לא רציתי לעשות משהו שניתן לבנותו מחומר אחר. רציתי ליצור משהו שיהיה ספציפי לאבן קיסר ויסביר את המאפיינים של החומר ושל החברה. אם בעבר דובר על החוזק ועל העמידות של המוצר, אני חושב שזה לא מעביר רגש. עיצוב נועד להעביר מסר מורכב יותר".

- איך אתה מעביר את זה?

"הרגל היחידה מחייבת הישענות של המשטחים אחד על השני, והחיבור ביניהם הוא שמעביר את המידע על החוזק. יצרתי גן ולא שולחן. יש פה אלמנט של צמיחה והתפשטות, האבן על כל הגוונים והחיתוכים שלה הופכת מחומר סטטי למשהו דינמי".

- איך אתה בוחר את הפרויקטים שלך מבין הפניות הרבות?

"הכול קשור לאופי הלקוחות. עד כמה הם פתוחים לאתגרים ומוכנים להתנסות ולהתמסר לצד הקומוניקטיבי מול קהל. אני לא אמן. אני עושה עבודה עבור לקוח ואני רוצה למתוח את היכולת שלהם, לא שלי".

- מפתיע שאתה אומר "אני לא אמן". התוצרים שלך נמצאים בקו הראשון של "עיצוב אמנות" ומתקבלים כיצירות ייחודיות.

"אלה לא הרעיונות שלי. הם מביאים את הבריף ואני לומד את החומר, מתבונן בתעשייה ומציע מה שנראה לי מעניין. בסטון אדג' למשל (שולחן עץ ששוליו עשויים אבן קיסר מוחלק), אם אשתמש בחומר אחד זה לא יהיה מעניין. אם אעשה רק את השוליים אצור עניין אצל הקהל".

- אתה מרגיש את ההאטה בשוק?

"לי יש הרבה מאוד עבודה. אבל אני חושב שכיום מחפשים פחות מוצרים ראוותניים ויותר מנסים להעביר את קו המחשבה של החברות. את האופי הבסיסי. לשדר יציבות".

"סאטו הוא מעצב מצוין הזוכה להכרה ולפרסים כאחד מהכישרונות העולים של עולם העיצוב", אומר פייגלין. "הקו העיצובי של ננדו משלב מינימליזם ודיוק בהעברת רעיון, תוך שימוש בחדשנות. זה הפרופיל שהתאים למה שחיפשנו להשיג בעבודה עם מעצב".

הכותבת הייתה אורחת אבן קיסר בשבוע העיצוב במילאנו