מכירת המניות במכבי: מסקנות ראשוניות

היכולת לשחק עם התקציב כלפי מעלה ואורך הנשימה יגדלו; שמעון מזרחי ימשיך להידחק אחורה בהיררכיה

כניסתם של שני המשקיעים החדשים למכבי ת"א, ריצ'ארד דיץ ובן אשכנזי שרכשו 27.5% ממניות המועדון, היא בשורה טובה לאלופה המכהנת שבעוד מספר ימים תנסה להגן על תוארה מול מכבי חיפה. שני אנשי העסקים היהודים מארה"ב לא רק שאמורים לסייע בניהול נכון יותר של המערכת ולדאוג לעלייה בתקציב - הם גם נחשבים למומחים בהעלאת ערכם של נכסים קיימים.

דיץ, 47, הוא רוכש המניות הבכיר מבין השניים - קנה 17.5%, שלמעשה הקנו לו אחוזי שליטה גבוהים יותר אפילו משל היו"ר שמעון מזרחי, שממשיך מצידו להידחק אחורה בהיררכיה. דיץ הוא הנשיא והמייסד של חברת ניהול הנכסים וההשקעות הפרטית VR Capital Group, שהאסטרטגיה שלה היא השתלטות על עסקים במצוקה, במיוחד ברוסיה ובשווקים מתפתחים. לפי הערכות, היא מנהלת נכסים בשווי של כ-2 מיליארד דולר עבור מוסדיים, קרנות משפחתיות ומשקיעים פרטיים. "המומחיות שלי היא לעשות כסף כשאחרים מפסידים", הודה בראיון לפני מספר שנים, "כך פעלתי אחרי המשבר הכלכלי ברוסיה ב-1998, דבר שהחזיר תשואות אדירות בשנים הבאות". לאחרונה רכש דיץ את משכנו של קונסול יוון בלונדון, לאחר שממשלת יוון העמידה מבנה זה ונכסים אחרים למכירה כדי להגדיל את תזרים המזומנים בעת המשבר הכלכלי.

מכבי ת"א היא כמובן לא עסק במצוקה. מכבי זה ארגון שמסיים בשנים האחרונות באיזון תפעולי. במקרים אחדים, בעלי המניות מכניסים יד לכיס ומכסים גירעונות לא גבוהים. מצד שני, מכבי זה גם לא ארגון ששואף לרווחיות אדירה בספרי החשבונות, אלא בעיקר להישגים על הפרקט. זה אומר שהמשמעות העיקרית של העסקה היא אורך הנשימה של משפחות פדרמן ורקנאטי (שישמרו גם אחרי העסקה על גרעין השליטה, 29% לכל-אחת), שעכשיו יהיה גדול יותר.

מבנה הבעלות החדש
 מבנה הבעלות החדש

עד לאחרונה נשמעו לא מעט ביקורת על ניהול המועדון על-ידי פדרמן ורקנאטי, החל מחוסר הרצון להעמיד תקציבים גבוהים כדי להחזיר סיכוי של ממש לזכייה ביורוליג, דרך הכנסת הדור הצעיר לדירקטוריון ועד להתערבויות כאלו ואחרות מתוקף היותם גם אוהדים צהובים. לגבי מגמת ההצערה - הרי שעם כניסת המשקיעים החדשים היא נמשכת; אין סיבה להניח שבעלי גרעין השליטה ישנו משהו בהתנהלות היומיות שלהם; מה שכן ישתנה, לפי הערכות, זה היכולת להעלות את התקציב בשנים הבאות ולחלק את הסיכונים בין יותר גורמים, כפי שהיה בעידן רענן כץ.

בהקשר של דיץ חשוב לזכור דבר נוסף: עובדת היותו שם מוכר בקהילה העסקית בארה"ב, שבין היתר מכהן במועצת המנהלים של אוניברסיטת ייל היוקרתית, עשויה לגרור אחריה בעתיד משקיעים נוספים בקבוצה ולהפוך שוב את הצהובים, בטח שבעידן קריסת האימפריות המשתוללות בעלות תקציבי הענק ביורוליג, לגורם משמעותי ביותר בכדורסל האירופי.

לגבי בן אשכנזי, 44,שרכש 10% - הרי שהפרופיל העסקי שלו מרמז שהוא כאן להרבה שנים. רכישות נכסי הנדל"ן שביצע בחברתו הממוקמת בניו יורק, שכוללת אפילו חנויות "בארניס" המפורסמות, תמיד היו לטווח ארוך וזוהי אמונתו: "השקעה חד-פעמית היא אינה דבר נכון. דיבידנדים נראים רק אם יש סבלנות, תכנית אסטרטגית ומחשבה נכונה", התבטא בעבר.

בשורה התחתונה, דיץ ואשכנזי הם אנשי עסקים שמחפשים תשואות, והם ישמחו לקבל אותם במכבי. גם אם הן מקצועיות בלבד.