המנצח להב שני: "אני מסוגל להעביר לתזמורת את מה שאני רוצה"

המנצח הישראלי הצעיר להב שני, אחד העילויים שיצאו מישראל, יפתח את העונה הקרובה של התזמורת הפילהרמונית ■ בראיון בלעדי ל"גלובס", הוא מספר על הזכייה בתחרות שבה התגלה גוסטבו דודאמל, ועל הדרך שבה הוא ניגש לפרש יצירה מוזיקלית

התזמורת הפילהרמונית הישראלית תפתח את העונה החדשה שלה בהברקת ליהוק יוצאת דופן: על התזמורת ינצח הישראלי הצעיר להב שני, שזכה רק לפני שבועות ספורים בתחרות הניצוח היוקרתית ע"ש גוסטב מהלר בבמברג שבגרמניה. תחרות זו התקיימה לראשונה לפני תשע שנים, והזוכה הראשון בה היה לא אחר מאשר המנצח הוונצואלי גוסטאבו דודאמל. הזכייה בתחרות העמידה את דודאמל באור הזרקורים, ומאז הוא זינק בצורה מטאורית לצמרת עולם הניצוח העולמי.

שני, 24, נחשב לאחד העילויים ממוזיקאי הדור הצעיר שיצאו מישראל. בשנים האחרונות הוא מתגורר בברלין, שם הוא משלים כעת תואר שני בניצוח תזמורות. את הראיון הבלעדי עם "גלובס" הוא קיים בטלפון מסין, לשם הוזמן לאחר זכייתו בתחרות הניצוח בבמברג.

להב הוא בנו של מיכאל שני, ממנצחי המקהלות המוכרים בישראל, שהיה גם מורו הראשון לניצוח. את הקריירה המוזיקלית שלו הוא החל כפסנתרן ונגן קונטרבאס, וגם כיום הוא מופיע בקביעות כפסנתרן סולן.

- לתחרות הזו באמת יש כזו השפעה?

"בהחלט. יש לי כעת זרם הזמנות כמנצח, ביניהן הצעות יפות מתזמורות רציניות מאוד. רוב ההזמנות עדיין נמצאות בשלב של חוזים ולכן אני לא יכול להרחיב, אבל בוא נגיד שאחת המשימות הקרובות שלי היא לבחור אמרגן".

שני הוא הצעיר ביותר ברשימת המנצחים הישראלים שזכו לחסותו של דניאל ברנבוים. ברשימה הזו הופיעו לאורך השנים מנצחים כמו אשר פיש, דן אטינגר ועומר ולבר, שכולם מנהלים כיום קריירה בינלאומית מצליחה. לדברי שני, ברנבוים מהווה עבורו מעין מנטור: "יש בינינו קשר מאוד הדוק. דיברנו כבר פעמיים בטלפון מאז הזכייה בתחרות, והוא מייעץ לי בענייני אמרגנות וניצוח. הקשר בינינו יוצא דופן - לא הייתי אסיסטנט שלו ולא תלמיד שלו, אבל הוא מזמין אותי לחזרות שלו עם התזמורת ואחר כך אנחנו יושבים ומדברים. כשניגשתי לתחרות הניצוח ע"ש מהלר, מי שכתבו לי מכתבי המלצה היו הוא וזובין מהטה".

- ומאיפה ההיכרות עם מהטה?

"ניגנתי בניצוחו בתזמורת בית הספר למוזיקה בתל-אביב, ואחר כך גם כנגן תגבור בפילהרמונית. לפני שלוש שנים הוא הזמין אותי להשתתף בסיור של הפילהרמונית במזרח הרחוק, בתפקיד משולש של פסנתרן, נגן קונטרבאס ועוזר מנצח.

"בחזרה האחרונה, הוא הציע לי לנצח על 'פולחן האביב' של סטרווינסקי, וזו הייתה הפעם הראשונה שבה ניצחתי על הפילהרמונית. בעונה הקרובה זו תהיה הפעם הראשונה שבה אנצח על הפילהרמונית בקונצרט, ואוכל גם לעבוד ממש בחזרות".

שביל הזהב

שני יופיע בפילהרמונית במקומו של המנצח הקשיש קורט מאזור, שנאלץ לבטל את הופעתו עקב מצבו הבריאותי הרופף. "זה כבוד ענק להחליף את מאזור", אומר שני. "מנכ"ל הפילהרמונית, אבי שושני, התקשר אליי לברלין שבוע אחרי הזכייה בתחרות. הוא סיפר שמאזור החליט לבטל, ושאל אם אסכים להחליף אותו. כמובן שנעניתי".

החלפתו של מאזור תוביל גם לשינוי הרפרטואר המתוכנן: במקום הסימפוניה מס' 5 של בטהובן, שעליה היה אמור מאזור לנצח, ינצח שני על הסימפוניה מס' 1 של מהלר. לצידה יבוצע קונצ'רטו מספר 5 של בטהובן, "הקיסר", עם הסולן רודולף בוכבינדר.

"ההחלטה להחליף את הסימפוניה החמישית של בטהובן בסימפוניה מס' 1 של מהלר הייתה שלי, והתזמורת אישרה זאת", אומר שני. "ניצחתי על הסימפוניה מס' 1 של מהלר בגמר של התחרות בבמברג, ואיתה זכיתי. לכן אני מרגיש שאני יכול לבוא איתה בביטחון. זו גם היצירה שעליה אני מנצח כעת בסין".

- מבחינת סגנון ניצוח, אתה מרגיש כבר בשל ומגובש או עדיין מחפש דרך?

"קשה לומר. בכל תקופה אני מסתכל אחורה ורואה שמשהו השתנה. אני רואה את זה גם על מנצחים אחרים: ליאונרד ברנשטיין, לדוגמה, ניצח בצורה שונה לגמרי בצעירותו ובשנותיו המאוחרות יותר. אני מניח שגם אצלי דברים עוד ישתנו. מצד שני, אני מרגיש שאני כבר מסוגל להעביר לתזמורת את מה שאני רוצה".

- מיהם המנצחים שהשפיעו עליך ביותר?

"גם זה משתנה כל הזמן. לפני שהגעתי לברלין, ההשפעה הגדולה ביותר הייתה של זובין מהטה. מצפייה בהקלטות וידיאו, הושפעתי גם מברנשטיין, קראיאן, אבאדו וקלייבר. כיום, מאז שהגעתי לברלין, גם דניאל ברנבוים הפך למקור השפעה חשוב".

לדברי שני, התוצאה המוזיקלית הסופית מושפעת מאוד גם מהתקשורת בינו לבין התזמורת. "כשאני בא לתזמורת חדשה, אני קודם כל נותן להם לנגן ורואה מה התזמורת יכולה להציע לי. החוכמה היא למצוא את שביל הזהב בין מה שאני רוצה להוציא מהתווים לבין מה שהתזמורת נותנת. לכן, לדוגמה, אני לא אכפה עיצוב משפטים על נגן אם הוא משכנע אותי במה שהוא עושה. "הסאונד הסופי יהיה השילוב בין האידיאל שאיתו באתי לבין מה שהתזמורת מפיקה מעצמה באופן טבעי".