העונה הנוצצת: הפילהרמונית פותחת עונה עתירה בשמות גדולים

העונה הבאה של הפילהרמונית, שתיפתח באוקטובר, מעוטרת במנצחים ובסולנים מהצמרת העולמית

העונה החדשה של התזמורת הפילהרמונית הישראלית תיפתח באוקטובר השנה. הקונצרטים בתל-אביב יתקיימו בהיכל התרבות המחודש, שנפתח במאי האחרון ועדיין נמצא בשיפוצים "תוך כדי תנועה".

הפילהרמונית ממשיכה העונה בקו הקבוע שלה - הבאת מנצחים וסולנים מהצמרת העולמית. במהלך העונה יתארחו בתזמורת לא מעט שמות גדולים, רובם מוכרים כאן משנים קודמות וגם כמה חדשים. את העונה יפתח, כאמור, המנצח הישראלי הצעיר להב שני, שינצח על הקונצ'רטו לפסנתר מספר 5 של בטהובן ("הקיסר"), עם הסולן רודולף בוכבינדר, חבר ותיק של הפילהרמונית, ועל סימפוניה מס' 1 של מהלר.

מנצח צעיר נוסף שיופיע השנה לראשונה עם הפילהרמונית הוא האיטלקי אנדראה באטיסטוני (Battistoni), 26, שזוכה להצלחה גדולה במולדתו. מבין הוותיקים בולט שמו של המלחין והמנצח הפולני קז'ישטוף פנדרצקי (Penderecki), החוגג השנה יום הולדת 80. הפילהרמונית תקדיש לפנדרצקי סדרת קונצרטים, שבה הוא ינצח על יצירתו "רקוויאם פולני".

בין המנצחים שמופיעים עם התזמורת בקביעות בולטים העונה במיוחד ואלרי גרגייב האהוב, מנוע טורבו מוזיקלי שהופעותיו הן תמיד חוויה; כריסטוף פון דוהנני (Dohnanyi) האלגנטי; הספרדי הוותיק רפאל פרוהבק דה בורגוס (De Burgos); האמריקאי קנט נגאנו (Nagano); המנצח האיטלקי ג'נאנדראה נוזדה (Noseda); וכמובן זובין מהטה, מנהלה המוזיקלי הנצחי של התזמורת. מנצח בולט נוסף העונה הוא אנדרש שיף, שלטעמי מוצלח בהרבה כפסנתרן.

בין הפסנתרנים שיופיעו עם התזמורת בולטים רודולף בוכבינדר (Buchbinder), שיפתח את העונה יחד עם המנצח להב שני; הפסנתרן הנהדר דניל טריפונוב, זוכה תחרות רובינשטיין האחרונה, שהופעתו מעוררות ציפיות גבוהות מאוד; הפסנתרן הרוסי דניס מטסוייב (Matsuev), חבר קרוב של ואלרי גרגייב שגם מופיע איתו בקביעות; דואו "אמאל", שחבריו הם בישארה הארוני וירון קולברג, ופסנתרנים נוספים.

עם הכנרים שיחזרו לפילהרמונית העונה נמנים יוליאן רחלין (Rachlin), שזכור לטוב מהופעתו כמנצח וסולן בקונצרט פתיחת היכל התרבות המחודש, ריי צ'ן (Chen), גיל שחם ודיוויד גארט. בין הצ'לנים בולטים מישה מאיסקי, אליסיה ויילרשטיין (Weilerstein) ומיקלוש פרני (Perenyi).

בין השמרני למודרני

בכל הקשור לרפרטואר, ממשיכה הפילהרמונית לצעוד על קו דק: ביצוע יצירות אהובות מלב הרפרטואר הקלאסי-רומנטי עבור הקהל השמרני, ומצד שני ניסיון מתמיד להציג גם יצירות מודרניות יותר. דוגמה לשמרנות מציגה הבחירה באופרה "לה טרוויאטה" של ורדי (Verdi), שתועלה בביצוע קונצרטי בניצוחו של זובין מהטה. זו אופרה יפהפייה אך מבוצעת לעייפה, שנחשבת דוגמה קלאסית ל"קראוד פליזר" (יצירה שנועדה לענג את הקהל אך לא לאתגר אותו). מצד שני, בתוכניות אחרות ינצח מהטה על קונצ'רטי לכינור מאת ברטוק ופרוקופייב - יצירות שמן הסתם פחות יענגו את אוזנו של קהל שמרני. מהטה יחתום את העונה באופרטה "העטלף" של יוהאן שטראוס בביצוע קונצרטי, שבו ישתתף גם השחקן גורי אלפי. גם כאן יש קריצה לפופולרי ולקליל, אבל זהו מופע שלא הייתי רוצה להחמיץ בשום אופן.

המנצח הספרדי רפאל פרוהבק דה בורגוס ינצח השנה על "כרמינה בוראנה" של קרל אורף, יצירה בעייתית מאוד אך פופולרית שמוכרת בעיקר בזכות הפתיחה הדרמטית שלה. בתוכניות אחרות ינצח דה בורגוס על הקונצ'רטו לצ'לו של שוסטקוביץ' ועל "וריאציות רוקוקו" לצ'לו של צ'ייקובסקי, עם הסולנית אליסיה ויילרשטיין. דואו הפסנתרנים "אמאל", שחבריו הם בישארה הרוני וירון קולברג, ינגן תחת שרביטו של כריסטוף פון דוהנני את "(לא) חלום ליל קיץ" של אלפרד שניטקה, מלחין רוסי בן-זמננו.

עוד יצירות חדשות ומסקרנות שיבוצעו העונה הן "התרת נדרים" של מיכאל וולפה, שעליה ינצח הישראלי הצעיר עומר ולבר (Wellber); "תהלוכה לילית במדריד" מאת לוצ'אנו בריו (Berio), שעליה ינצח האיטלקי אנדראה בטיסטוני; וכן יצירות מאת הולדהיים ("שאקון לכלי קשת") וליאדוב ("שמונה שירי עם רוסיים").