"יש להעביר את עיריית תל-אביב לתחנה המרכזית החדשה"

המשנה לראש עיריית תל-אביב, ארנון גלעדי, הציג יחד עם אבי נמני, דודו טסה ואסתי זקהיים תוכנית להעברת משרדי עיריית תל-אביב לתחנה המרכזית החדשה, במטרה לשנות את פני דרום העיר

המשנה לראש עיריית תל אביב, ארנון גלעדי, הציג הבוקר במסיבת עיתונאים שקיים בתחנה המרכזית החדשה, את הקמפיין שיזם להעתקת משרדי עיריית תל אביב ממרכז העיר למבנה התחנה. במסיבת העיתונאים נכחו גם שחקן הכדורגל לשעבר אבי נימני, הזמר דודו טסה, והשחקנית אסתי זקהיים, שהביעו תמיכה בפרויקט. בעיריית תל אביב לעומת זאת, טוענים כי כל האפשרויות פתוחות, זאת על רקע העובדה כי התחנה המרכזית היא חברה פרטית הנמצאת בהקפאת הליכים, ומוצעת בימים אלה למכירה על ידי הנאמנים עו"ד שלמה נס ורו"ח עליזה שרון.

לדברי גלעדי, הנושא יעלה באחת מישיבות הנהלת העירייה הקרובות, כאשר בין ההצעות שהעלה בפני הצוות המקצועי של העירייה גם אפשרות שעיריית תל אביב תרכוש את מבנה התחנה המרכזית מידי הנאמנים. על רקע הצגת הקמפיין, נכחו במסיבת העיתונאים בעלי חנויות במבנה, שטענו כי 70% מהחנויות בתחנה סגורות, תוך שהם נדרשים לשלם דמי ניהול ותשלומי ארנונה גבוהים.

"שכונות דרום תל אביב לא הגיעו לאן שהיו צריכות להגיע, בגלל המפגע התברואתי, האורבני והחברתי שנקרא התחנה המרכזית החדשה" אמר גלעדי. "מדובר בתחנה בשטח 250 אלף מ"ר, שבמהלך השנים הלכה והידרדרה ואיבדה את ערכה ומשמעותה. היא עברה מבעלים אחד לשני, ומשמשת מקום מעבר לנוסעים ותו לא. אף אחד מהנוסעים לא מסתובב בקניון, אלא רק חולף בו. הגשרים המקיפים את התחנה נכנסים ממש לתוך הבניינים הסמוכים, ולכן יש צורך לשנות את המציאות הזו".

לדברי גלעדי, ניסיונות לסבסד דיור לסטודנטים בתנאי שיתגוררו באזור, לא השיגו את המטרה לעשות שינוי מהותי באזור, ועל כן יש לבצע מהלך דרסטי. "התחנה נמצאת חמש דקות ברגל משדרות רוטשילד ומדובר בשני עולמות אחרים. לכן, צריך להביא עוגן משמעותי למבנה התחנה, היה ניסיון לשכנע את משרד המשפטים להעתיק את מעונו לתחנה, אך לצערי הוא לא צלח. משרדי עיריית תל אביב לעומת זאת, ממוקמים במרכז תל אביב, על פני 40 אלף מ"ר, כאשר 10,000 מ"ר מתוכם הם שטחים שהעירייה שוכרת בגינם היא משלמת מידי חודש שכר דירה של למעלה ממיליון שקל. במידה ו-9,000 עובדי עיריית תל אביב יגיעו כל בוקר לתחנה המרכזית, בנוסף לאלפי אנשים שמגיעים לקבל שירותים מהעירייה, הדבר ישנה את אופי האזור ויסייע לחבר את דרום תל אביב לעיר".

הזמר דודו טסה סיפר: גדלתי בשכונת התקווה, וכעת אני גר במרכז תל אביב ושומע כל הזמן בבתי קפה שהצעירים מנמקים מדוע לא כדאי לגור בדרום תל אביב. נסעתי עם חברים שלי לראות דירה ברחוב צ'לנוב הסמוך, והם אפילו לא רצו לצאת מהאוטו. זה אבסורד מאחר והאזור הזה נמצא במרחק כה קטן ממרכז תל אביב.

שחקן הכדורגל לשעבר אבי נמני אמר כי בעוד הוא מתגורר היום בצפון תל אביב הוא מודע למשאבים הרבים שמשקיעה העירייה בשכונות הצפוניות של העיר ומרכז העיר, לעומת דרומה של העיר. "העתקת המשרדים לדרום העיר היא צעד חיוני כדי לאזן בין המשאבים שמוזרמים לשתי קצוות העיר", אמר נימני.

השחקנית אסתי זקהיים אמרה כי "אפשר להתקומם, להקים תנועות חברתיות, אבל העירייה חייבת לעשות מעשה אחרי שנים של הזנחת שכונות הדרום. עצם ההצהרה שהעירייה עוברת דרומה, תביא לחיבור דרום העיר למרכזה".

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "בתכנית המתאר העירונית מוצע כי התחנה המרכזית החדשה תיועד לשימושי תעסוקה, תרבות, מגורים, מלונאות ושטח ציבורי. כמו כן בוחנת העירייה חלופות תכנוניות לשילוב מבנה התחנה עם השכונה. במהלך הדיונים לשימושים עתידיים כל האפשרויות יועלו על השולחן".