איציק רוכברגר: "על מה הדיחו אותי? עוד לא היה משפט!"

למרות החלטת בג"ץ, איציק רוכברגר, ראש העיר המודח של רמת-השרון, לא מתכוון לוותר: "נקלעתי לסאגה הזויה לחלוטין. לא יכולות לקרות לאדם טעויות של תום-לב?" ■ "אני צורח מתוך הבטן כי נעשה לי עוול - לא עשיתי עבירה פלילית"

איציק רוכברגר נסער. 3 שבועות לאחר שבג"ץ החליט להדיח אותו מתפקידו כראש עיריית רמת-השרון בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו, ורגע לפני הבחירות לרשויות המקומיות שבהן הוא מתמודד, עברו לטענתו התגובות נגדו לפסים אישיים-משפחתיים מאוד. כאלה שלא מקובלים אפילו בכללי המשחק של הפוליטיקה המקומית.

"לקראת בחירות תמיד יש לכלוכים והשמצות", הוא אומר ל-G, "אני מכיר את זה, ואין לי בעיה שאיתי ישחקו את המשחק. אבל אין להם קווים אדומים בכלום; מקללים ברחוב את אשתי, את הילדים. אמרו שעזבתי את הבית, סיפרו עליי סיפורי נאצה מכאן ועד להודעה חדשה. אני מדבר על השמצות ברמה הכי מכוערת שיכולה להיות.

"אני לא מסוגל להבין את זה; זה הרוע שברוע. זה כבר לא פוליטיקה, זה חיסול. אני חושב שמועמדים אחרים שרצים לראשות העירייה רוצים לראות אותי מת, ולא כפרפראזה, כי זה הסיכוי שלהם להשתלט על העיר. אני לא רוצה להזכיר שם".

- אם תיבחר שוב, חלק מהמועמדים האחרים יישבו במועצת העיר שלך.

"אני אומר לכולם: יש יום אחרי הבחירות. אצלי לא יהיה מצב שמה שמותר לך לעשות היום, תעשה גם מחר. אני לא אאפשר להם; אני אחזור לנהל את העיר ואכניס אותם לחורים שלהם. מי שחרג מהכללים והלך על בסיס אישי - לפגוע לי בבית ובמשפחה - לא יהיה בבית-הספר שלי. שיבוא לאופוזיציה, ינבח שם 5 שנים, זה בסדר, ואני אמשיך לשרת את העיר נאמנה".

בג"ץ - שכרך את הפסיקה בנוגע לרוכברגר עם זו של שמעון גפסו, ראש עיריית נצרת עילית, שמואשם בלקיחת שוחד - אמנם שלח את רוכברגר הביתה, אך לא מנע ממנו להתמודד בבחירות.

"דעתנו אינה נוחה, בפן הציבורי, מהתמודדות השניים על תפקיד ראש העירייה בבחירות הקרובות... עם זאת לא ראינו, בפן המשפטי, אפשרות למנוע התמודדות כזו", כתבו שופטי הרוב.

בדעת המיעוט כתב הנשיא אשר גרוניס (שסבר כי יש לדחות את העתירות) כי "ראוי מבחינה ציבורית שהשניים לא יהיו מועמדים בבחירות הקרובות... ברם, הנני מבדיל בין הבחינה הציבורית לבין הבחינה המשפטית. מאחר שהבחירות בפתח, וייערכו תוך זמן קצר, אין מקום שבית המשפט ישים עצמו תחת הבוחרים בכל אחת מן הרשויות המקומיות בהן מדובר".

בדיוק על זה רוכברגר בונה. "קיבלתי בהכנעה מלאה ובכאב גדול את ההחלטה של בג"ץ, אבל קשה לי", הוא אומר. "אני צורח מתוך הבטן, כי נעשה לי עוול. לא יכול להיות שתולים אותך בכיכר, יורים בך, סוקלים אותך באבנים ואיפה חזקת החפות? מותר לי לצפות שיתנו לי אותה?

"על מה הייתי צריך ללכת הביתה לחודש? על מה הדיחו אותי? עוד לא היה לי משפט! תנו לי להביע את עמדותיי. נקלעתי לסאגה הזויה לחלוטין מבחינתי. לא יכולות לקרות לאדם טעויות של תום-לב? אבל אני מסתכל קדימה, כי אני יודע שאצא מהמשפט הזה נקי. אני אנצח, וזה לא יהיה ניצחון פירוס".

כיאה לראיון שנערך בישורת האחרונה לקראת הבחירות, הוא מכריז כי אין לו שום חששות להפסיד לאחד מארבעת המועמדים המתמודדים מולו: נורית אבנר, לירן זילברמן, אבי גרובר ועידן למדן.

אבל גם אם רוכברגר ייבחר, לא יהיה לו פשוט כל-כך להמשיך ולהחזיק בתפקיד. בג"ץ קבע כי אם ראשי הערים הנאשמים ייבחרו מחדש, מועצות הערים חייבות יהיו לדון בסבירות כהונתם, והוסיף כי "למותר לציין כי ההחלטה שתתקבל נתונה אף היא לביקורת שיפוטית".

בג"ץ, נבהיר, אינו קובע מתי המועצה צריכה להתכנס אחרי הבחירות, אלא כותב: "אם ייבחרו המועמדים או מי מהם לכהונת ראש העירייה, תקום חובה על המועצה להתכנס בסמוך לאחר הבחירות".

על-פי אחד התרחישים, רוכברגר עשוי לגרור את רמת-השרון שוב לבחירות. זה יקרה אם בית המשפט ידיח אותו לאחר שייבחר שוב, והעיר תיאלץ ללכת לבחירות לראשות העיר בתוך 60 יום. "זאת אופציה מאוד קלושה, אבל היא לא תקרה", הוא טוען. "זה לא הגיוני; האמירה של התושבים צריכה להיות מאוד ברורה וחדה".

- בשביל מה להעביר את התושבים את כל זה? לא עברה לך בראש מחשבה לזוז הצידה ולא לרוץ בקדנציה הזאת?

"היו לי מחשבות בראש, למה אני צריך את זה. תשמעי, כל התהליך הזה גם משפיע על הבריאות. אבל יש לי דרייב בלתי רגיל, ואני נשבע שאני מונע משליחות. כל הדברים האישיים שלי אפילו נשארו בלשכה - תמונות של ההורים שלי, של המשפחה, חולצות שיש לי בארון. לא פיניתי אותם, אני אחזור".

רוכברגר מקווה כי המשפט יתקיים במהירות - עוד לפני שבג"ץ יידרש לדיון נוסף בעניין הדחתו. "אני אצא נקי", כך רוכברגר, "ואבקש שהמשפט יתנהל כמה שיותר מהר".

נסיעה לספרד וקניות בסופר

תקציר הפרקים הקודמים: במאי האחרון הגישה פרקליטות מחוז תל-אביב כתב אישום נגד רוכברגר בגין עבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה והפרת אמונים.

על-פי כתב האישום, בשנים 2006-2004 הוא קיבל כ-118 אלף שקל מידי קרן ההשתלמות של עובדי הרשויות המקומיות, בזמן ששימש יו"ר ומנכ"ל שלה במקביל להיותו ראש עיר. רוכברגר היה זכאי לקבל החזר הוצאות במסגרת תפקידו בקרן בסך 500 שקל בחודש, אך בינו לבין אחד מבכירי הקרן התגבשה הסכמה שהסכום יאמיר ל-6,000 שקל בחודש. בכך, לטענת הפרקליטות, הוא עקף את חוק הרשויות המקומיות, האוסר על ראש רשות לקבל שכר על עיסוק שאינו קשור לתפקידו.

על-פי כתב האישום, רוכברגר, 58, ראש עיריית רמת-השרון בשתי הקדנציות החולפות, מאז 2003, הגיש קבלות שהוצגו על-ידו כאילו היו קשורות לכיסוי הוצאות שבהן נשא במסגרת תפקידו בקרן, אך בפועל הן שימשו לצרכיו הפרטיים. בין היתר, מדובר על שיעורים פרטיים באנגלית שניתנו לבתו (בסך 600 שקל, כשעל הקבלות שונה שמה של בתו לשמו); נסיעה לספרד של בתו במסגרת משלחת נוער (כ-3,900 שקל); קניות בסופרמרקט (כ-31 אלף שקלים), בתי-קפה ומסעדות (כ-65 אלף שקל), מקרר (3,400 שקל) והוצאות נוספות.

ב-2007, לאחר שהתגלו החשדות נגדו בביקורת שנערכה בקרן, החזיר רוכברגר את הכספים שקיבל. "אמרתי: אני לא מתווכח עם הביקורת, הנה כל הכסף שקיבלתי - קחו ממנו מה שמגיע לכם, תעשו בדיקה מה מגיע לי ונגמר הסיפור".

אבל הסיפור לא נגמר: בהמשך נכנסה המשטרה לתמונה וזה נגמר בכתב אישום, שהוגש שבועות ספורים לאחר שלרוכברגר נערך שימוע בפני פרקליט המדינה, משה לדור. "אני לא רוצה להעביר ביקורת נגד הפרקליטות או מערכת המשפט, אבל קשה לי עם ההחלטה, כי אני יודע שמדובר בפרשנות משפטית אם מדובר בהחזר הוצאות או בשכר. ואם יגידו שזה שכר, צריכה להישאל שאלה פשוטה: מי אישר את זה? אני לא אישרתי את זה לעצמי. דירקטוריון שלם אישר את זה, ביקורת, כספים.

"אני לא מיתמם; אני קיבלתי כדת וכדין החזר הוצאות. וגם אם נכונה התזה המשפטית שזה שכר, עדיין לא עשיתי עבירה פלילית".

רוכברגר, אם כן, גורס כי מדובר בהחזר הוצאות, וכי מתוך אותם 118 אלף שקל "השתרבבו - בטעות ובתום-לב - כמה קבלות שלא הייתי צריך להגיש אותן, שמסתכמות ב-6,000 שקל בלבד במהלך שנתיים. אז עם מה באים אליי, עם טעות של גרוש וחצי?".

- לא מדובר בשתיים-שלוש קבלות ולא בגרוש וחצי.

"אחת המזכירות עשתה סדר והגישה את הקבלות, ואני לוקח אחריות על הגשת הקבלות שהיא הגישה כאילו אני הגשתי. כל העולם יודע שאני לא בודק את תלוש השכר שלי, מה מגיע לי ומה לא; אני כזה אדם שזורם עם הדברים ולא מסתכל, אבל אני מנהל טוב... תלכי למשרד שלי, תפתחי מגירות, תראי שהכול בתוך שקיות, כל הקבלות זרוקות במגירות... אז היא התבלבלה".

הנה דוגמה אחת לטעות של תום-לב, שאליה טוען רוכברגר: "למדתי אנגלית, כי נסעתי להשתלמות לראשי ערים מובילים מטעם הממשל האמריקאי. ובאותה תקופה גם בתי למדה אנגלית. אז בטעות אחת המזכירות שרבבה את זה פנימה, כי זה היה באותה תקופה. אז על מה מדובר? על 5 קבלות של 120 שקל? על 120 שקל אני אעשה רמייה? זה זועק לשמיים".

"מה, אני אמרתי לא לזמן?"

לאחר הגשת כתב האישום, מועצת העיר כלל לא התכנסה לדון בשאלה אם להעביר את רוכברגר מתפקידו. בג"ץ מתח על כך ביקורת נוקבת: "המשמעות של אי-התכנסותה... היא בגדר החלטה לסרב להעביר את מר רוכברגר מכהונתו. החלטה זו אינה עולה בקנה אחד עם עיקרון השמירה על טוהר המידות ושלטון החוק", נכתב. "התנהגותו כמתואר בכתב האישום... היא בגדר התנהלות שאינה הולמת. ההחלטה היא בלתי סבירה באופן קיצוני".

- איך אתה מסביר את זה שחברי המועצה לא דנו בהדחה שלך?

"הוראות החוק אומרות שכדי לזמן ישיבת מועצה שדנה בהעברת ראש רשות מתפקידו, צריך שיהיו 8 מבקשי בקשה מתוך 15. את הבקשה ביקשו רק שניים, ולכן היועץ המשפטי של העירייה אמר שאין מקום לזמן ישיבה. מה, אני אמרתי לא לזמן?".

- אולי הסיבה קשורה לכך שחברי המועצה כפופים לך וחששו לעשות צעד כזה?

"אבל באופוזיציה היו ארבעה - ומתוכם רק שניים ביקשו. אז מה הייתה הבעיה לבקש עוד? תאמיני לי שהיה לי נוח שיקיימו דיון ממצה במועצה. אחר-כך כל מיני גורמים פוליטיים הלכו ועתרו לבג"ץ שאתפטר".

השתלשלות העניינים, לדידו של רוכברגר, הושפעה מאוד מהאווירה הציבורית, מהמאבק על טוהר המידות בשלטון המקומי, וממבול ראשי הערים שנמצאים תחת חקירה ושכנגד חלקם אף הוגשו כתבי אישום. הוא עצמו אינו מתייחס לראש עיר כזה או אחר, אבל ברור שמבחינתו, ישיבה בסירה אחת עם ראשי ערים המואשמים בביצוע עבירות חמורות - כגון ראש עיריית רמת-גן צבי בר, ראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני וגפסו מנצרת עילית כאמור - היא בעוכריו.

"הכניסו אותי בתוך הסד הזה ולא עשו הפרדה בין כתב אישום כזה או אחר", כך רוכברגר. "לא ברור לי איך תיק אחד קשור לתיק שני, איך אדם אחד עשה משהו ומחברים אותו לאדם אחר. אצלי זה משהו מינורי, וגם לא מדובר על כתב אישום שמתייחס לעיריית רמת-השרון ולפעילות שלי בה. אני כל-כך זהיר בתפקיד שלי, ולראיה - 10 שנים לא דבק בי רבב. להגיד לך משפט דרייפוס? לא יודע".