טיול לסופ"ש: קבלו כמה סיבות טובות לבקר באשדוד

תערוכת תרבות הפלשתים במוזיאון המחודש, מסלול הפסלים בטיילת, פריחת חבצלות החוף ועוד סיבות ליום טיול באשדוד

מי לא מכיר את הסיפורים על דוד וגוליית, או על שמשון ודלילה? מסיפורי התנ"ך כולנו יודעים שהפלשתים היו "רעים" והישראלים "טובים". אך מי היו בעצם אותם "גויי הים" הנזכרים במקרא ובמקורות מצריים? מנין באו? כיצד חיו? לאן נעלמו? ומדוע זכו לשם רע כל-כך בתנ"ך, עד שסיפורם אף השתרש באתוס הציוני-יהודי; והאם יש קשר בין אותו עם קדום של יורדי ים, שהתנחל במישור החוף הדרומי ובשפלה של ארץ כנען החל באמצע המאה ה-12 לפני הספירה ושגשג כאן במשך כ-600 שנה, לפלסטינים בני ימינו?

על כל אלה מנסה לענות תערוכת הקבע לתרבות פלשתים, המוצגת במוזיאון קורין ממן באשדוד (רחוב השייטים 16, טל' 08-9974226; א'-ה' 16:00-09:00, ב' עד 20:00, שישי-שבת 13:30-10:30; 30 שקלים, 25 לתושבי אשדוד. יש גישה לנכים).

התערוכה הוותיקה הזו, שהיא ככל הידוע היחידה בעולם המוקדשת לנושא, זכתה לאחרונה למתיחת פנים מרשימה. באמצעות טכנולוגיות חדשניות, זווית הסתכלות מרתקת, תיאורים מהתנ"ך ושירה מהומרוס ועד ביאליק, ובעזרת מיצגים אינטראקטיביים - הצליחו גלית ליטני, אוצרת בכירה ברשות העתיקות, דניאל רוזנטל מ"טחנה לעיצוב" ואוצרת המוזיאון יעל ויזל לשזור סיפור ארכיאולוגי ואנושי רב פנים לבני כל הגילים.

לי, למשל, היה קשה להתיק את הנכדים הפרטיים שלי מסרטון האנימציה, המוקרן על-גבי משטח אופקי ומדמה את כיוון נדידתם של "גויי הים" בים האגאי. שלא לדבר על המיצג שבו הם מוזמנים להיכנס לסנדליו של שמשון הגיבור ו"להפיל" את עמודי המקדש שאותו הרס לפי המסופר, או על השולחן הווירטואלי-אינטראקטיבי לרפאות חרסים.

המידע המדעי מוגש גם הוא בצורה מרתקת באמצעות פריטים ארכיאולוגיים (חלקם מקוריים, חלקם רפליקות) כמו צלמיות וכלי חרס מעוטרים, שנמצאו בחפירות באזור וממחישים את חיי היומיום של פלשתים ואת התרבות המפותחת שהביאו עמם מעבר לים. אגב, בניגוד למה שהתנ"ך מספר, דגון לא היה האל הראשי של פלשתים, אלא ככל הנראה האלה פתגיה. ייתכן שהצלמית המקסימה שנמצאה בחפירות באשדוד (המקור במוזיאון ישראל) וזכתה לכינוי החיבה אשדודה, היא-היא פתגיה. הפאלוסים המוצגים בתערוכה מזכירים לנו את העיסוק הכמעט אובססיבי של התנ"ך בעורלות פלשתים.

לצד תערוכת הקבע, המוזיאון המחודש מציג תערוכות מתחלפות בתחום התרבות, שיאפשרו הצצה למסורות ולמנהגים אתנוגרפיים של קבוצות שונות בישראל. התערוכה המוצגת כעת, "בלי עין הרע ובמזל טוב", מציגה מגוון רחב של פריטי יודאיקה וקמעות, הלקוחים ממעגל החיים היהודי.

מהמוזיאון הדרך קצרה לטיילת שעל שדרות משה דיין, הנמתחת במקביל לחוף. אל נופיה הטבעיים של אשדוד - ים כחול ודיונות חול - התווספו במהלך השנים פסלי חוצות, שכמה מהם הפכו למזוהים עם העיר, כמו פסל המפרשים של הפסל ישראל הדני, המוצב בכיכר המפרשים, שבמפגש שדרות משה דיין ומנחם בגין.

בנוסף על בריזה נעימה ומבט על הים, טיול רגלי בטיילת מזמן גם מסלול פיסול. אם ממשיכים מכיכר המפרשים דרומה, מגיעים לכיכר הנער שעל שדרות משה דיין ועובד בן-עמי. את הפסל המרגש - ספק מלאך, ספק נער מכונף על עמוד - יצרה עפרה צימבליסטה לזכרו של מריאן ברקוביץ', תושב אשדוד שנהרג במלחמת לבנון השנייה.

בסופה של הטיילת, בכיכר היובל האליפטית והענקית שבקצה הדרומי של שדרות משה דיין, ניצב פסלו החדש והמונומנטלי של האמן מוטי מזרחי, עין השמש שמו. זוהי קונסטרוקציית מתכת וחיפוי אלומיניום, זכוכית ונירוסטה, המזכירה עדשת ענק, ספק עין ספק חללית, שגובהה 18 מטרים. צדה המזרחי של העדשה צהוב כמו שמש וצדה המערבי אפור-כסוף כמו הירח. הפרויקט הפיסולי הזה, שתכנונו ההנדסי בוצע בידי האדריכל דני הורוביץ, משלב טכנולוגיית תאורה מתקדמת שתוכננה בידי ניסן גלברד ומתבססת על נורות לדים חסכוניות.

אם אתם כבר שם, לא תקפצו למקום שהוא בעיניי הכי רומנטי בעיר? במיוחד עכשיו, כשחבצלות החוף עדיין פורחות בין קירות האבן העתיקים של מצודת אשדוד ים ומפיצות לעת ערב ריח משכר. ראשיתה של המצודה, ששרידיה ניצבים על חוף הים בדרום אשדוד, מול רובע ט"ו, בנמל ובעיר מסחר שנבנתה ככל הנראה במסורת הערים ההלניסטיות והרומיות במאה הרביעית לספירה. באמצע המאה השמינית לספירה (התקופה הערבית הקדומה), נבנתה על יסודותיה מצודה ימית בשם קלעת אל-מינה (מצודת הנמל), במטרה להגן על המקום מפני פלישה של ספינות ביזנטיות, ורוב השרידים שנמצאו במקום הם מהתקופה הזו, היא תקופת חליפות בית אומיה.

יש גם אטרקציה חדשה לכל המשפחה: פארק אשדוד ים החדש, שנחנך לאחרונה, ממוקם מצפון למרינה על שדרות משה דיין, ויש בו אמפיתיאטרון, מדשאות, מתקני שעשועים משוכללים, אגם קטן עם סירות, מזרקה מזמרת, שבילי הליכה ועוד (פתוח מדי יום 06:00- 23:00, נגיש לבעלי מוגבלויות). את הבילוי אפשר לסיים באחת ממסעדות הדגים בנמל או במסעדה החדשה אנדיב במלון West (רחוב הטיילת 21 חוף לידו, א'-ה' 23:00-11:30, טל' 073-2866806)