הכינו את האופניים: מירוץ ופסטיבל ענק של ספורט במדבר

במירוץ ה-Desert Challenge הראשון, לפני 19 שנה, השתתפו 49 רוכבים, ואז עוד קראו לו "טור דה סדום", בשנה שעברה הגיעו כבר 2,500 והשנה מצפים ליותר ■ ההפנינג יתקיים באמצע החודש

"לקראת הסוף נתפסו לי השרירים. זה קורה מפעם לפעם, ואני מוכן לזה נפשית. התחושה הייתה קצת של חוסר אונים, אבל צריך להבין שזה יכול לקרות וצריך לעצור. עצרתי, מתחתי, שחררתי, והצלחתי לסיים. בסוף הרגשתי נהדר, כי עשיתי מה שיכולתי", נזכר רונן קלימן-מקא ברגע הכי קשה שחווה במירוץ ה-Desert Challenge לפני שנה. למרות אי-הנעימות לא עולה על דעתו לוותר השנה על המירוץ, השישי שלו ברציפות.

אירוע ה-Veolia Desert Challenge מתקיים זו השנה ה-19 בתחום המועצה האזורית תמר שלחוף ים המלח. כמעט שני עשורים הם בערך הזמן שבו טרנד האופניים העמיק אחיזה בשבילי ארצנו, והרעב בתחום אינו יודע שובע. לא פשוט להפיק אותו אירוע מדי שנה, ולנסות בכל פעם להמציא את הגלגל מחדש כדי למשוך קהל. השנה מציעים הפנינג בן יומיים עם כמה מקצים תחרותיים, מרתון זוגות באופני הרים, ריצת שטח לילית ותחרות אתגרית המשלבת רכיבה וריצה בשטח. בכל מקצה כמה מרחקים אופציונליים, מקל עד קשה.

באנו ליהנות

לילך קלימן-מקא, אשתו של רונן, שמגדירה את עצמה כ"חובבת", מגיעה לאירועים בשביל הכיף. "אני לא מחפשת פודיומים" היא אומרת, "אני באה כדי ליהנות, יש כאן אווירה מדהימה - החוויה, התחושה המשפחתית שנוצרת במתחם הקמפינג, החברות עם המתחרים, ובעיקר ההיי שבסיום המירוץ. המסלול ידידותי, האנשים נחמדים, הרוח ספורטיבית, קהילתית ולא מתלהמת". בשנה שעברה היא השתתפה בקטגוריית הזוגות עם חברה, ולפני שנתיים עם בעלה רונן. הוא מצדו כבר רכב עם אחותו ואפילו עם בנו. "אני לא קורא לזה תחרות", הוא אומר. "זה אירוע שמה שיפה בו הוא שמאפשרים לכולם להשתתף - לחובבים ולמקצוענים מתחרים".

רונן הוא זה שהדביק את כל המשפחה ב"מחלה". הבן, עומר, משתתף בהפנינג בפעם החמישית, והוא רק בן 14, לילך בפעם השלישית, והבת הצעירה (12) תחנוך השנה את השבילים בפעם הראשונה.

רעיון המירוץ נולד כיוזמה מקומית במועצה האזורית, והוא נועד לאגד יחד כמה אירועים שימשכו תיירים. יעקב אקריש, מזכיר המועצה ומיוזמי האירוע, התחבר לענף, שהיה אז בתולי, ומשך אחריו משפחות מהאזור לתחום, גם לאירועים ברחבי הארץ. "זה התחיל כ'סובב סדום' או 'טור דה סדום'", הוא מספר. "היינו הראשונים שארגנו תחרות קרוס קאנטרי, ובהיעדר שופטים אירחנו חבר, שופט מקפריסין, שבנה לנו את המסלול ולימד אותנו ואת חברי איגוד האופניים פרק חשוב בארגון אירועי אופניים בינלאומיים. בהמשך היינו בעצם מורי הדרך בארגון אירועים כאלה, כי זה היה מירוץ מהבולטים, אבל גם הגדול והאטרקטיבי מכולם".

אופיר קינדלר, מנהל השיווק של האירוע, מספר שבמירוץ הראשון השתתפו 49 "שרוטים", שאולי לא כל-כך הבינו את תפקידם החלוצי, ובשנה שעברה הגיעו כבר 2,500. השנה מתכוונים להגיע לשיא של 3,000 משתתפים. "האירוע", הוא אומר, "יצא מזמן מגבולות תחרות האופניים והריצה הרגילות, והפך לפסטיבל ספורט השטח הגדול בישראל, שמתאים למקצועיים ולתחרותיים, אבל יש בו גם נופך משפחתי עממי".

מירוץ לאור ירח

פסטיבל השטח הזה מתגאה בכמה וכמה פרמטרים מקצועיים: מספר המקצים, סוגי התחרויות, כמות המשתתפים (ובעיקר כאלה שחוזרים שוב ושוב), אבל גם במדידת הזמנים הקפדנית שהופכת אותו למדויק ולאמין. חוץ מזה, יש בו מעוף. תחום ריצות הלילה, למשל, הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות, משנה דפוסים מוכרים ומציב אתגרים פיזיים ומנטליים.

בפסטיבל הזה, הספורט החדש יחסית "רץ" כבר שבע שנים, וצבר מועדון מעריצים אדוק. מדובר באירוע די מגניב, שבו רצים באישון הלילה בתוך השקט של המדבר, מצוידים בפנסי ראש בלבד. ריצת השטח מתקיימת בשטח רך על שבילים כבושים, כדי לא לסכן את הרצים במכשולים מסוכנים. יש כמה מקצים: שישה, עשרה, עשרים ושלושים קילומטרים.

מה מיוחד בריצת הלילה? "זה משהו אחר!", מתלהב רונן. מזג האוויר טוב יותר, לא רואים קדימה, קשה להעריך את המרחק, ופתאום זה נגמר. הייתה עלייה אחת מאוד תלולה, שהציבה קושי פיזי, אבל מעבר לזה לא היה קושי. עם האופניים אני יודע שיהיה לי יותר קשה השנה, כי אני רוכב עם בן זוג, ולא הספקתי להתאמן כמו שצריך. אני חושב שאחרי ריצת הלילה יהיה לי קשה, ואני חושש לאכזב אותו. אבל גם הוא בא כדי ליהנות, אז התחרותיות פחות נמדדת".

ההפנינג מציע למעשה חגיגה משולבת של ספורט וטבע. מלבד העובדה שחורף מדברי הוא עניין קסום ממש, הרי התפאורה המהממת של מצוק ההעתקים בשולי מדבר יהודה, שגולש בדרמטיות אל ים כחול (גם אם הוא מלוח מאוד), שובה את הלב.

על רקע הנופים המרהיבים האלה יוקם המתחם המרכזי בחיק הטבע, באזור נחל חימר (הסמוך לצומת זוהר) ויהיו בו אזור קמפינג ללינה, אבל גם מאהל ענק ובו יריד ספורט מקצועי גדול, הפעלות ויצירה לילדים, מתחם מתקני רכיבה, מופעים (מוזיקה ואקסטרים), דוכני מזון ואפילו פינות רביצה. היצע הפעילויות גדול, כך שסביר להניח שלא יהיה שם רגע דל.

בקטגוריה של משפחות חובבות טיולים ואופניים יש כמה אפשרויות בילוי בדיווש, וניתן להצטרף לאחד מטיולי הרכיבה שיתקיימו בסוף השבוע: בשישי מסלול בנחל סדום ובנחל פרצים (14 קילומטרים) ובשבת שלושה טיולים בשלוש דרגות קושי: משפחתי, קצר וקל (שישה קילומטרים) בכיכר סדום, בינוני (15 קילומטרים) שנוסף השנה ומתאים גם לילדים מנוסים (מגיל 8), וארוך (25 קילומטרים) שמתאים גם לבני נוער (מגיל 12) - שניהם לאורך נחל חימר היפהפה. אם יש לכם במקרה ילדים ספורטיביים מלאי מרץ, הם יוכלו להשתתף ביום שישי אחר הצהריים גם בתחרויות הריצה לבני 12-4.

ביום שישי בערב תתקיים קבלת שבת עם ארוחה משותפת ולאחריה הופעה חיה, ולראשונה - חידוש תרבותי: פאנל של יזמים "חולמים" מתחום האופניים שידברו אל תוך הלילה, על תעשיית הרכיבה - פניה לאן. בלילה יצא כאמור מירוץ Adidas MoonRun, שאליו נוספה השנה קטגוריה עממית למרחק של שישה קילומטרים.

בשבת יוכלו הרוכבים לפתוח את הבוקר בתרגול יוגה, ואחר כך יתקיים מירוץ האופניים, שאליו יוזנק מרתון הזוגות לצד ה-Ultimate Challenge, מסלול הרכיבה ליחידים שהוא למעשה החלק השני בקטגוריה בהמשך למירוץ הלילה.

הלינה בקמפינג היא באוהלים פרטיים אבל יהיו במקום מקלחות חמות, ואפילו מתחם פרימיום של קרוונים להשכרה (לארבעה אנשים ומעלה) - בהזמנה מראש. ואם אין לכם אופניים? לא נורא, יהיה מתחם השכרה במקום, כולל מוסך לתיקונים, לשפצורים ולכיוונים לכל דורש.

21-20 בדצמבר, פרטים והרשמה: http://desertchallenge.co.il שימו לב: הרישום לתחרויות הרכיבה ולריצת הלילה הוא רק עד 12.12