קרן פימי מתמודדת על רכישת גדות מיכליות

קרנות פרייבט אקוויטי מקומיות מתמודדות על גדות מיכליות וחטיבת המים של ג'ון דיר ■ בין המתעניינים: הקרנות פימי, סקיי, טנא, פורטיסימו וקרן Paine מקליפורניה, ועודד פלר

מספר לא קטן של קרנות השקעה וגורמים נוספים לוטשים בימים אלה עיניים למכרזים למכירת שתי חברות גדולות, המגלגלות כל אחת מחזור הכנסות שנתי של מאות מיליוני דולרים.

החברות הן גדות מיכליות, העוסקת בהובלה ואחסנה של כימיקלים, אותה העמיד למכירה בנק דיסקונט, כשתמורת המכירה מיועדת להחזיר את החוב שהעמיד הבנק לאמפל, באמצעותו היא רכשה את גדות; החברה השנייה היא ג'ון דיר מים, אשר כמחצית מפעילותה היא חברת פלסטרו מקיבוץ גבת, אותה רכשה בשנת 2007.

בשתי החברות מוערך שווי העסקה בעשרות מיליוני דולרים. היקף התמורה הינו נמוך יחסית, כיוון שלגדות מיכליות ישנו חוב פיננסי גבוה, ואילו ג'ון דיר מים הינה חברה שרושמת הפסדים כבדים מפעילותה.

מבדיקת "גלובס" עולה כי בין המתעניינים בגדות מיכליות ניתן למצוא את קרן הפרייבט אקוויטי פימי, בייסודו וניהולו של ישי דוידי, קבוצת משקיעים בהובלת קרן סקיי של צבי יוכמן, הכוללת את דור כימיקלים, חברת אמיליה פיתוח שבשליטת עודד פלר (הבעלים של חברת כימוביל, העוסקת בתחום פעילות דומה לגדות) וקרן טנא, אשר ניסתה במהלך השנה שעברה לרכוש את גדות. כעת עשויה לטנא להגיש הצעה משותפת ביחד עם קרן קארטיז'ן, שגם היא התעניינה בעבר בהשקעה בגדות.

עוד קבוצה זרה, המורכבת מחברות אשר פעילותן היא במדינות הבנלוקס שם פעילה גם גדות, הביעה התעניינות, אולם טרם ברור האם בסופו של דבר היא תגיש לכונסי הנכסים הצעת רכישה. ייתכן כי ארז מלצר, מנכ"ל גדות לשעבר, יצטרף לאחת הקבוצות.

באשר לג'ון דיר מים, גם כאן ניתן למצוא את פימי, כשלצידה נמצאת גם קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו, בהובלת יובל כהן. עוד גורם שמתעניין בחברה ועשוי להגיש הצעה לרכישתה הוא חברה הנמצאת בבעלות קרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית Paineמקליפורניה, המתמחה ברכישת חברות בתחום המזון והאגרוכימיה. קרן זו (לשעבר Fox-Paine) רכשה בשנת 2002 את חברת פרדיים גיאופיסיקל הישראלית, אשר פיתחה תוכנת הדמיה תלת ממדית תת-קרקעית עבור תעשיית הגז הנפט, ב-100 מיליון דולר. הקרן רשמה אקזיט נאה ביותר על השקעה זו, לאחר שמכרה את פרדיים בשנת 2012 לקרנות אייפקס ו-JMI, תמורת מיליארד דולר.

יוצאים לחו"ל לבחון את הנכסים

גדות מיכליות, שהוקמה בשנת 1958, עוסקת באמצעות חברות בנות בישראל ובאירופה בהובלה ימית, אחסנה והפצה של כימיקלים, כאשר מחצית ממכירותיה מופנות ליצוא. בשנים 2007-2008 רכשה אמפל של יוסי מימן את הבעלות בחברה מידי משה יוחננוף, לפי שווי של כ-550 מיליון שקל.

לצורך ביצוע הרכישה לקחה אמפל מימון מבנק דיסקונט, ושעבדה לטובתו את כל מניותיה בגדות.

עם כניסתה של אמפל לתהליך פירוק בשנה שעברה, ולאחר שלא עמדה בתנאי ההלוואה, אכף דיסקונט את השעבוד, ולגדות מונה כונס שינהל את הליך מכירת מניותיה - עוה"ד גיל אורן ודרור ויגדור ממשרד יגאל ארנון. יתרת ההלוואה של דיסקונט לאמפל נאמדת בכ-70 מיליון דולר.

לפני מספר חודשים זכתה בגדות בבוררות משפטית מול מספנות סיניות בסכום של כ-80 מיליון דולר, ולאחר שהתבררו תוצאות הבוררות, נפתחה הדרך למכירת החברה. מחזור המכירות של גדות מוערך היום בכחצי מיליארד דולר, ואילו הרווח התפעולי בכ-30-40 מיליון דולר. גדות הינה חברה ממונפת שהחוב הפיננסי שלה נאמד היום בכ-180 מיליון דולר.

בשבועות האחרונים עורכים המתעניינים בדיקת נאותות, במסגרתה הם אף ייסעו בשבוע הבא למדינות הבנלוקס באירופה, על מנת לבחון את הנכסים שמחזיקה גדות במדינות אלה. על הקבוצות להגיש הצעת השקעה מחייבת עד יום חמישי, ה-23 בינואר.

השאיפה של כונסי הנכסים, אשר מלווים על ידי פירמת ארנסט יאנג, היא למכור את גדות בלפחות 70 מיליון דולר - יתרת החוב לדיסקונט, אולם מדובר ביעד שאפתני למדי; רק אם עסקת המכירה תהיה במחיר גבוה יותר, יועבר העודף שמעל יתרת ההלוואה לידי מחזיקי האג"ח של אמפל, שהיקף החוב כלפיהם עם קריסת החברה נאמד בכ-900 מיליון שקל.

פלסטרו תחליף ידיים פעם נוספת

תאגיד הטרקטורים האמריקאי ג'ון דיר (סימול: DE) העמיד לאחרונה למכירה את חטיבת המים שלו, ג'ון דיר מים, אותה הקים בשנת 2006. חברה בת זו הוקמה מתוך אסטרטגיה של ג'ון דיר להרחיב את פעילותה בתחום החקלאי הגלובלי, במטרה לשנות את מוקד ההתמחות שלה - מיצרנית טרקטורים וציוד נלווה לחברה גלובלית שתספק פתרונות משולבים למגוון צרכיהם של החקלאים.

מיד לאחר הקמת החטיבה, יצאה ג'ון דיר מים במסע רכישות: בין היתר נרכשה חברת ההשקיה האמריקאית T-System International וחברה פרטית קטנה יחסית שעוסקת באיתור וניהול מקורות מים, וכן בייצור מוצרי השקעה בהתזה וטפטוף, בשם Roberts Irrigation Systems.

הרכישה הגדולה של חטיבת המים הייתה של חברת פלסטרו הישראלית, המייצרת מוצרי השקיה וטפטוף, ב-2007 מידי קיבוץ גבת והמיליארדר האוסטרלי ג'ון גנדל בתמורה ל-380 מיליון שקל.

החזון של ג'ון דיר לא הצליח להתרומם, ועל פי הערכות מחזור ההכנסות השנתי של חטיבת המים עומד על כ-250 מיליון דולר, כאשר מחצית מהפעילות מקורה בפלסטרו. הבעיה העיקרית היא שהפעילות של החברה, שהינה חובקת עולם, נמצאת בהפסד המוערך בכ-40 מיליון דולר לשנה.

לאור המצב, ביצעו בג'ון דיר הערכה מחודשת והודיעו בספטמבר האחרון על כוונתם למכור את חטיבת המים, ושכרו לשם כך את בנק ההשקעות מריל לינץ' שישמש כיועץ למכירה. על פי הערכות, העסקה למכירת החטיבה צפויה להתרחש בשבועות הקרובים.