ירידה של 21% במספר הדירות שנמכרו ברבעון הראשון

בחודשים ינואר-מארס נרכשו 25.6 אלף דירות בסך-הכול ■ מצבם של הזוגות הצעירים ממשיך להידרדר

במקביל לפרסום נתוני ענף הנדל"ן בחודש אפריל 2014 פרסם היום (ג') מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר גם את הסיכום הרבעוני הנוגע לרבעון הראשון של השנה.

על פי נתוני הרבעון הראשון, בחודשים ינואר-מארס נרכשו 25.6 אלף דירות בסך-הכול, ירידה של כ-21% בהשוואה לרבעון הקודם (רבעון רביעי 2013). עם זאת, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד (רבעון ראשון 2013) לא חל שינוי משמעותי במספר העסקאות.

על פי הנתונים, הירידה בהיקף העסקאות ברבעון הנסקר כללה את רוב אזורי הארץ, למעט אזור טבריה, כאשר באזורי תל אביב, המרכז, ירושלים, חיפה ובאר שבע נרשמו שיעורי ירידה גבוהים בשיעור של למעלה מ-20% בהשוואה לרבעון הקודם. באותו הזמן, ההשוואה לרבעון המקביל אשתקד מעלה כי באזור המרכז ובאר שבע היקף העסקאות דווקא עלה בעוד באזורי ירושלים , חיפה, תל אביב נרשמו ירידות גם בטווח של שנה אחורה. שוני זה בנתונים מעיד על תנודתיות גבוהה בענף הנדל"ן ומושפע לא מעט מהרבעון האחרון של 2013 שהציג נתוני שיא בהיקף העסקאות.

רוכשי דירה ראשונה (הזוגות הצעירים להגדרת האוצר) ממשיכים להיות מושפעים מהמחירים הגבוהים לצד הגבלות בנק ישראל ומשקלם בסך העסקאות ברבעון הנסקר ירד ל-37%, השיעור הנמוך ביותר בארבע השנים האחרונות. מספר העסקאות שבוצעו על ידי רוכשי דירה ראשונה ירד ברבעון הנסקר ב-26% לעומת הרבעון הקודם ועמד על 9300 דירות בסך-הכול, המספר הנמוך ביותר מאז הרבעון הראשון של 2012. הירידה הבולטת ביותר במספר העסקאות שביצעו רוכשי דירה ראשונה נרשמה באזורי הפריפריה ובחיפה. על פי ניתוח הממצאים על ידי כלכלני האוצר, הירידה המשמעותית (33%) ברכישת דירות על ידי רוכשי דירה ראשונה בחיפה נבעה מהירידה החדה של מכירת דירות על ידי משקיעים באזור זה.

באוצר מציינים כי כשליש מהדירות שרכשו הזוגות הצעירים ברבעון הראשון של 2014 היו דירות חדשות, כאשר 80% מהן בטווח מחיר של עד 1.6 מיליון שקל. מבצע המכירות שערכה חברת תדהר יחד עם מועדון הלקוחות של 'חבר' בראש העין בסוף השנה שעברה הוביל לכך שרמה גבוהה יחסית של רוכשי דירה ראשונה נרשמה באזור המרכז ברבעון הנוכחי, זאת בשל המחירים הנמוכים יחסית במבצע האמור לעומת מחירי הדירות החדשות באזור זה. במקביל, באוצר מציינים כי גם בכל הנוגע לדירות יד שנייה הוסטו הביקושים של רוכשי דירה ראשונה לכיוון ערים זולות יחסית.

המשקיעים קונים פחות דירות

ברבעון הראשון של 2014 נרכשו כ-6300 דירות על ידי משקיעים , ירידה של 20% לעומת רבעון קודם, אולם הם עדיין מהווים כרבע מכלל העסקאות שבוצעו ברבעון זה. באותו הזמן, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד דווקא נרשמה עלייה בשיעור של כ-11% במספר הדירות שנרכשו על ידי משקיעים.

משקל המשקיעים באזור תל אביב נמצא ברבעון הנסקר ברמתו הגבוה ביותר בשנתיים האחרונות, וזאת בשל העובדה שהגבלות בנק ישראל (הגבלת שיעור ההחזר החודשי מסך ההכנסה של משק בית) שהשפיעו על עסקאות משקיעים ברחבי הארץ פחות אפקטיביות באזור זה וזאת בשל רמות השכר הגבוהות.

גם בכל הקשור למכירת דיות על ידי משקיעים נרשמה ירידה ברבעון הנסקר וזאת בעיקר בשל כניסתו לתוקף של ביטול הפטור ממס שבח למוכרי דירה נוספת. כך, ברבעון הראשון של 2014 נמכרו 3600 דירות על ידי משקיעים, 24% פחות בהשוואה לרבעון הקודם שהיווה רבעון שיא במכירת דירות בשל ביטול הפטור האמור (נכנס לתוקף בינואר 2014).

ירידה גם בהיקף עסקאות בשוק היד שנייה

ברבעון הראשון של 2014 נרשמה ירידה של 25% ברכישת דירות יד שנייה בהשוואה לרבעון הקודם. מדובר בכ-19 אלף דירות שנמכרו בשלושת החודשים הראשונים של 2014.

על פי נתוני האוצר, הירידה המשמעותית ביותר ברכישת דירות בשוק היד שנייה, ירידה בשיעור כ-33%, נרשמה באזור תל אביב ברבעון הנסקר לעומת הרבעון הקודם. ירידה ניכרת נרשמה גם באזור המרכז (29.4%), אזור ירושלים (29.3%), אזור נתניה (26.6%), אזור חיפה (25.4%) אזור חדרה (23.5%) ואזור באר שבע (22.9%).

באותו הזמן, היקף רכישת הדירות החדשות ברבעון הראשון של 2014 ירד בשיעור מתון יותר מאשר דירות היד שנייה והירידה שנרשמה בפלח שוק זה עמדה על 7% בהשוואה לרבעון הקודם. ברבעון הנסקר נרכשו כ-6900 דירות חדשות. על פי הנתונים, באזור המרכז נרכשו הכי הרבה דירות חדשות (1480) ברבעון זה ובטבריה נמכרו הכי פחות דירות ברבעון (68 דירות בלבד). באזורים תל אביב, טבריה, נצרת ונתניה נרשמה עליה במספר הדירות החדשות שנמכרו לעומת ירידה שנרשמה בשאר האזורים.