"מעבר רשות המסים להליך פלילי תקטין את הפעילות העסקית"

לדברי מומחי מס, יש לא מעט חקירות פליליות שנפתחו לאחרונה, שבעבר היו נסגרות במישור האזרחי תוך דרישה לתשלום המס ותו לא: "המגמה הזו תגרום לחברות וליחידים שמבצעים פעילות כלכלית בהיקפים גבוהים, לקחת פחות סיכונים"

בראשית החודש התפוצצה בקול תרועה רמה פרשת העלמת מס לכאורה בתחום הנדל"ן, והותר לפרסום כי חברי קבוצת רכישה בעתלית חשודים שהעלימו מע"מ ומס רכישה בהיקף כולל של 15 מיליון שקל. הונאת המס לכאורה התגלתה על-ידי יחידת מיסוי מקרקעין חדרה, וחשודים בפרשה נעצרו או עוכבו לחקירה.

זמן קצר קודם לכן הותרה לפרסום פרשת הונאת מס והלבנת הון גדולה אחרת, לכאורה, כאשר בעל השליטה בחברת הבנייה ב. יאיר, יאיר ביטון, נעצר בחשד כי הוא ואחיו יורם הלבינו לכאורה, באמצעות החברה, הון בהיקף של 60 מיליון שקל עבור העבריין יצחק אברג'יל.

עוד הותר לפרסום בתקופה האחרונה כי רשות המסים עצרה בני המשפחה המפעילים את מועדון החשפנות "הבורסה" בתל-אביב, בחשד כי העלימו הכנסות של כ-10 מיליון שקל בשנה החולפת; וגם שבעלי רשת "סופר זול" חשוד בהעלמת מס של כ-13 מיליון שקל ונעצר על-ידי חוקרי פקיד שומה חקירות מס הכנסה תל-אביב, עם סיומה של חקירה סמויה שנוהלה נגדו בחשד להונאת מס ולדיווחים כוזבים לרשויות המס.

חשיפת הפרשות הללו, ורבות אחרות בשנה החולפת, מציבה את רשות המסים בקדמת הלחימה בהון השחור ובהלבנת ההון. זהו "מאבק הדגל" עליו הכריז מנהל רשות המסים, משה אשר, מאז נכנס לתפקידו. ואולם, לאחרונה מתחילים להישמע גם קולות שפחות מפרגנים לרשות.

על רקע הפתיחה בחקירות פליליות חדשות לבקרים במחלקות החקירות ברשות המסים, מומחי מס מותחים ביקורת על השימוש המוגזם, לטענתם, של הרשות, בכלי הפלילי, תחת סגירת תיקים במישור האזרחי-מיסויי, ומזהירים מהשלכות מדיניות זו.

"להפקיד על גילוי מלא"

לדברי עו"ד יאיר בנימיני, שותף מיסוי במשרד אפשטיין-רוזנבלום-מעוז (ERM), "ההליך של רשות המסים נגד קבוצת הרכישה בעתלית מהווה דוגמה נוספת למגמה מדאיגה של מעבר מטיפול בהליך אזרחי להליך פלילי. המגמה הזו תגרום לחברות וליחידים שמבצעים פעילות כלכלית בהיקפים גבוהים, לקחת פחות סיכונים, דבר שיביא להקטנת חלק מהפעילות העסקית במשק, במיוחד בתחום מיזמים בעלי סיכון גבוה, כגון חברות אינטרנט, נדל"ן בחו"ל והשקעות במוצרים מורכבים בשווקי הון בחו"ל".

בנימיני מוסיף כי "ישנן לא מעט פרשות וחקירות פליליות שנפתחו לאחרונה, שבעבר היו נסגרות במישור האזרחי, תוך דרישה לתשלום המס שלא שולם ותו לא. לדוגמה, חקירות פליליות נפתחו לאחרונה נגד ישראלים שהחזיקו אחוזים מועטים במדינות במקלטי מס ולא דיווחו על האחזקה, מעצר של סוחרי מעו"ף בבורסה בטענה כי יצרו הפסדים פיקטיביים שנועדו להקטנת חבויות מס ועוד".

לדבריו, המוקד הוא מאבק פלילי בתכנוני מס. "הרשות החליטה לאחרונה שהיא משתמשת בכלי הפלילי גם למלחמה בתכנוני מס מתוחכמים, פרי עבודתם של רואי חשבון ועורכי דין. ברגע שנישום יודע שהוא מסתכן לא רק בתשלום מס אלא גם באיבוד חירותו, בפרסום שמו בכלי התקשורת מובל למעצר ובאיבוד שמו הטוב, הוא ייקח פחות סיכונים", הוא אומר.

בנימיני מוסיף כי אמנם "הרשות אינה יכולה לבדוק כל דיווח של כל חברה ויחיד, וראש הרשות ציין שרק 3% מהדוחות נבדקים. כמו כן, חלק מתכנוני המס מבוססים גם על אי-דיווח. לכן, חלק חשוב מאוד ביכולת להילחם בתכנוני מס הוא הרתעה, והכלי הפלילי הוא כלי מרתיע הרבה יותר מניהול הליך אזרחי".

עם זאת, לדבריו, "לעיתים הרשויות אינן מבינות תכנוני מס לגיטימיים ובטוחים שהם לא חוקיים; אבל אם רק היו טורחים לרדת לעומק העניין, היו מבינים שמדובר בפרשנות לגיטימית של החוק. לכן, חשוב להבין שרמת הסיכון בתכנוני מס עלתה".

בנימיני מבהיר כי "אם רוצים לבצע תכנון מס, יש לבחון שהפרשנות של החוק פתוחה למספר פרשנויות אפשריות ולקבל על תכנון המס חוות-דעת של עורך דין, שתאמר מפורשות שהפרשנות של החוק הינה תקינה. החזקת חוות-דעת כזו יכולה להעניק פטור מאחריות פלילית. בנוסף, צריך להקפיד על גילוי מלא של כל הפרטים הנדרשים לרשות המסים, כי ברגע שעל כל העובדות יש דיווח, קשה מאוד לרשות המסים להפעיל כלים פליליים".

"מטרה ראויה"

עו"ד ענת טנא, שותפה מנהלת במשרד אלתר המתמחה במסים, מוסיפה כי "בתקופה האחרונה רשות המסים מנסה להותיר רושם, להשאיר חותם, וזה מוביל אותה לפנות להליך הפלילי יתר על המידה".

לדבריה, "הרשות מפעילה את ההליכים הפליליים ואת המחלקות של החקירות בצורה מואצת, אבל במקביל גם מעודדת מאוד הליכים של פנייה לגילוי מרצון של הציבור לחשוף את כספו המוחבא ולשלם את המס, תוך ויתור על העמדה לדין פלילי.

"במציאות הזאת יש תחושה שיש אקסטרה פעילות פלילית, שמטרתה, בין היתר, ליצור איזשהו מומנטום שאומר לנישומים 'אנחנו פה, ואם יש לכם בעיות עם דיווחי המס, אז תקנו ותסבירו, כי אם לא אנחנו נהיה מאוד מאוד אגרסיביים, כי אנחנו מאוד לא רוצים יותר לסבול ולחיות עם העובדה שיש כלכלה שחורה ויש הון שחור, והנטל נופל על חלק מהציבור'. יש בהחלט כרגע לחץ שמופעל בכיוון הזה. הרשות כיום מנסה לדחוף נישומים שמסתירים כספים להליך הגילוי מרצון והחשיפה באמצעות הרתעה פלילית מאסיבית".

טנא מוסיפה כי "החשיבה של אנשי הרשות היא שבאחוז מסוים מהתיקים חייבים לעשות את זה - לפנות להליך הפלילי והחמור יותר - כדי ליצור את ההרתעה, ולכן יש כאלה שייפלו באותם אחוזים שלגביהם מחמירים, אבל זה לא איזשהו סדק אי-שוויוני מוחלט".

עם זאת, טנא לא מתרגשת מהשימוש בכלי הפלילי. לדבריה, "מדובר באפקט המטוטלת, שתמיד זז קצת חזק מדי - אז כרגע המטוטלת נעה לכיוון ההליך הפלילי, אבל בהמשך זה יתאזן. הרבה פעמים כשמנסים ליצור השפעה עושים בדרך צעדים חריפים, יותר אולי ממה שהיינו חושבים שראוי לעשות. אבל בסך-הכול המטרה היא מטרה ראויה - להביא לצמצום משמעותי של ההון השחור".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "רשות המסים פועלת הן במישור הפלילי והן במישור האזרחי, אך ורק על-פי הוראות החוק. במקרים בהם מדובר בעבירות חמורות, אכן ננקטים הליכים פליליים במקביל להליכים אזרחיים, כאשר כתב האישום מוגש על-ידי פרקליטות המדינה, והוא חייב לעמוד ברף הפלילי הקבוע בחוק על-פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה.

"רשות המסים רואה בחומרה את ניסיונות ההתחמקות ממס, ופועלת בכל הכלים העומדים לרשותה למיגור עבירות אלו המהוות בפועל גניבה מן הקופה הציבורית ופגיעה ברמת שירותים שמקבל הציבור הישראלי באמצעותה".

הרשות מסרה עוד כי "בשולי הדברים נציין כי המידע לגבי קבוצת הרכישה בעתלית הועבר למחלקת החקירות, כבכל מקרה בו יש חשד לעבירה על החוק, אך אין בכך לחייב כי יינקטו נגד המעורבים בעניין הליכים פליליים".