העשירים נהיים עשירים יותר - גירסת הבונדסליגה

"הקיקר": באיירן מינכן צפויה לגרוף בעונה הקרובה למעלה מ-50 מיליון אירו מזכויות שידור, בשיטה שמתעדפת את הקבוצות הכי מצליחות בשנים האחרונות

פפ גווארדיולה עם צלחת האליפות של הבונדסליגה, באיירן מינכן / צלם: רויטרס
פפ גווארדיולה עם צלחת האליפות של הבונדסליגה, באיירן מינכן / צלם: רויטרס

באיירן מינכן, אלופת הבונדסליגה בשנתיים האחרונות, בכל מקרה מובילה בגדול מבחינה כלכלית על יתר מתחרותיה בליגה הגרמנית. בעונת 2012/13, למשל, היא הכניסה לבדה 431.2 מיליון אירו - בעוד ששתי הבאות אחריה ברשימת הקבוצות המכניסות, בורוסיה דורטמונד ושאלקה 04 - רשמו ביחד מחזור של 454.4 מיליון אירו. ובניגוד לתדמית הסוציאליסטית שאולי יצאה לבונדסליגה - נדמה, לפחות על-פי נתוני חלוקת הטלוויזיה לעונת 2014/15, כי צמצום פערים פיננסיים לא נמצא בראש מעייניהם של קברניטי הענף.

המגזין הדו-שבועי "קיקר" מפרסם כי סך הכספים שיקבלו 36 הקבוצות בשתי הליגות המקצועניות הבכירות (18 בבונדסליגה ו-18 בבונדסליגה 2) בעונה הקרובה יסתכמו ב-709.5 מיליון אירו, עלייה של 57.1 מיליון אירו לעומת עונת 2013/14. הנתח העיקרי של הכספים יחולק לפי נוסחה קבועה מראש, ויתבסס על הישגיהן הספורטיביים של הקבוצות בחמש השנים הקודמות - במה שיבטיח לבאיירן, שזכתה בשלוש מתוך חמש האליפויות האחרונות - את החתיכה הכי שמנה מהעוגה. לפי הבסיס הזה, באיירן תקבל סכום "פיקס" מובטח של 47.605 מיליון אירו, לעומת דורטמונד שבמקום השני ברשימה - ותסתפק ב-36 מיליון אירו.

מפתח הבונוסים מקופת הטלוויזיה, שתעניק מינהלת שתי הליגות הבכירות בגרמניה בגין הישגים בעונה הקרובה, יהיה צנוע בהרבה מסכומי ה"פיקס" שמסתמכים על הישגי העבר: האלופה תקבל 3 מיליון אירו, סגניתה 2.5 מיליון אירו. המשמעות היא שסיום העונה במקומות 1-2 יבטיח לבאיירן לחצות, לראשונה בהיסטוריה של הכדורגל הגרמני, את רף ה-50 מיליון אירו מתמלוגי זכויות שידור.

למרות זאת, צריך להדגיש שהבונדסליגה עדיין מפגרת שנות אור מאחורי הפרמיירליג, ליגת הכדורגל המכניסה בעולם מזכויות שידור: היורדת בעונה 2013/14, קארדיף סיטי, שקיבלה את הסכום הנמוך ביותר מהטלוויזיה מבין 20 קבוצות הליגה האנגלית - חגגה מענק יותר גבוה משל באיירן מינכן הגדולה (62.08 מיליון ליש"ט, כ-78.5 מיליון אירו).