מחול טעון: ארקדי זיידס רוקד לפי תמונות מארכיון "בצלם"

המופע הטעון "ארכיון" של ארקדי זיידס יעלה במסגרת פסטיבל המחול "צוללן" בתיאטרון תמונע

מהמופע של זייס / צילום:מונה א מנג'ה
מהמופע של זייס / צילום:מונה א מנג'ה

אחרי שהופיע בפסטיבל אביניון, בטולוז ובפריז, המופע המדובר "ארכיון" מאת הכוריאוגרף ארקדי זיידס עולה בשבוע הבא בבכורה ישראלית, במסגרת פסטיבל המחול "צוללן" בתיאטרון תמונע.

זיידס, שבעבודותיו הקודמות עסק בעקירה ובנדודים כמצב קיומי, ממשיך לעסוק בקונפליקט, ומעמיק את חקירתו בסכסוך המתמשך בין ישראל לפלסטינים. "ארכיון" היא יצירה אמיצה, שבה הוא בוחן חומרים של תנועת "בצלם", שצילמו פלסטינים המתעדים מצבים ואירועים של קונפליקט במסגרת פרויקט איסוף המידע "חמושים במצלמות" של התנועה.

את העדויות המצולמות הוא מתרגם לתנועה, לאסתטיקה בימתית, וכך הוא ממקד את תשומת לב הצופים בגוף - גופם של הישראלים והתגובות הפיזיות שלהם, בעוד הפלסטינים נותרים מאחורי המצלמות. אף אל פי כן קולם ונקודת מבטם נוכחים מאד, וקובעים את הפרספקטיבה של הצפייה.

זהו תרגיל מעניין עבורנו, הישראלים, לצפות בחלקים מתוכנו ולראותם מבעד לעיניים זרות. אין כאן שאלה של נרטיב דומיננטי ונרטיב כבוש, אלא פשוט התבוננות מנקודת מבט נתונה.

התרחשות נפיצה

פסטיבל "צוללן" הוא אירוע מחול המנסה לעמת את אמנויות הבמה עם היבטים חברתיים ופוליטיים של היצירה והחיים. אצל זיידס, הפעיל בזירה הבינלאומית, למרות שהחומרים המצולמים חושפים מציאות לוקלית הוא מנסה לעורר ולדון בשאלה רחבה ואוניברסלית יותר: מהו הפוטנציאל לאלימות הגלום בכל אדם באשר הוא, ומהו המחיר אותו משלמת חברה בשל שליטתה באחר.

זיידס מחלץ ומאמץ מחוות וקולות, מתעמת עם החומרים ומזדהה איתם, ובהדרגה הופך אותם לשלו. כאשר הוא משחזר בגופו והופך למחול את הפעולות שצולמו קודם לכן בהקשר אחר לגמרי, בשטח, הוא מפיח חיים בארכיון המצולם. במקביל, מתעוררות שאלות בנוגע לאחריותו שלו (או שלנו, של כל אחד) ולהשתתפותו במתרחש. לעבודה זו מספר גלגולים, האחד מהם מוצג בימים אלה כווידיאו-ארט-מחול, בתערוכה במוזיאון פתח תקוה לאמנות. שם מוקרנים קטעי הסרטים ולצידם קטעי המחול שזיידס יוצר בעקבותיהם.

המופע יעלה בתיאטרון תמונע, שונצינו 8 תל-אביב. יום חמישי, 4 בספטמבר, 19:30; יום שישי, 5 בספטמבר, 13:00. מחיר כרטיס: 85 שקל.