היועץ המשפטי וינשטיין סגר את פרשת "ביבי טורס"

וינשטיין מציין כי "בסופו של יום, במכלול החומר שנאסף לא נמצא שיש מקום לפתיחה בחקירה בחשד לביצוע עבירה פלילית מצידו של מר נתניהו. על כן החלטתי לסיים את הבדיקה בפרשות אלה"

בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף
בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף

סוף לפרשת "ביבי טורס": היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מאמץ את מסקנות צוות המשטרה והפרקליטות, הבודק את נסיעותיו לחו"ל של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתקופת כהונתו כחבר כנסת, וסוגר את תיק "ביבי טורס".

וינשטיין מציין, לאחר שהוא מגולל את הסיפור, כי "בסופו של יום, במכלול החומר שנאסף לא נמצא שיש מקום לפתיחה בחקירה בחשד לביצוע עבירה פלילית מצידו של מר נתניהו. על כן החלטתי לסיים את הבדיקה בפרשות אלה".

תיק "ביבי טורס", שהחל בתחקיר של ערוץ 10 לפני קרוב ל-3 שנים, עבר תהפוכות רבות בטיפול בו במהלך תקופה זו, הן במשרד מבקר המדינה, והן בלשכת היועמ"ש ובפרקליטות. עם חשיפת המידע בדבר נסיעותיה הרבות של משפחת נתניהו לחו"ל, הן בתקופה שנתניהו שימש כחבר כנסת והן בתקופה שכיהן כשר בממשלה - נסיעות שמומנו על-ידי שורה של אנשי עסקים יהודים וזרים וכן כמה ארגונים ציבוריים - פתח המבקר דאז, מיכה לינדנשטראוס, בבדיקת הפרשה.

בנובמבר 2011 הבהיר משרד מבקר המדינה כי לא נשללה האפשרות שבחומרים שהעביר משרד המבקר ליועמ"ש בפרשת "ביבי טורס", יש חשש לביצוע עבירות פליליות. עם זאת, לא נקבע כי בחומרים שהועברו יש חשש לפלילים, והם לא הועברו ליועץ בהתאם להוראת החוק המחייבת את המבקר להעביר ממצאים פליליים לעיון היועץ.

במשרד המבקר הסבירו כי בשלב מסוים הורחבה הבדיקה שנערכה, כך שהיא תכלול לא רק את נסיעותיו של נתניהו ובני משפחתו, אלא את כלל הנסיעות של שרים וסגני שרים לחו"ל מאז שנת 2006.

בשלב מאוחר יותר התעורר קושי, נוכח טענתו של עו"ד דוד שמרון, עורך דינו של נתניהו, כי למבקר כלל אין סמכות לבדוק נסיעות של חברי כנסת שאינם מכהנים כחברי הממשלה. מבקר המדינה נוסף שפירא שקל להעביר את הבדיקה ליו"ר הכנסת או לוועדת האתיקה של הכנסת, ואולם בסופו של דבר סוכם כי החומרים, לרבות המסמכים הגולמיים, יועברו ליועץ וינשטיין. ההעברה הייתה שלא בהתאם לסעיף בחוק, המחייב העברה ליועץ במקרה של חשש לפלילים.

בדצמבר 2012 העביר המבקר שפירא את החלק בטיוטת הדוח הנוגע לנתניהו בכהונתו כחבר כנסת לבדיקת היועמ"ש. על הבדיקה הופקד עו"ד אורי קורב מפרקליטות מחוז ירושלים, שצבר ניסיון ומומחיות בטיפול בנושאים אלה, בתפקידו כתובע בתיק ראשונטורס נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

בספטמבר 2013 הוכנסה גם המשטרה לתמונה, והחלה לגבות עדויות, בניצוחו האישי על החקירה של ראש יאח"ה, תת-ניצב אפרים ברכה. בין היתר, זומנו לתשאול ולגביית עדויות שורה של עובדים לשעבר בלשכותיו של ראש הממשלה נתניהו - ובנוסף נעשו פעולות חקירה שונות בחו"ל, הכוללות בעיקר השגת מסמכים.

כעת, כאמור, החליט וינשטיין לאמץ את מסקנות המשטרה והפרקליטות שהמליצו לסגור את התיק.