סקר אחרון בסקוטלנד: רוב של 53% נגד עצמאות

(עדכון) - החזקים רוצים שהסדר הקיים יישמר, הבדלנים מייחלים למהפך דרמטי שייצור אפקט דומינו ■ דיווחים: ונדליזם ואיומים נגד התומכים בהשארות בממלכה המאוחדת ■ מדוע ה-BBC לא מסקר את משאל העם?

סקוטלנד / צילום: רויטרס
סקוטלנד / צילום: רויטרס

העולם עוצר נשימתו לקראת פרסום תוצאות משאל העם שמתקיים היום (ה'), ובעיקר מקווה שסקוטלנד תגיד "לא" לעצמאות מבריטניה. משיקולים אנוכיים של תועלת עצמית ומסיבות גיאופוליטיות, מתפללות המדינות הגדולות בעולם - החל בסין ובארה"ב, וכלה ברוסיה ובהודו - שהממלכה המאוחדת תשמור על שלמותה, ולא תיצור תקדים מידבק של התפוררות מדינה בתקופה לא-יציבה.

הסקר האחרון שפורסם הצביע על רוב נגד עצמאות לסקוטלנד, כאשר 53% מתנגדים לעצמאות ו-47% תומכים בהיפרדות מבריטניה.

תחנות הטלוויזיה הבריטית, BBC וסקיי, לא מסקרות את משאל העם כלל. זאת, כיוון שהחוק הבריטי אוסר על התקשורת להשפיע על התוצאות. על פי דיווחים שונים בתקשורת העולמית, התומכים בעצמאות בסקוטלנד הגבירו את פעולות הוונדליזם, ואף מאיימים על תומכים בהשארות בממלכה.

מבין שותפותיה של לונדון באיחוד האירופי, אמרה גרמניה בגלוי כי היא מעדיפה שבריטניה תישאר שלמה, בה בשעה שמדינות אחרות - בייחוד ספרד, בלגיה ואיטליה - מקוות שמשאל העם בסקוטלנד לא ייצור או יחריף בעיות בלכידות הלאומית שלהן. לרוסיה ולסין, המתעמתות לעתים קרובות עם בריטניה במועצת הביטחון של האו"ם, יש סיבות פנימיות טובות לקוות שהמעצמה הקולוניאלית לשעבר לא תיקלע למצב מביך, מכיוון ששתיהן עושות מאמצים להחניק את הבדלנות בשטחיהן.

הקבוצות היחידות בעולם המפללות לעצמאות סקוטלנד הן עמים ללא מדינה משלהם, כמו הקטלנים בספרד, הקשמירים בהודו והכורדים בטורקיה, עיראק ואיראן, שרבים מהם משתוקקים לזכות ההגדרה העצמית. התנועה הקטלנית האזורית בברצלונה רוצה לקיים ב-9 בנובמבר משאל עם לא-מחייב על עצמאות, אך אתמול (ד') אמר ראש ממשלת ספרד כי משאל העם הקטלני המוצע ומשאל העם בסקוטלנד הם "פצצה מתקתקת מתחת לאושיות הרוח האירופית".

ארה"ב הבהירה שהיא רוצה שבריטניה תמשיך להיות "שותפה חזקה, איתנה, מאוחדת ויעילה", במילותיו של הנשיא ברק אובמה. עם זאת, ציינה ארה"ב כי הבחירה היא בידי סקוטלנד. זה זמן רב שלונדון היא בעלת בריתה הנאמנה ובעלת הנכונות של וושינגטון בנאט"ו ובהתערבויות צבאיות במזרח התיכון ובחלקי עולם אחרים, למרות שאקטיביזם זה הוטל בספק אשתקד כשהפרלמנט הבריטי הצביע נגד השתתפות במהלומות האוויריות המוצעות נגד ממשלת סוריה. "ארה"ב קיוותה מאוד שלא תיאלץ לגבש מדיניות בסוגיה זו, ושעניין העצמאות פשוט יתפוגג מאליו", אמרה פיונה היל, לשעבר מומחית לענייני אירופה במועצת הביון הלאומית של ארה"ב, וכיום חברה במכון המחקר ברוקינגס. "לפני השבועות האחרונים לא האמין אף אחד באמת שזה אפשרי. עכשיו הם צריכים להתחיל לחשוב על זה", הוסיפה היל.

יתרונם הגדול של מצדדי העצמאות הסקוטית בסקרי דעת הקהל התכווץ באופן דרמטי במשך הקיץ, וכעת מראים מרבית הסקרים יתרון קל למתנגדי העצמאות. פקידים ביטחוניים אמריקאים הביעו דאגה מההשלכות המעשיות של קיומה של סקוטלנד עצמאית, שבונה את נושאות המטוסים של בריטניה ושעל אדמתה נמצא בסיס הצוללות הגרעיניות היחידי בבריטניה. דיפלומטים אמריקאים חוששים גם שהתפרקותה של הממלכה המאוחדת תחליש הן את בריטניה הן את סקוטלנד, ותגביר את הסיכויים לפרישתה של בריטניה מהאיחוד האירופי - מה שיחליש את השפעתה של וושינגטון באיחוד. אם תצביע סקוטלנד בעד עצמאות, מקווה וושינגטון שסקוטלנד תהיה חברה באיחוד האירופי ובנאט"ו, לדברי היל.

באופן מפתיע, רק מספר קטן מאוד של מדינות לא-מערביות היו רוצות לראות את בריטניה מתפרקת. הודו, מושבה בריטית לשעבר שזכתה לעצמאות ב-1947 בעקבות מסע מרי אזרחי, הייתה אמורה לכאורה לחוש אהדה לסקוטים, אך שרת החוץ החדשה של הודו, סושמה סווארג', הביעה חלחלה לנוכח האפשרות שבריטניה תתפרק.