למה שינתה אל-על את שיטת צבירת נק' לנוסע המתמיד?

כיצד יושפעו 1.4 מיליון החברים במועדון הנוסע המתמיד מהשינויים שעשתה אל-על בשיטת צבירת הנקודות? עבור כרטיס בונוס לניו-יורק הם יצטרכו לטוס בתשלום הרבה יותר - במיוחד אם אין להם כרטיס פליי קארד

בחינה מעמיקה של השינוי שהחליטה אל-על לעשות בשיטת צבירת הנקודות במועדון הנוסע המתמיד שלה משאירה טעם חמצמץ: רק חודשיים וחצי חלפו מאז השיקה החברה את כרטיס האשראי החדש, פליי קארד (FLY CARD), והנה היא כבר מנסה לגרום ל-1.4 מיליון החברים במועדון להצטייד בכרטיס האשראי, לאחר שבעת ההשקה הודגש כי בעלי הכרטיס ומי שאין לו כרטיס יצברו נקודות באופן זהה. כיצד? מחזיקי פליי קארד יצטרכו לצבור פחות נקודות כדי לטוס חינם ליעדים השונים.

כפי שפורסם לאחרונה ב"גלובס", עד כה הנפיקה השחקנית הראשית דיינרס 35 אלף כרטיסי FLY CARD, כשבחברה מציינים כי 20% מתוכם הם כרטיסי פרימיום (ראו בהמשך).

אם לשפוט לפי היעד שהכריזו עליו אל-על ודיינרס באירוע השקת הכרטיס - להנפיק למעלה מ-300 אלף כרטיסי פליי קארד - נראה שנמצאה השיטה לעשות זאת מהר, ולעתים על חשבון הלקוחות.

אגב, אמנם ההכרזה הרשמית על השקת הפליי קארד התרחשה כבר לפני חודשיים וחצי, אך רק שלשום (ב') התקיים אירוע השקה חגיגי, כשהדגש הוא על השקת כרטיס הפרימיום.

נזכיר כי פליי קארד הוא כרטיס אשראי שהשיקה אל-על בשיתוף דיינרס ומועדון הלקוחות YOU של קבוצת רבוע כחול-דור אלון (המחזיקה במניות בדיינרס), כשהרעיון הוא שבעת קניית מוצרים בסופרמרקטים של הקבוצה (מגה, YOU ועוד) ניתן לצבור נקודות.

לכרטיס יש שתי דרגות: פליי קארד ופליי קארד פרימיום, כאשר גרסת הפרימיום מונפקת לא רק ככרטיס דיינרס. הכרטיס הראשון מקנה על כל קנייה ב-250 שקל נקודה אחת של הנוסע המתמיד (עד כה יחס ההמרה הממוצע עמד על 750 שקל לנקודה).

הכרטיסים נמכרים בבנקים, במטוסי אל-על, בלאונג' של החברה בנמל התעופה בן-גוריון, בנקודות המכירה של קבוצת אלון ובאינטרנט, בעלות חודשית של 20 שקל בחודש לפליי קארד רגיל שניתן להנפיקו רק דרך דיינרס; הכרטיסים מעניקים גם הטבות בבתי עסק המשתייכים למועדון YOU.

בנוסף, קיים כאמור גם כרטיס פליי קארד פרימיום, שמיועד ללקוחות אמידים המבצעים פעולות ב-10,000 שקל בחודש לפחות. כרטיס זה מונפק על-ידי כל 3 חברות כרטיסי האשראי, ודמי הכרטיס שלו הם 32 שקל בדיינרס, 40 שקל באמריקן אקספרס של ישראכרט וכ-50 שקל בחודש דרך לאומי קארד.

כמה נטוס בשביל כרטיס חינם?

במייל ששיגרה ללקוחותיה ולסוכני נסיעות, אל-על הודיעה על התנאים החדשים שייכנסו לתוקף החל מחודש פברואר הקרוב ומשקפים הרעה משמעותית של כ-20% בצבירת הנקודות לקבלת כרטיס טיסה חינם ליעדים שונים, בעיקר לחברי מועדון הנוסע המתמיד שאינם מחזיקים בפליי קארד.

כך למשל, כדי לקבל כרטיס טיסה חינם ליעד המבוקש ניו-יורק, חברי מועדון הנוסע המתמיד של אל-על, שאינם מצוידים בפליי קארד, ייאלצו לצבור החל מפברואר 400 נקודות יותר לעומת היום. כלומר, 1,800 נקודות במקום 1,400 נקודות כיום.

לעומת זאת, מחזיקי פליי קארד יידרשו לצבור החל מפברואר 200 נקודות יותר. גם ללוס אנג'לס חברי מועדון הנוסע המתמיד יצטרכו להתאמץ יותר ממחזיקי פליי קארד: 2,000 נקודות במקום 1,800 כיום. לגבי בעלי פליי קארד - אין שינוי.

הרעה בתנאים גם לחברי מועדון שרוצים לטוס חינם לבנגקוק ולהונג-קונג: 2,000 נקודות החל מ-10 בפברואר, במקום 1,400 נכון להיום.

בניגוד לניו-יורק ולוס אנג'לס, במקרה של בנגקוק והונג-קונג אל-על הרעה את תנאי הצבירה גם למחזיקי הפליי קארד: אלה ייאלצו לצבור 400 נקודות יותר מהיום. גם במקרה של יוהנסבורג, מחזיקי פליי קארד יידרשו לצבור 200 נקודות יותר לעומת היום.

ומה באשר לפריז? חבר מועדון הנוסע המתמיד שחולם להגיע לעיר האורות בחינם, ייאלץ לצבור 1,000 נקודות, שהן 100 נקודות יותר מהיום. לעומת זאת, מחזיקי פליי קארד מצ'ופרים בהפחתה של 100 נקודות לעומת היום, ולרומא פחות 400 נקודות.

מצד שני ובמקביל, אל-על מיטיבה עם לקוחותיה - אך מדובר בכאלה הטסים ליעדים קרובים כמו רומא, ברלין ועוד (ראו טבלה).

זלזול בלקוחות שהצטרפו בעבר?

במועצה לצרכנות רואים בחומרה את השינוי בשיטת הצבירה: "חבל מאוד שאל-על בוחרת לשווק את כרטיס המועדון פליי קארד תוך הרעת התנאים ללקוחותיה הותיקים, שכבר הצטרפו למועדון הנוסע המתמיד, ובתוך כך מעבירה מסר לפיו לקוחותיה הותיקים שהיו נאמנים לה פחות חשובים לה", אומר עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות.

לדבריו, "טוב הייתה עושה חברת התעופה הגדולה במדינה אם הייתה מאפשרת ללקוחותיה הנאמנים לנצל את הנקודות שצברו, לפי התנאים הקודמים, לפחות עד לתום שנת הקיץ הבא על מנת למזער את הפגיעה בהם".

בארגון אמון הציבור מוסיפים: "מותר לחברה להציע תנאים עדיפים לכרטיס שהיא מקדמת. יחד עם זאת", אומר רונן רגב-כביר, סמנכ"ל מחקר בארגון אמון הציבור, "יש כאן גם בעיה שזמן קצר אחרי שיווק הכרטיס בקול תרועה רמה עם תנאים מסוימים, החברה מרעה את התנאים האלה ובכלל".

לדבריו, "ההתנהלות הזאת מעידה על זלזול בלקוחות ועל ניסיון להציג מראית של אטרקטיביות באותיות הגדולות ולצמצם ולמסמס את האטרקטיביות הזאת באותיות הקטנות. חשוב שהציבור יבדוק היטב לפני שהוא קונה כרטיס, אם באמת כדאי לו".

ומה אומרים באל-על?

תגובת אל-על: "לאחר למעלה מעשור, במהלכו הייתה אל-על לאחת מהחברות הבודדות שלא שינו את מדיניות המועדון שלהן, היא מעדכנת את תנאי הנוסע המתמיד, במטרה להיטיב עם לקוחותיה הנאמנים והקבועים של החברה ולתגמל אותם בהתאם לפעילותם. חברי המועדון שיצטרפו לכרטיס האשראי ייהנו מיתרונות משמעותיים".

מספר הנקודות שיש לצבור כדי לטוס חינם במועדון הנוסע המתמיד
 מספר הנקודות שיש לצבור כדי לטוס חינם במועדון הנוסע המתמיד

כמה צריך לטוס כדי לקבל כרטיס בונוס הלוך ושוב לניו יורק
 כמה צריך לטוס כדי לקבל כרטיס בונוס הלוך ושוב לניו יורק