שברו את הכלים: למשקיעי גבעות עולם פשוט נמאס

המחזיקים ביותר מ-25% מיה"ש גבעות מתנגדים לאיחוד ההון ■ החלום הציוני בדרך להימחק מהמסחר

אסיפה קודמת של של המשקיעים בגבעות עולם/ תילום: תמר מצפי
אסיפה קודמת של של המשקיעים בגבעות עולם/ תילום: תמר מצפי

למשקיעים בשותפות חיפושי הנפט גבעות עולם פשוט נמאס. נמאס להם מיזמי השותפות ("השותף הכללי") שמתעקשים למשוך "תגמול על" של כ-20% מההכנסות; נמאס להם מהפסד מצטבר של יותר מ-22 מיליון דולר מתחילת 2013; נמאס להם מהשינויים התכופים בהנהלת השותפות; ובעיקר נמאס להם לראות את מחיר יחידות ההשתתפות שלהם יורד בעקביות, ומכווץ את שוויה של גבעות ביותר מ-90%, משיא של 1.3 מיליארד שקל בספטמבר 2010, ל-106 מיליון שקל בלבד כיום.

אז מה עושים כשנמאס? שוברים את הכלים. כך לפחות עולה מהודעת השותפות שפורסמה היום (ג') בבורסה, ולפיה משקיעים המחזיקים ביותר מ-25% מיחידות ההשתתפות (יה"ש) של גבעות מתכוונים להתנגד להצעתה לביצוע איחוד הון ביחס של 30 ל-1 (כל 30 יה"ש יאוחדו ליחידה אחת). זאת, מכיוון שהמהלך "אינו משרת את טובתם" (לשון ההודעה).

בדיווח מהיום ציינה עוד גבעות עולם, כי מאחר שלאישור מהלך האיחוד היא נדרשת לתמיכה של 75% מהמצביעים באסיפה, הרי שלנוכח ההתנגדות הצפויה הוחלט לבטל את האסיפה לאישור האיחוד. מהי טובת אותם משקיעים, קשה לדעת, אולם ברור שטובתם אינה זו שעומדת לנגד עיני יזמי השותפות החבוטה.

מחיר יה"ש גבעות עולם נפל שלשום לראשונה למחיר הרצפה לני"ע בבורסה בת"א - אגורה אחת. מתחת למחיר זה לא ניתן לרדת, ולכן משקיע שירכוש יחידות השתתפות במחיר זה יכול לכאורה רק להרוויח מההשקעה בעתיד.

אלא שבפועל לא כך הדבר. למעשה, בשנתיים האחרונות קיבלה הבורסה את הזכות להשעות מהמסחר ני"ע שמחיר הנעילה שלהם נקבע על 1 אגורה ב-15 מתוך 30 ימי מסחר רצופים, עד לביצוע איחוד הון מצד החברה המנפיקה. כך, שמשקיעי גבעות שרוכשים כעת את היה"ש במחיר מינימום, מסתכנים בהשעיית הנייר מהמסחר כבר בשבועות הקרובים.

השעיה מהמסחר היא מהלך רע הן לתאגיד הבורסאי והן למשקיעים בו, שכן התאגיד חייב לפעול בהתאם לדרישות החוק הקשורות לתאגידים מדווחים, ומנגד המשקיעים אינם זוכים להטבה בדמות סחירות השקעתם.

החלום הציוני בדרך להימחק מהמסחר

משכך, קשה להבין מדוע העדיפה לכאורה גבעות עולם את ביטול האסיפה על פני כינוסה בכל מקרה, לצורך שכנוע המתנגדים בחשיבות המהלך לאיחוד ההון. נראה שבהנהלת גבעות הבינו שלא מדובר בהתנגדות רציונלית, אלא בשיאו של מאבק אישי רווי יצרים בין משקיעים ותיקים לבין יזמי השותפות (שמואל בקר, נגה בן דוד וטוביה לוסקין) באשר לעתידה של גבעות. אותם משקיעים מעדיפים כנראה את הידרדרותה של גבעות, על פני המשך התנהלותה באופן הנוכחי.

גבעות עולם היא בעיני רבים השותפות שמסמלת יותר מכל את הגשמת החלום למציאת נפט בארץ ישראל, וכל עוד מדובר בשותפות שמנוהלת בצורה תקינה ושקופה, חשוב שהני"ע שלה ימשיכו להיסחר בבורסה. נראה כי הדרך הנכונה לכך היא באמצעות איחוד הון, שרק לאחריו ניתן יהיה לתמחר טוב יותר את שוויה של השותפות. קשה עם זאת לדעת האם המהלך אכן יתבצע בשבועות הקרובים, או שהשותפות מתקרבת למחיקת יחידות ההשתתפות שלה מהמסחר.

בינתיים, כבר החליטה הנהלת הבורסה לגרוע את יה"ש גבעות ממדדי המניות השונים (יתר-50, ת"א נפט וגז, ועוד), ולא לאפשר את כניסתן למדדים כלשהם בעדכונם הקרוב.