S&P בנקודה קריטית

האם שוב יגיעו פרשי ההצלה מטעם ג'נט ילן?

וול סטריט  / צלם: רויטרס
וול סטריט / צלם: רויטרס

מזמן לא הסתכלנו על הנכס הפיננסי הקובע ביותר את המגמה בשוקי המניות בעולם כולו: מדד המניות העיקרי בארה"ב: S&P500. והאמת שלא יכולנו לעשות זאת בזמן מתאים יותר. הוא שוב נמצא בנקודה קריטית של הכרעה.

כאשר ראינו בספטמבר את הירידה הגדולה בערך מדד זה, היה נדמה שזו התחלה של משהו ממש חמור. אבל, כידוע, כל מה שנאבד, הושג מחדש, ובמהירות הבזק. לשונות רעות מייחסים את העוצמה של ההתאוששות ההיא לבחירות לקונגרס, שהתנהלו ממש באותה תקופה, אבל אנחנו לא רוצים להשתתף בתיאוריות קונספירציה שלא ניתן להוכיח אותן.

ועכשיו המדד שוב במצב טכני מעניין במיוחד. את זה נראה בעזרת שני גרפים, כאשר הראשון יהיה הגרף החודשי ארוך הטווח שלו:

משה-שלו-סנופי-16-12
 משה-שלו-סנופי-16-12

בגרף זה ניתן לראות, ממבט הציפור, את כל היסטורית תנועת המחיר מאז 1994: השיא של בועת ההיי-טק, השיא של בועת הנדל"ן, והמצב של היום, שעבר בהרבה את שני השיאים הללו, וזאת בעזרתם הנדיבה של הבנקאים המרכזיים.

המדהים הוא, שלמרות השיאים החדשים המושגים, כל פעם, באירועים הגדולים האלו, אנו רואים שאינדיקאטור המומנטום (RSI) דווקא מראה סטייה שלילית רציפה. זאת כאשר המצב הוא שאותו אינדיקאטור שבר את קו המגמה, שלו עצמו, מטה (5 סגול). זווית העלייה הדרמטית של היתד העולה (1 סגול) ממש מתנגשת תפיסתית עם מה שאנו רואים בכוח השכנוע המבוטא באותו מומנטום.

למעשה מעבר להצגת הסטייה שהזכרתי לעיל, עיקר התצוגה כאן מיועדת לתת הערכה לגבי אזורי התיקון האפשרי, במידה והמדד ירצה אכן לתקן לעומק את המגמה היפה שהוא הצליח לבצע מאז התחתית של 2009, או מאז התחתית של 2011.

במקרה הראשון, נעזר בסרגל רמות תיקון Fibonacci (בירוק - 3 סגול), ובמקרה השני בסרגל Fibonacci שני (בשחור - 2 סגול).שימו לב למחיר סביב 1560-90. שם נוכל לפגוש תיקון שליש של התיקון הגדול, תיקון חצי של התיקון הקטן יותר, ורמת תמיכה היסטורית מדהימה!

כמו כן, יש לזכור את הכלל המגיע מספרי הניתוח הטכני: "היעד המובנה של שבירת יתד עולה יהיה בסיסה". כרגע זה נראה לא סביר בעליל, אבל יעד זה נמצא סביב 1070 (4 סגול). האם אנו יכולים לקבל רמזים לגבי ההתחלה של תיקון כלשהו? לעזרתנו בא הגרף השני. השבועי, של המדד, בשילוב עם מדד סטיות התקן של האופציות עליו, דהיינו מדד ה"פחד", ה-VIX:

משה-שלום-ויקס-16-12
 משה-שלום-ויקס-16-12

במבט קצר טווח יותר זה, אנו רואים שהמדד נמצא ממש על הגבול התחתון של היתד העולה. שבירה מטה מכאן, יעכיר מאוד את האווירה עבור האופטימיים על המדד הזה. בעצם, נחזור אז להיסטריה השלילית שאחזה בהרבה משקיעים, כאשר אירוע דומה קרה בספטמבר (1 סגול).

יתר על כן, שימו לב שהחיצים הכחולים מראים שבכל פעם שהיה תיקון זעיר במדד, ראינו עלייה של ה-VIX לאותו אזור, סביב 25. וזה המצב כרגע. שתי העובדות האלו הן הסיבה שבגללה הבאתי בפניכם את הנכס הזה, כי זה הזמן האידיאלי לעקוב אחריו, ולראות אם הוא אכן יעשה את המעשה השלילי, או ששוב יגיעו פרשי ההצלה מטעם ילן וחבורתה.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך.יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן,קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.