צביקה שרף: "המשטרה חוקרת עוד פרשות שחיתות; אסור לי לדבר"

צביקה שרף, שמנהל מלחמת חורמה נגד איגוד הכדורסל, לא חוגג את ההתפוצצות של פרשת ישראל ביתנו: "אני עצוב, סובל, המאבק הזה פגע לי בפרנסה" ■ ריאיון

צביקה שרף / צילום: אבי מועלם
צביקה שרף / צילום: אבי מועלם

צביקה שרף יושב על הספה בסלון דירתו שבצפון תל-אביב ויורק אש. שעה שלמה הוא יורה, יורק, רושף. הימים האחרונים שבהם התפוצצה פרשת ישראל ביתנו, שבה מעורב גם איגוד הכדורסל, היו אמורים לעשות לו קצת טוב בתור מי שמתריע בשנתיים וחצי האחרונות על ההתנהלות באיגוד. הוא וחברי סיעת עוז בראשה הוא עומד, היו אלו שהגישו את התלונה במשטרה לפני כשנה על העמלה המפורסמת שיצאה מחשבונות איגוד כדורסל. אבל לא טוב לו. "אני יושב היום בבית ומבזבז את החסכונות שלי. כל המאבק הזה, מעבר לכל מה שהוא עלה לי, עלה לי גם באובדן הכנסה. פגעו בפרנסה שלי", הוא אומר בריאיון ל"גלובס".

"אני עצוב. מאוד עצוב. קודם כל כי אני אזרח המדינה. אני לא אדם שחרת על דגלו להיות לוחם נגד כל העולם ואחותו. יש לי משפחה, יש לי ילדים, אישה אהובה, אמא, אחות. אני רוצה לחיות במדינה טובה. מצד שני, אני גם לא שמח שמשה קליסקי ואבנר קופל יושבים במעצר. יש להם ילדים, משפחה, וקשה לי לראות אנשים שפוגעים במטה לחמם".

- איך בעצם נודע לכם בסיעת עוז על העמלה ששולמה?

"הפעם הראשונה ששמענו על זה הייתה כשהגיע לאוזננו שמועה שאבנר קופל (יו"ר איגוד הכדורסל דאז) השיג מיליון שקל לאקדמיה לכדורסל בווינגייט. זה עבר מפה לאוזן, לא דווח בישיבת הנהלה. אחרי כמה חודשים אמרו שאלו כספים מישראל ביתנו. לא אהבנו את זה, אבל בסדר, זה חוקי, כספי מדינה. הכדורסל במצוקה, וכל הספורט סובל ממצוקה כספית, כך שכל כסף שאפשר להביא - אני בעד. מאוחר יותר כשבאנו לוועדת כספים לאישור המאזן של שנת 2012, חבר הסיעה שלנו צביקה ליבר (בעלי ברק נתניה) ראה תשלום של 98,600 שקל במאזן. ואז אנחנו שואלים 'למה זה'? המנכ"ל (יענקל'ה בן שושן) מסתכל על יו"ר ועדת כספים (דוד פריש), יו"ר ועדת כספים מסתכל על המנכ"ל - והם אומרים 'זה עמלה'. עמלה על העברת הכסף מישראל ביתנו. ואז קפצנו. רגע, על הכסף מישראל ביתנו לא דווח שצריך לשלם עמלה, זה לא חוקי! אנחנו לא מסכימים לזה! התחיל בלאגן, והם אמרו לנו תעשו מה שאתם רוצים, תלכו למשטרה. אחר כך שאלתי את פריש 'למה חתמת על הצ'ק?'. הוא ענה לי 'כי הוא (קופל) נתן לי הוראה'. אמרתי לו שאני רוצה להביא את זה לדיון להנהלה, שכל 39 חברי ההנהלה יאשרו. מספיק עם כל ההחבאות האלו. אני יו"ר דירקטוריון של חברת ספקטרוניקס. אם היית רואה את הפירוט של כל הוצאה והכנסה שם, לאיזו רזולוציות מגיעים כדי לאשר - זה בכלל לא דומה למה שקורה באיגוד, ואני מעודד שבדירקטוריון שם כל אחד ישאל את כל השאלות שהוא רק רוצה, כי ככה יותר טוב לחברה. ופה באים אנשים בישיבות ומצביעים לפי המרכז שהם שייכים אליו, ועלינו כועסים שאנחנו בודקים כל דבר וכל שורה. כשאנחנו באים לאיגוד לישיבה ומתחילים לעלות שאלות, אז אנשים אומרים 'אוווו, שוב פעם תהיה ישיבה ארוכה פה, רוצים ללכת הביתה'. אז אל תבואו בכלל. אבל בסוף אני השייגעצ, ואני המושמץ".

- הסיפור עם העמלה, כמה הוא חריג? יש עוד מקרים דוגמת אלו?

"יש עוד מקרים שהם גרועים והם לא בסדר, ועל חלקם יש כרגע תלונה במשטרה. אני לא יכול להגיד על מה, כי זו המחויבות שלי, כשגמרתי לתת את העדות שלי במשטרה".

- אתה מדבר על מקרה אחד?

"לא. הרבה דברים. אלו דברים שהעלנו בתלונה מרוכזת. התלונה על העמלה ששולמה הייתה אחת מאותה רשימה של תלונות שהעלנו, ובינתיים התלבשו רק עליה. כשבאתי לתת את העדויות, אחרי פעם-פעמיים התחילו להתמקד בכל מיני דברים, והתמקדו בשאלות סביב זה רק. ואז ביקשו ממני לשתוק".

■■■

- שילמת מחיר יקר על כל המלחמות גוג ומגוג שלך באיגוד. עבדת בתקשורת, התפרנסת, נשארת פחות או יותר בלי כלום. אתה מצטער ברמה האישית על המלחמה הזאת?

"אני טוטאלי, לטוב ולרע, כזה אני. ועכשיו יש חלק שלא אוהבים את זה. אבל אני לא מצטער על דרכי. אני כועס על אנשים שידעו כל הזמן שאני צודק, אבל עשו את כל הפעולות כדי להרחיק אותי מערוץ הספורט ומערוץ 10. העובדות הן שהייתי פרשן מוביל בערוץ חמש, אני ביחד עם רסקין וקופמן ושלמה שרף הקמנו את יציע העיתונות. הייתי בערוץ 1, אבל ברגע שעשו הסכם עם מינהלת הליגה - לפני שהחלה העונה הודיעו לי שאני לא משדר, כי מישהו מהמינהלת דאג שאני לא אשדר. להוכיח לך את זה? אני לא יכול. אנשים מסוימים באיגוד הכדורסל עשו הכל כדי לחבל בעבודה שלי בתקשורת, קופל ניסה להוריד אותי בזמנו מרדיו 103, ניסה להוריד אותי מערוץ הספורט. הוציאו כל מיני חוות דעת נגדי באיגוד הכדורסל למה אני לא יכול לשדר, נלחמו בי".

- מה יש לך בתמורה לכל המלחמות האלו?

"אין לי כלום. להיפך. אני סובל. אני מפסיד כספים. פגעו בהכנסה שלי. וכל חברי האיגוד שמסתכלים לי בעיניים - אתה חושב שבגלל זה אני אפרוש? שאני ארים ידיים? מי שלא מעסיק אותי או כמאמן כדורסל או כמנהל בספורט או כמנהל מחוץ לספורט - הוא רק מפסיד. אבל גם אני מפסיד.

"אני בעימות חריף מאוד למשל עם שמעון מזרחי. בשבוע שעבר אפילו לא הלכתי לכנס הוותיקים של מכבי, ומכבי זה הבית שלי. למה? בגלל שמעון מזרחי ובגלל מי שמנהל את ערוץ חמש (משפחת רקנאטי - בעלי מכבי ת"א וערוץ הספורט) כי הם זרקו אותי מכל המדרגות. אז אני צריך לתת להם כבוד?"

- כמה פעמים בעבר עלתה האפשרות שתקבל את תפקיד המנהל המקצועי באיגוד, כולל עכשיו, ותמיד זה נפל. ניסו לקנות באיגוד שקט ממך עם הג'וב הזה?

"אותי אי אפשר לקנות. חמש פעמים הייתי בקונסטלציה כזאת ואחרת אמור לקבל את התפקיד. בפעם האחרונה זה היה באוגוסט האחרון, כשמוישל'ה ויינקרנץ ועמירם הלוי באו אלו ואמרו לי בוא תהיה מנהל מקצועי. חמישה חודשים מנהלים איתי משא ומתן, כל יום מישהו אחר יושב איתי, ובינתיים מתחילות הדלפות נגדי. החוזה שלי עבר בין 7,000 איש כבר. עכשיו גם אם יציעו לי את התפקיד אני לא אקח אותו. לא אקח! עברתי את ההשפלה הזאת כבר מכל הכיוונים. מה שעשו לי עכשיו זה שיא השיאים - חמישה חודשים של נבזות, חמישה חודשים של השפלות, כולל מאנשים שהם כביכול חברים שלי. עד שאני לא אזכה בבחירות ליו"ר איגוד הכדורסל ואעיף משם את כולם, אני לא מתקרב לשם".

- אנשים כבר בקושי זוכרים אותך כאיש כדורסל, מתי הפכת לאחד שעסוק בעיקר בקרבות?

"אני איש כדורסל. אני רואה את כל המשחקים מהארץ ומחו"ל. אני מדבר עם מאמנים מחו"ל. אני קורא הכל. אני אחת לשבוע מעביר את קורס המאמנים בווינגייט, שהוא הקורס הכי טוב שיש היום בארץ. אני מקדיש את עצמי לחניכים. אני לומד. אני מת לאמן. מת לתרום במגרש. מת לתרום מהניסיון שלי. אבל כרגע אין לי כלום. הצורך שלי הוא לעבוד, קודם כל בשביל לעבוד ולהעסיק את עצמי. אבל גם צורך כלכלי. אני עוד לא בגיל פנסיה, וזה גיל שאני יכול להתפרנס (שרף הוא בן 63). יש לי משפחה, יש לי הוצאות. אני אמנם קם בבוקר ועושה את ההליכה שלי, אבל אחר כך יש לי המון שעות שאני יכול לתרום בהרבה דברים. המשפחה שלי מכירה אותי, אשתי מכירה את הטוטאליות שלי כבר 50 שנה. גם היא הייתה רוצה לראות אותי יותר מאושר, מאמן, עושה את מה שאני אוהב".

■■■

- חבר הסיעה שלך, שאול איזנברג, שנוי במחלוקת אצל הרבה אנשים. זה פוגע בכם תדמיתית.

"לשאול יש דברים טובים ודברים רעים. אבל בינתיים לשאול אין הרשעה פלילית. שאול הוא לא צדיק. אבל באיגוד הכדורסל יושבים כרגע לפחות 10 או 15 איש שהם הרבה פחות צדיקים ממנו. ברור לי שאנחנו מפסידים נקודות בגלל שאול, ואני לוקח את זה בחשבון. אבל אני חבר. שאול הלך איתנו כל הדרך, הוא בסיעה שלנו. אני לא אזרוק אותו. אני לא זורק אנשים מהרכבת. יכולתי כבר שש פעמים לעזוב אותו והייתי כבר יו"ר איגוד הכדורסל. אולי. אבל מה, אני אזרוק חברים שלי?! תבדוק עליי. אני חבר שאעזור לך כשתהיה במצוקה הכי גדולה. מה שאול משנה כרגע, אם יש פעולות לא חוקיות שנעשות באיגוד? מה, שאול נתן את הצ'ק לישראל ביתנו?"

- יכול להיות, גם לאור המקרה האחרון, שהמודל של ניהול עמותות בספורט פשט את הרגל?

"העמותות האלו מתנהלות לפי חוק העמותות. השאלה היא מי מפקח על קיום חוק העמותות. יש ברשם העמותות עורכת דין עם עוזרת, שאחראית על כל עמותות הספורט והדת. אני חושב שהיא מטפלת באלפי עמותות. היא לא יכולה. כשאתה שולח מכתב לרשם העמותות, התשובה מתקבלת לעתים אחרי חודשיים או שלושה, ובינתיים כבר התקיימה אסיפה כללית לא חוקית, ובינתיים כבר הצביעו עם יפויי כוח. אני לא יודע איך הם יכולים לבדוק את הדוח הכספי של אלפי עמותות".

- איזה מודל יכול לעבוד?

"מודל כמו של חברות פרטיות. שיהיה פיקוח של מס הכנסה, פיקוח של מע"מ. שיתנהל בדיוק כמו שמתנהל עסק פרטי. אין היום אף אחד שכופה את חוק העמותות. אם יש תלונה נגד עמותה, אז שיתנו מענה - כי בינתיים הסוסים כבר ברחו. יש באיגוד הכדורסל כמה אנשים שיושבים על הג'ובים שלהם, על הכיסאות שלהם - לא רק ממונים אלא גם נותני שירותים מבחוץ, שהשתלטו על העסק. הם יושבים 15 שנה, הכל קורה, והם לא אחראים לכלום. הם מריחים מראש מי האיש החזק הבא, והם משרתים אותו. הם לא משרתים את הכדורסל".

- בכל התקופה האחרונה לא היה יו"ר איגוד אחד טוב, שאתה מצטער שגרמתם לו לעזוב?

"לא. אף אחד לא היה מתאים. חלוץ אולי עשה דברים בצבא, אבל הוא לא ידע לאן הוא מגיע. ולזכותו ייאמר שהוא קם והלך. קופל לא היה צריך להתמנות בכלל כי היה ברור לאיזה כיוון הוא הולך. כולם הכירו את דרך ההתנהלות שלו במינהלת, וזה לא היה יכול לעבוד באיגוד הכדורסל. עובדה שקרה מה שקרה".

- אז מה אתה רוצה לעשות?

"אני רוצה לעשות. אני לא רוצה להיות אופוזיציה. אני רוצה ליצור. תן לי פרויקט לעשות ולרוץ איתו. אבל הכי אני רוצה לאמן. הכי נהניתי להיות במגרש. תראה אותי ביום שישי במכון וינגייט כשאני מעביר שיעור לקורס מאמנים - אני נהנה. אני חי".

- ובשאר השבוע מה אתה?

"עושה דברים אחרים של בזבוז זמן. פשוט בזבוז זמן".

■■■

מאיגוד הכדורסל נמסר בתגובה לריאיון: "האיגוד מתנהל באופן דמוקרטי ושקוף. האסיפה הכללית היא זו שבוחרת את הנהלת האיגוד בהצבעה חשאית וגם ההנהלה מתנהלת באופן דמוקרטי". מערוץ הספורט נמסר: "אנו אוהבים את צביקה שרף ומאחלים לו הצלחה".