הסוכנים חוגגים גם בבונדסליגה: גזרו עמלות של יותר מ-100 מיליון אירו

כך חושף ה"דר שפיגל" ■ רק לפני 4 שנים עמד היקף הקופונים שגזרו סוכני השחקנים בליגה הבכירה בגרמניה על 70 מיליון אירו בלבד

צ'ירו אימובילה, דורטמונד, בונדסליגה / צלם: רויטרס
צ'ירו אימובילה, דורטמונד, בונדסליגה / צלם: רויטרס

היקף העמלות ששולמו לסוכנים של שחקני 18 מועדוני הבונדסליגה בעונת 2013/14, חצה, לראשונה בהיסטוריה, את רף ה-100 מיליון אירו. כך עולה ממסמכים פנימיים של ליגת הכדורגל הבכירה בגרמניה, שהגיעו לידי העיתון "דר שפיגל". כהשוואה, ארבע עונות לפני כן עמד היקף הקופונים שגזרו הסוכנים על 70 מיליון אירו בלבד.

למרות שמדובר על סכומים מכובדים - הם עדיין נמוכים יותר מאלו ששולמו אשתקד על-ידי קבוצות הפרמיירליג האנגלית: כ-140 מיליון אירו. מתוך סכום זה, שלוש קבוצות היו אחראיות על נתח של 40% מהתשלום לסוכנים - האלופה מנצ'סטר סיטי, ליברפול וצ'לסי.

על-פי הדיווח, התשלום המקובל של קבוצות בגרמניה לסוכני שחקנים הוא בין 5% ל-15% משכר הברוטו השנתי של הכדורגלנים, כשלעיתים נגזר נתח גם מדמי ההעברה שלהם שמשולמים למועדונים מהם הם מגיעים. בנוסף, חלק מהסוכנים נהנים מבונוסים בגין ביצועים - ומקבלים תשלומים נוספים במקרה שהקבוצה אליה הביאו את השחקן "שלהם" זוכה באליפות המקומית, או מגיעה לשלבים המאוחרים של ליגת האלופות.

אחד מהאנשים שקורא למהפכה בתחום הוא קארל היינץ-רומיניגה, יו"ר באיירן מינכן (ובנוסף האיש החזק ב-ECA, איגוד המועדונים האירופי). לטענתו, הסיטואציה הנוכחית, במסגרתה כל עמלות הסוכנים "נופלות" על הקבוצות עצמן - היא "אבסורדית", לדבריו. לטעמו, השחקנים הם אלו שצריכים לשלם לסוכנים שלהם.

אגב, במחקר שערכה פיפ"א, היא מצאה כי בשנת 2012 התבצעו 11,555 העברות כדורגלנים בינלאומיות (בין מדינות שונות). מתוך כלל כספי דמי ההעברות ששולמו - 28% הגיעו לכיסים של סוכני שחקנים.