נזקי הסערה לחקלאים: מעל 50 מיליון שקל

(עדכון) - קבלני השיפוצים: הסערה גרמה לנזקים ב-25 מיליון שקל

סערה - שלג בצפת / צילום: טליה בן לולו
סערה - שלג בצפת / צילום: טליה בן לולו

בקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות (קנט) מעריכים כי היקף הפיצויים שיקבלו חקלאים בכל רחבי הארץ בעקבות נזקי הסערה בימים האחרונים יגיע ליותר מ-50 מיליון שקל. לדברי מנכ"ל הקרן, דוד גינזבורג, רוב הנזק אירע בגידולים חקלאיים ולתשתיות באזור המרכז והצפון. עד היום נמסרו לקרן כ-600 דיווחים על נזקים שנגרמו בעקבות מזג האוויר הסוער, ובקנט העריכו כי בימים הקרובים מספר הדיווחים עוד יעלה. "מדובר בהערכה ראשונית בלבד והיקף הנזק המדויק יתברר רק בתוך כמה ימים", הבהיר גינזבורג.

מנתונים שמסרה היום (א') הקרן עולה, כי עיקר הנזק נגרם כתוצאה מרוחות עזות, שפגעו באלפי דונמים של אבוקדו והדרים, מרביתם באזור המרכז. ברבים מן המקרים דיווחו מגדלים כי הרוחות החזקות גרמו לנשר של פרי מהעצים. נזקים נגרמו גם לגידולי חממה כתוצאה מקריעת כיסויי הניילון של בתי הגידול והצפתן. מהדיווחים שהגיעו לקנט עולה גם, כי נזק נגרם לגידולי בננות באזור חוף הכרמל, כמו גם לחממות לגידולי פרחים, תבלינים וירקות. גידולי שדה באזור הדרום ניזוקו בעקבות פגיעות של מטחי ברד.

לדברי יו"ר אגף המשק בתנועת המושבים, פלג אוריון, במהלך ימי הסערה נגרמו נזקים חריגים ביחס למערכות גשם מעונות חורף קודמות. "בחלק הראשון של הסערה נזקים נגרמו בעקבות הרוחות העזות, ובחלקה השני, נגרמו נזקים מהקרה ומשלג, שאת היקפם ניתן יהיה לאמוד רק בימים הקרובים. באזורים מסוימים נגרמה לגידולים החקלאיים פגיעה אנושה".

קבלני השיפוצים: הסערה גרמה לנזקים ב-25 מיליון שקל

יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב טוען כי הסערה גרמה לנזקים בשווי 25 מיליון שקל. לדבריו, התקבלו עשרות פניות בהתאחדות על דודי שמש שנפלו מגגות עקב הרוחות החזקות, פניות רבות על מערכות אינסטלציה שנפגעו עקב הקור העז ואף במקרים מועטים עמודי פרסומות ושלטים נפלו עקב הרוחות העזות.

לדברי סיב, רוב הדודים נפלו עקב תחזוקה לקויה - המעמד שהדודים עומדים עליו במקרים רבים לא היה יציב, או לחילופין הברזל נשחק וגרם לאי יציבות של הדוד - ולכן נפלו עשרות דודים וגרמו לנזק גדול לבעלי הדירות. כמו כן דווח מההתאחדות שהמון קולטים נפגעו מחפצים שעפו באוויר וגרמו לשבירת הזכוכית בקולטי השמש.

בהתאחדות קבלני השיפוצים טוענים שלעומת הסערה משנה שעברה, המועצות המקומיות והעיריות הפיקו לקחים וגזמו מראש את רוב העצים ברחובות, ובכך חסכו הרבה נפילות של ענפים או עצים שגרמו נזק רב בסערה בשנה שעברה. כמוכן, במקרים רבים אנשים הקדימו תרופה למכה ודאגו לאיטום הגג או הקיר לפני הסערה ובכך מנעו חדירות מים רבות.

התחזית: התחממות

הגשמים הרבים הגבירו את קצב הזרימה בנחלי הצפון, והכנרת מגיבה בהתאם: מנתוני רשות המים עולה כי בתוך יממה, עלה מפלס הכינרת ב-2.5 ס"מ ועמד על 212.73- מ'. מאז שבת שעברה עלה מפלס הכנרת ב-11 ס"מ. ממדידות הרשות עולה כי במהלך הלילה האחרון ירדו באזור המרכז והצפון 30-50 מ"מ גשם.

מזג האוויר הסוער נחלש היום, אך הוסיף להיות קר מהרגיל. על פי התחזית, מהערב ייפסקו הגשמים ובימים הקרובים מזג האוויר יהיה נוח והטמפרטורות יעלו בהדרגה. לקראת סוף השבוע צפוי לחזור הגשם.