תוכנית מחיר מטרה של אורי אריאל: אין עדיפות לזוגות צעירים

כשהקבלנים הזוכים במכרז יקבלו היתרי בנייה - רק בעוד שנה או יותר - הם יוכלו להתחיל למכור דירות על הנייר ■ לא ברור כרגע מתי יסתיימו עבודות התשתית המורכבות, כך שהאורות בדירה הראשונה לא יידלקו לפני 2018 ■ והקריטריונים? כמעט ואין

ראש העין / צילום: יוסי כהן
ראש העין / צילום: יוסי כהן

היום בצהריים (ב') נערך כנס הקבלנים בראש העין, שבו משרד הבינוי של אורי אריאל הציג את הפרויקט הראשון בתוכנית מחיר המטרה. מתוך 2,480 דירות, 1,248 דירות מיועדות לזכאים לדיור מוזל של משרד השיכון.

המחיר לזכאים, כולל מרפסות, מחסן וחניה, יהיה: דירת 80 מטר מרובע - 812 אלף שקל; דירת 100 מטר מרובע - 987 אלף שקל; דירת 122 מטר מרובע - מיליון ו-241 אלף שקל. במילים אחרות, המחירים לזכאים שקבע השמאי הממשלתי הראשי טל אלדרוטי אכן נמוכים ב-20% ממחירי השוק של דירות מקבילות באזור.

כשהקבלנים הזוכים במכרז יקבלו היתרי בנייה - רק בעוד שנה או יותר - הם יוכלו להתחיל למכור דירות על הנייר. לא ברור כרגע מתי יסתיימו עבודות התשתית המורכבות, כולל מחלפים, שבכלל יאפשרו את איכלוס הפרויקט, כך שהאורות בדירה הראשונה לא יידלקו לפני 2018.

עם ביטול תוכנית מע"מ 0 של יאיר לפיד, מחיר המטרה היא התוכנית היחידה לרכישת דירה במחיר מוזל. סביר שתהיה הסתערות על הפרויקט בראש העין. כשתסתיים ההגרלה, יהיו מעט מאושרים והרבה מאוכזבים.

ה"זכאים" להשתתף במחיר המטרה הם חסרי דיור וגם בעלי דירה, המכונים "משפרי דיור". כאן נשבר העיקרון הבסיסי המנחה בתוכניות דיור מוזל לזכאים, משום שבמחיר המטרה אין כלל קריטריונים סוציו-אקונומיים לדירוג הזכאות.

מחיר המטרה שובר עוד עיקרון בסיסי שהיה עד עכשיו מרכזי בתוכניות ממשלתיות לסיוע בדיור: מי שיש בבעלותו דירה, לא יכול להשתתף בתוכנית שבה המדינה מסבסדת עבורו את מחיר הדירה.

ל"משפרי דיור" יש יתרון על חסרי דירה, כי הם יכולים להשיג בקלות רבה יותר את ההון העצמי לרכישת הדירה במחיר המטרה, כי הדירה הקיימת היא בטוחה טובה, ואת המשכנתא אפשר לגרור מהדירה הישנה לדירה החדשה.