מסחנין לדובאי: הדרך של האמן הישראלי בלו סמיון פיינרו

האמן והאוצר בלו סמיון פיינרו ייצג את הביאנלה של סחנין ביריד האמנות של דובאי

האמן הישראלי בלו סמיון פיינרו היה דמות חריגה בנוף הבינלאומי של יריד האמנות של דובאי, שהתקיים בשבוע שעבר. פיינרו הוזמן להשתתף בחלק הלא מסחרי של היריד, כמי שיזם ומנהל את הביאנלה הים תיכונית בסחנין. הוא השתתף במפגשים בין אוצרים, אמנים ואספנים.

"אחת המטרות העיקריות של הביאנלה הים תיכונית היא לקיים ולפתח קשרים עם מוסדות אמנות ואמנים מכל המזרח התיכון וסביב הים התיכון. ניסיון לקיים קשרי תרבות באמצעות האמנות, חלק מזה בתקווה לשיתוף פעולה עם מדינות שישראל לא מקיימת איתם יחסים דיפלומטיים", אומר פיינרו. "היריד בדובאי פתח בפניי הזדמנות להיחשף לאמנות עכשווית שלא מוכרת בארץ".

לדבריו, בעוד שבישראל אנו מתרכזים באמנות בינלאומית-מערבית, בדובאי קיבל מבט אחר: "אמנות ואמנים שיוצרים במקומות כמו איראן, פקיסטאן, איחוד האמירויות. פגשתי אמנים צעירים שחיים בדובאי, אמנים סוריים גולים - חלקם הצליחו להוציא את יצירותיהם מסוריה בעזרת סוחר אמנות עשיר המתגורר בדובאי, שתומך בהם ומוכר את עבודותיהם".

הביאנלה הים תיכונית שיזם פיינרו נחנכה בחיפה והמשיכה לסחנין, שם תתקיים גם בפעם השלישית, בשנה הבאה, ככל הנראה. "הביאנלה מקדמת דו-שיח עם יוצרים מהארץ השכנות ורואה את ישראל כחלק מהאזור שבו אנו חיים. כמובן שהמצב הפוליטי מקשה על כך, מצד שני, זה מאתגר ואני מאמין שעם התמדה ורצון להמשכיות נוכל להצליח וליצור אלטרנטיבה לתפיסות הקיימות היום בארץ.

"למרות שאנחנו חיים באזור רווי בסכסוכים ובקונפליקטים פנימיים - גם במדינות הערביות כמו סוריה ועיראק - האמנות שנחשפתי אליה בדובאי מצביעה על פריחה ויצירתיות, שלדעתי צריך לחשוף גם לקהל הישראלי", אומר פיינרו.

פיינרו מציג בימים אלה בתערוכת יחיד בגלריה Plan B בברלין.