אפריקה תעשיות: חשד שמנכ"ל נגב המפוטר מעל במיליוני שקלים

החשד: אבי מוטולה מעל בכ-2 מיליון שקל לפחות ■ הדירקטוריון מקפיא למוטולה את הפיצויים והפנסיה ■ עורך דינו: הוא השיב לכל שאלות החברה ■ החברה תרשום מחיקה של 49-59 מיליון שקל בגין רישום הכנסות פיקטיביות

אבי מוטולה / צילום: תמר מצפי
אבי מוטולה / צילום: תמר מצפי

מספר שבועות לאחר שדיווחה על הפסד כבד בשנת 2014, על פיטורי המנכ"ל ועל חששות לאי-סדרים כספיים, התברר היום (ה') כי הצרות בחברת אפריקה תעשיות גדולות בהרבה.

מדיווח שפרסמה היום עולה כי בחברה מקבוצת אפריקה ישראל התקיים במשך תקופה ארוכה כאוס פיננסי, חשבונאי וניהולי. הבור הכספי שצופה החברה מהפרשה עמוק משמעותית ממה שהעריכה תחילה, והיא צפויה לעלות לה בהפרשה של 49-59 מיליון שקל, לעומת הפחתה של 14 מיליון שקל בלבד שצפתה אפריקה תעשיות בחודש שעבר.

במרכז הדיווח מעלה אפריקה תעשיות האשמות חמורות כנגד המנכ"ל לשעבר, אבי מוטולה, שפוטר באמצע חודש מארס. "לידיעת החברה הגיעו טענות ואסמכתאות שהעלו חשש לביצוען של פעולות שלא כדין על-ידי מוטולה, לשעבר מנכ"ל החברה ומנכ"ל החברה-הבת נגב קרמיקה, שעיקרן נטילת כספים שלא כדין מחברות קבוצת נגב ללא אישור וללא דיווח לגורמים המוסמכים, ו/או שימוש שלא כדין בכספי חברות קבוצת נגב לשימושים אישיים, ללא אישור וללא דיווח לגורמים המוסמכים", נכתב.

"מבדיקות שערכה החברה, בניהולו של המבקר הפנימי ובסיוע משרד חקירות חיצוני, נמצא כי יש ממש בחשדות אלה. לתאריך הדוח, נמצאו ממצאים ביחס למשיכות אישיות בהיקף של כ-2 מיליון שקל (לאחר תחילתם של תהליכי הבדיקה הוחזרו לנגב חלק מסכומים אלה), והחברה ממשיכה להתקדם בהליכי הבדיקה בנושא זה, לרבות ביחס לחשדות לקיומם של סכומים נוספים שנמשכו כמשיכות אישיות.

"לאור ממצאים אלה", מוסיפה החברה, "החליט הדירקטוריון על ביטול יתרת תקופת ההודעה המוקדמת של מוטולה ועל הקפאה של כלל זכויותיו על-פי תנאי העסקתו (ובכלל זאת קופות גמל, לרבות פיצויי פיטורים וקרן השתלמות, מענק הסתגלות, תוכנית בונוס מיוחד ואופציות), עד לאחר סיום בירור החשדות המתוארים לעיל.

"כאמור, הליקויים והמשיכות האישיות כמתואר בדוח זה בוצעו במהלך תקופת כהונתו של המנכ"ל הקודם מוטולה, אשר פוטר על-ידי דירקטוריון החברה בשל תוצאותיה הכספיות הקשות, ביום 18.3.2015. רק לאחר פיטוריו של מוטולה פנה גורם בחברה ומסר את המידע הראשוני בדבר אי-הסדרים בחברת-הבת".

עורך דינו של מוטולה, אייל רוזובסקי, אמר היום בתגובה כי מוטולה התבקש להשיב על שורה של שאלות מצד החברה, והשיב לכל שאלה.

באפריקה תעשיות מציינים כי ממצאי הבדיקות מעידים על כך שמנהלים בכירים נוספים בנגב ידעו או היו מעורבים בפרשה, וכי הוחלט לפתוח מולם בהליכי שימוע ולבחון את הפסקת העסקתם.

תלונה על אי סדרים הובילה לבדיקה

אפריקה תעשיות, מקבוצת אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב, עוסקת בייצור, עיבוד ושיווק מוצרי מתכת תחת החברה-הבת פקר פלדה, וכן ביבוא ושיווק אריחי קרמיקה, ברזים ומוצרים לעיצוב הבית, תחת החברה-הבת נגב קרמיקה. החברה נסחרת בשווי של כ-300 מיליון שקל, אחרי צניחה של 32% בשוויה מתחילת השנה.

מוטולה, נזכיר, פוטר מאפריקה תעשיות במפתיע במהלך חודש מארס, בד-בבד עם הדיווח של החברה על הפסד עצום של 61 מיליון שקל שהציגה בסיכום 2014, עיקרו ברבעון הרביעי. בחברה ייחסו את הפיטורים ל"אי-עמידה ביעדים העסקיים שהציב הדירקטוריון למנכ"ל".

פחות משבועיים לאחר פרסום הדוחות, דיווחה אפריקה תעשיות כי תלונה מצד עובד על אי-סדרים כספיים (שהגיעה לאחר פיטוריו של מוטולה) הובילה לבדיקה שבעקבותיה התגלתה הכרת יתר בהכנסות בהיקף של 14 מיליון שקל בחברה הנכדה, ויה ארקדיה. זו נרכשה לפני כ-4 שנים על-ידי נגב קרמיקה, שהייתה כאמור בניהולו של מוטולה, לאחר שנקלעה לחדלות פירעון.

כעת מפרטת אפריקה תעשיות כי לאורך מספר שנים ועד סוף 2014, "בוצע רישום מוקדם שלא כדין של הכנסות בין רבעונים, ורישום מוטעה של סעיפי הלקוחות הנכללים בדוחות הכספיים של חברות קבוצת נגב לשנים אלה. כן נרשם גידול מלאכותי בסעיפי המלאי של חברות-הבת".

עוד מעדכנת החברה כי "בשעה זו מרבית הבדיקות ביחס לדוחות הכספיים של חברות קבוצת נגב מצויות בשלבים מתקדמים", וכי עם השלמת הליכי הבדיקה, כשיתבררו לה ההשפעות הסופיות של הליקויים על הדוחות הכספיים, החברה תציג אותם מחדש (Restatement) כדי לשקף את השינויים.

צוין כאיש שיווק בולט ב-2012

אבי מוטולה ניהל במשך קרוב לעשור את נגב קרמיקה, וב-3 השנים האחרונות עשה זאת במקביל לניהולה של אפריקה תעשיות. בעקבות פיטוריו מונה מנכ"ל אפריקה ישראל אברהם נובוגרוצקי (נובו), למנכ"ל החברה. במהלך שנותיו בנגב קרמיקה הוביל אותה מוטולה לצמיחה, הרחיב את פעילותה, ביצע בה מספר רכישות ומיזוגים ויזם בה כמה שינויים ארגוניים משמעותיים.

במהלך 2012 צוין מוטולה כאחד מאנשי השיווק הבולטים על-ידי איגוד השיווק הישראלי, בין היתר בנימוקים של ייזום צעדים חדשניים ומהפכה בתפיסות קמעונאיות ומסחריות.

בעקבות הצלחתו בתפקיד מונה מוטולה ב-2012 במקביל גם למנכ"ל החברה-האם אפריקה תעשיות, אחרי שנובוגרוצקי, המנכ"ל הקודם שלה, מונה למנכ"ל אפריקה ישראל.

הטענות העיקריות של אפריקה תעשיות נגד המנכ"ל לשעבר אבי מוטולה:

מעילה בהיקף של 2 מיליון שקל לפחות

נטילת כספים מחברות מקבוצת נגב שלא כדין, ללא אישור וללא דיווח לגורמים המוסמכים

שימוש שלא כדין בכספי חברות קבוצת נגב לצרכים אישיים, ללא אישור וללא דיווח לגורמים המוסמכים

עיקרי הבעיות החשבונאיות באפריקה תעשיות:

רישום מוקדם שלא כדין של הכנסות בין רבעונים

רישום מוטעה של סעיפי הלקוחות הנכללים בדוחות הכספיים של קבוצת נגב

גידול מלאכותי בסעיפי המלאי של חברות-הבת

אי-סדרים ברישום ההכנסות של החברה-הנכדה ויה ארקדיה