תערוכת הבוגרים של שנקר מציגה אמנות מרתקת ומרשימה

בתערוכת הבוגרים של שנקר, "מלחמת קיום", מציגים הסטודנטים אמנות בעלת איכויות בלתי צפויות ■ בעבודה לא פחות ממטלטלת הפכו שניים מהבוגרים מבנה נטוש למעבדה מטורפת של חיים ומוות

אמנות טובה יכולה לרגש, להזיז, להכעיס, אבל כשהיא מטלטלת, היא יכולה לרסק את ההגדרות, לשאת אותנו לגבהים, כשאנחנו חשים אשליה של מי שצפים על גל גדול ומשקיפים מעבר לאופק, ואז להטיל אותנו, סחופים ומבולבלים, על חוף המציאות היומיומית. את כל זה עושה עבודתם של לימור תמיר ויניב עמר, "שירותי סיכה ורחצה", בתערוכת הבוגרים של המחלקה לאמנות בין-תחומית בשנקר.

השניים הפכו מבנה ישן ונטוש, לצד תחנת הדלק בצומת "עלית", למעבדה מטורפת של חיים ומוות, של אש ומים ובועות סבון, של ריחות ומראות מושכים ומרתיעים חליפות. במשך שמונה חודשים הם עובדים ומעבדים את המקום, ששימש בשנות ה-60 כמוסך למשאיות, ועמד דחוס בפסולת עד גובה המותניים. הם הצמיחו בו גינת ירק ופרחים, גידלו בו ארנבים ועכברונים, ולצידם הם מציגים את בני מינם משומרים, מפוחלצים או מאויירים. חדר הפלאות המסוייט שלהם סוגר עלינו, אך מאפשר לארנבים יציאה לאוויר הפתוח. דוד בוער מעלה אדים וקצף, צנצנות מעבדה מבעבעות על המדפים ועופות נודדים לכודים ותלויים מרגליהם מעל ראשינו כציור קלאסי מימי הרנסנס.

אם גם אתם נמנים עם אלה ששואלים בכל פעם מחדש "אבל למה זו אמנות", רוצו לראות את העבודה הזו. אל תצפו שהיא תענה על השאלה, סביר יותר להניח שתצאו ממנה אפילו יותר מבולבלים באשר למהותה של אמנות. אבל לא תוכלו להישאר אדישים.

זהו רק אחד הפרויקטים המעולים בתערוכה "מלחמת קיום". שם הולם למקבץ העבודות של 34 בוגרי המחלקה לאמנות רב-תחומית בשנקר. הם מציגים תערוכת גמר מרתקת, מרשימה, בעלת איכויות בלתי צפויות.

נירית טקלה קושרת את הביוגרפיה של משפחתה וסיפור העלייה מאתיופיה לציור מרגש ורב הבעה, מדויק בשימוש בצבע ובקומפוזיציה. "דמות החסידה היא סמל לנדודים ולכמיהה לארץ ישראל", היא מספרת, מול ציור חסידה נישאת על כפיים, שמוטת צוואר, תשושת כוחות או אפילו גוססת, בסוף המסע שאינו נגמר, אם לשפוט בפרספקטיבה עכשווית.

נעמה רוט עושה שימוש בתכונות המבנה האליפטי של בניין עלית ההיסטורי, שבו שוכנת המחלקה לאמנות. היא בחרה למקם את עבודתה במיצב "מקרקעין" בתוך קפסולת הבניין, וציפתה את חלונותיו ביריעות צבעוניות שקופות - המחדירות פנימה את תמונת הרחוב כמו מתוך הזיה מורחקת, בפילטר ורוד, כחול, ירוק וצהוב. את הצבעוניות הראשונית היא ממשיכה בחיפוי הקיר הפנימי ב"ציור" עשוי מחומרי חיפוי כמו ויניל ופורמייקה, ויוצרת מרחב גאומטרי מעוצב, חדר שהוא קפסולת בדיון, מעין "דולי סיטי" פיזי. את ההתבוננות החוצה את המגדלים במרחב הבורסה יהלומים, היא משלימה בסרטוני הדמיה של הפרויקטים העתידיים המתוכננים באזור. אולם במבט שני ניתן לגלות שהמגדלים והדירות אינם נבנים, אלא מתפרקים לנגד עינינו.

הקשרים חברתיים

מוריה בכר עושה פעולת פירוק משלה, בציורים גדולי מידות שבהם היא שותלת אייקונים של ההתיישבות העובדת ושל ארץ ישראל הישנה והאידאולוגית. שרונה טבת מציגה עולם צומח, חי ועשיר, ערוגה ורטיקלית משתרגת על פני שריג בעבודת יד. עלווה ירוקה ורוחשת חיים העומדת בסתירה למיקומה בתוך חלל החדר הסגור.

"בעבודה עם הסטודנטים חשוב לנו שלא להקנות סגנון ותפיסה צורנית של אמנות, אלא לפתח ביחד תרבות, חשיבה וחקירה", אומר פרופ' לארי אברמסון, ראש המחלקה. "המחלקה שואפת להציע לתלמידיה מרחב רב-תחומי משולב של הוראה ויצירה, תוך עידוד יחסי הגומלין שבין תיאוריה ופרקטיקה וחידוד המודעות להקשרים החברתיים והתרבותיים הרחבים שבהם נוצרת ופועלת האמנות".

אפרת גולדמן "מותחת" את נגינת "ארבע העונות" של ויוואלדי על פני משך בלתי אפשרי של שנה שלמה, ומעבירה את הוויברציות של המוזיקה למיכל פיזי.

בעבודה אחרת היא מציגה פיצוץ פסלים עתיקים בפעולה הרסנית של הטאליבן באפגניסטן, ורושמת את "תווי" הצונאמי מ-2004.

המחלקה לאמנות רב-תחומית, שנקר, בניין עלית, רמת-גן. שעות פתיחה: ימי ראשון עד חמישי - 22:00-10:00, ימי שישי - 13:00-10:00. עד 31.7.