מרק רוכשת את חברת התרופות הישראלית סיקאם ב-95 מיליון ד'

סטארט-אפ ישראלי שפיתח תרופה לסרטן נמכר תמורת 95 מיליון דולר במזומן ■ בחברת סיקאם הושקעו 7.5 מיליון דולר ■ הרוכשת האמריקנית מרק עשויה לשלם עד 605 מיליון דולר אם המוצר יעמוד באבני דרך

פרופסור גל מרקל / צילום: איל יצהר
פרופסור גל מרקל / צילום: איל יצהר

חברת סיקאם (cCAM Biotherapeutics), אשר פיתחה תרופה חדשנית לטיפול בסרטן בשיטת האימונותרפיה (שימוש במערכת החיסונית של המטופל לשם לוחמה בגידול), תימכר לחברת התרופות האמריקנית מרק תמורת 95 מיליון דולר במזומן. מרק, שחיפשה בישראל רכישות במשך זמן רב אך זו לה הרכישה הראשונה בארץ, עשויה לשלם סכום נוסף שיגיע עד ל-510 מיליון דולר, בכפוף לאבני דרך ותמלוגים.

מדובר בעסקת ענק בעיקר ביחס לשלב בו נמצאת התרופה: היא נכנסה רק לפני מספר חודשים לשלב I/II של הניסויים הקליניים, ועד כה אין לחברה ולמוצר שום תוצאה רשמית בניסוי קליני. עם זאת, יש לה מידע ספורדי לגבי השפעת הטיפול במספר חולים, ומידע זה כאמור הספיק כדי לשכנע את ענקית התרופות האמריקנית שיש לתרופה פוטנציאל גדול. עסקאות בשלבים כה מוקדמים הן לא מאוד נדירות בתחום האימונותרפיה, כשמדובר במוצרים חדשניים שאין להם כרגע תחרות משמעותית - כמו המוצר הנוכחי.

סיקאם הוקמה בבית החולים תל השומר על בסיס מחקרו של פרופסור גל מרקל ממכון אלה לחקר הסרטן בבית החולים, אשר גילה את אתר ה-Ceacam1, אתר בקרה על מערכת החיסון, אשר בו משתמש הסרטן כדי לדכא את מערכת החיסון ולמנוע ממנה לתקוף את הגידול. מרקל וצוותו פיתחו תרופה אשר מונעת את הפעולה של הגידול על האתר ובכך משחררת את מערכת החיסון לתקוף את הגידול. נקודות בקרה כאלה נקראות Immune Checkpoints ("נקודות בקרה חיסוניות") ותרופות חלוציות על נקודות בקרה אחרות (כגון תרופות ממשפחת ה-anti-PD1), הוכחו כמשנות חיים של חולי סרטן ורושמות הכנסות של מיליארדים. עם זאת, מרק עוד תצטרך להוכיח בבני אדם שגם הפעולה על נקודת הבקרה החדשה שעבורה פותחה התרופה של סיקאם, יכולה להשיג תוצאות בעלות עוצמה דומה.

יצוין כי מרק היא אחת החברות הבודדות שכבר הביאו לשוק מוצר בתחום האימונותרפיה - Keytruda לטיפול במלנומה, ממשפחת ה-Anti-PD1.

סיקאם היא בבעלות הקרנות פונטיפקס, ארקין אחזקות ואורבימד. החברה הוקמה גם בעזרת בהשקעה קטנה של חברת רוש הבינלאומית, אשר היום אינה בעלת אחזקות בה. החברה הוקמה במסגרת חממת מיט"ב, אז בשליטת חברת ביומדיקס, ונתמכה על ידי משרד המדען הראשי הצפוי לקבל גם הוא חלק מן התמורה. גם לביומדיקס אין היום חלק בחברה.

דר' רוג'ר מ. פרלמוטר, נשיא מעבדות המחקר של מרק, אמר, "אנו ממשיכים לחזק את צנרת התרופות הפוטנציאליות שלנו לאימונותרפיה בסרטן דרך רכישות ושיתופי פעולה אסטרטגיים. רכישת סיקאם תומכת ביעד שלנו של קידום הטיפול בחולי סרטן על ידי הפעלת מערכת החיסון כנגד הסרטן".

התרופה של סיקאם, שפותחה תחילה לטיפול במלנומה, עשויה להתאים גם לסוגי סרטן אחרים כגון סרטן ריאות, שלפוחית השתן, סרטן קיבה, סרטן המעי הגס וסרטן השחלות, ונבדקת להתוויות הללו. לסיקאם יש עוד מספר מולקולות נוספות בצנרת הפיתוח.

דר' פיני אורבך, יו"ר סיקאם ביות'רפיוטיקס, ומנהל תחום הפארמה בארקין אחזקות, אמר היום כי, "המצוינות והמובילות של מרק בתחום האימונו-אונקולוגיה מספקות בסיס איתן לפיתוח של CM-24 לטיפול בחולי סרטן. זהו הישג משמעותי לסיקאם, כמו גם הבעת אמון בתעשיית הביוטק הישראלית בכלל.

"מדובר בנוגדן ראשון מסוגו, אנחנו מקווים שגם הטוב מסוגו, בתחום האימונותרפיה. התוצאות הפרה קליניות (ניסויי המעבדה והחיות) היו מרשימות ביותר. הנוגדן יכול לעמוד לבדו, או בשילוב עם Keytruda של מרק. הביטוי של ה-Ceacam1 הוא נרחב, בהרבה סוגי סרטן".

החברה מתנהלת ללא מנכ"ל. ד"ר סילבי נוימן מפונטיפקס שימשה כיו"ר עד לפני שנה, עד להחלפתה באורבך, וד"ר תהילה בן משה משתמשת כ-COO.

דרייב פנימי

בראיון שהעניק מרקל בעבר ל"גלובס" הוא אמר כי "הדרייב שלי הוא פנימי, אישי. הוא לא מגיע מתוך רצון להשלים משימות בהצלחה, אלא מתוך רצון לחקור תהליכים באופן שיוביל בסופו של דבר לאימפקט אמיתי על המציאות".

רן נוסבאום, שותף בקרן פונטיפקס, אמר יום כי: "זוהי הצלחה של תחום הביוטק בישראל, וספציפית של הדור הצעיר. המוצר פותח על ידי הפרופסור הצעיר גל מרקל, והתגלה לנו על ידי האנליסט הצעיר והמבריק שלנו אוהד המר. אחרי משא ומתן קשה של כחצי שנה עם תל השומר, שבעקבותיו הם הפכו לשותפים מצויינים שלנו, הצלחנו להוציא את המוצר לחברה שיזמנו, בשותפות עם רוש והמדען הראשי, ובהמשך הבאנו כמשקיעים גם את ארקין ואורבימד. אני רואה בתרופה הזו את הקופקסון של תל השומר".

נוסבאום מזכיר כי פונטיפקס כבר השקיעה בחברת אימונותרפיה אחת, קייט פארמה, אשר נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 3.95 מיליארד דולר. "השקענו 3.8 מיליון דולר ולאחרונה חילקנו למשקיעינו את המניות כדיבידנד בעין בשווי של 120 מיליון דולר. כמו כן, את מנהל הניסוי של קייט, פרופ' אנטוני ריבס מ-UCLA, הבאנו לוועדה המייעצת של סיקאם".

ניסים דרוויש, שותף מנהל באורבימד ישראל, אמר כי "תחום האימונו-אונקולוגיה נחשב לחשוב ביותר בתעשייה. אנו צופים כי חברות ישראליות רבות נוספות יפתחו תרופות פורצות דרך בתחום. לאורבימד מספר השקעות קיימות בתחום בארץ ובעולם ובתוכניתה להמשיך ולהשקיע בעתיד בתחום חשוב זה".