יורדת מהבמה: השחקנית אורנה פורת הלכה לעולמה בגיל 91

ענקית התיאטרון אורנה פורת, שהלכה הבוקר לעולמה, בחרה לקשור את חייה בחיי המדינה והותירה חותם עשיר על התרבות הישראלית, בין השאר כמייסדת תיאטרון לילדים ולנוער הקרוי על שמה

אורנה פורת / צילום: יוסי כהן
אורנה פורת / צילום: יוסי כהן

ענקית התיאטרון אורנה פורת הלכה לעולמה היום (ה') לפנות בוקר בגיל 91. פורת הייתה שחקנית ובימאית תיאטרון מהחשובות בארץ, והותירה חותם עמוק בשדה התיאטרון הישראלי בעיקר כמייסדת התיאטרון לילדים ולנוער הקרוי על שמה.

פורת היא כלת פרס ישראל לתיאטרון לשנת 1979 וזוכת עשרות פרסי תיאטרון ותוארי דוקטור לשם כבוד מטעם מכון ויצמן למדע, אוניברסיטת בר-אילן ואוניברסיטת תל-אביב.

היא נולדה ב-1924 בגרמניה בשם אירנה קליין. אחרי התיכון למדה משחק בבית-ספר לתיאטרון בקלן, והחלה את דרכה המקצועית במשחק בתיאטרון בעיר שלזוויג בשנות מלחמת העולם השנייה.

לאחר שנחשפה לזוועות המלחמה ומחנות הריכוז החליטה אחרי המלחמה לעזוב את גרמניה וביקשה להגר לרוסיה. בדרך פגשה את יוסף פורת (פרוטר), חייל הבריגדה היהודית בצבא הבריטי, שנשלח לערוך לה תחקיר. השניים התאהבו, והיא החליטה לעלות עימו לישראל ובהמשך התגיירה.

כאשת תיאטרון הייתה פורת חשופה לעין הציבורית, וסיפור חייה והעובדה שקשרה את גורלה בגורל העם היהודי והארץ הקנו לה אהדה רבה בקרב הקהל. היא הצטרפה לתיאטרון הקאמרי ב-1948, ובהמשך שיחקה בתפקידים מגוונים גם בתיאטרון הבימה, בית ליסין ותיאטראות נוספים בארץ ובחו"ל.

בין המחזות שהובילה בתפקידים ראשיים: "ז'אן דארק", "הנפש הטובה מסצ'ואן", "מרי סטוארט", ו"הלילה ה-12". בנוסף, היא הייתה ברנרדה האם הגדולה ב"בית ברנרדה אלבה" ו"מירל'ה" בהצגה "מירל'ה אפרת". ככלל, פורת הייתה מזוהה עם לא מעט דמויות של רבניות ואימהות משפחה חזקות.

ילדים וחינוך לתיאטרון היו קרובים לליבה של פורת מאז ומתמיד, וכבר בשנות ה-60 הקימה וניהלה את התיאטרון לילדים שליד "הקאמרי. לאחר סגירתו ב-1970 ייסדה את "תיאטרון אורנה פורת" הפעיל עד היום, ולידו פועלות סדנאות התיאטרון לנוער, הפותחות שער לעולם המשחק לילדים רבים.

פורת כיהנה כנשיאת התיאטרון עד למותה. היא גם הייתה ממייסדי ארגון אסיטז' העולמי לתיאטרון ילדים ונוער. בתפקידה האחרון שיחקה ב-2010 בסרט "התפרצות X" בבימוי איתן צור.

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ספד לה הבוקר ואמר: "הייתי נער צעיר כשצפיתי באורנה פורת כז'אן ד'ארק. נשאתי עיניי אל הבמה והערצתי אותה, יחד עם מיליוני הצופים בה בתיאטראות השונים לאורך השנים. לצד אינספור מחזות, מפעל חייה החינוכי והתרבותי היה ללא ספק תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער. אורנה חוותה את חייה שלה כמחזה מרתק - יהודי, ציוני וישראלי, ואין לי ספק כי נמשיך לחוש את חותמה התרבותי עוד שנים רבות ביצירה הישראלית".

ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, ספד לה: "העיר תל-אביב-יפו ועולם התרבות והאמנות הישראלי נפרדים היום מאורנה פורת - מהמלכות המוכתרות של עולם התיאטרון הישראלי. אורנה פורת מילאה שורה ארוכה של תפקידים בלתי נשכחים, שנותרו חקוקים בלב עשרות האלפים שזכו לראות אותה. על הופעותיה הבימתיות היא זכתה בכל אותות הכבוד האפשריים, אבל היא תיזכר לא פחות בזכות מפעלה החינוכי הגדול - התיאטרון לילדים לנוער שנקרא על שמה, כי אי-אפשר היה להפריד בין השניים, ומפני שרק עם אורנה פורת קם בארץ תיאטרון ילדים ונוער שראוי לשם תיאטרון. יהי זכרה ברוך".

פורת הותירה אחריה שני ילדים ו-5 נכדים. טקס אשכבה לזכרה ייערך מחר (ו') בשעה 10:00 באולם קאמרי 1 בתל-אביב, ומשם ייצא מסע הלוויה אל בית העלמין במושב חדיד.