השוק נופל? זה מה שאתם צריכים לעשות בחיסכון הפנסיוני שלכם

הירידות בשוקי המניות בארץ ובעולם באוגוסט האחרון, אשר החלו בעקבות המשבר בסין ותודלקו בתגלית הגז במצרים, שחקו מאוד את התשואות שהושגו מתחילת השנה בחיסכון הפנסיוני ■ זה הזמן לכמה תשובות שיסייעו בגיבוש אסטרטגיה אל מול האירועים האחרונים ■ מדריכים בתחום

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

חודש אוגוסט נחשב בדרך כלל ל"עונת המלפפונים". רבים בארץ ובעולם מנצלים את החודש לטובת חופשת קיץ, ודרמות גדולות לא אמורות לקרות בדרך כלל. אולי קצת הגזמנו ולקינו בזיכרון לטווח קצר, בהתחשב באירועי "צוק איתן" בקיץ הישראלי הקודם.

אבל דווקא השנה הקיץ היה חם מאוד, ולא רק בגלל הטמפרטורות הגבוהות במיוחד. במהלך החודש צפינו בירידות חדות בשוקי המניות בישראל ובעולם כולו, כתוצאה מירידות חדות עוד יותר בשוק הסיני. לאחר מכן היו תיקונים קלים, אולם הירידות שחקו בממוצע כמחצית מהתשואות שהושגו מתחילת השנה בחיסכון הפנסיוני.

חשוב להבין מציאות זו, על רקע העובדה שרוב החוסכים נמצאים בדרך כלל במסלולי ברירת המחדל (המסלול ה"כללי"), שבו רכיב החשיפה למניות הלך ועלה בשנים האחרונות. גם בזמן כתיבת שורות אלו, יורדות בחדות מניות הגז בבורסת תל אביב, בעקבות גילוי מאגרי הגז המצרי, ללא קשר לנעשה בשוק הסיני.

הירידות בשנה זו אינן מנת חלקם הבלעדית של אפיקי ההשקעה המנייתיים, הנחשבים למסוכנים יותר. מוקדם יותר השנה, בחודש יוני, חווה השוק המקומי ירידות משמעותיות באפיקי האג"ח, בין היתר כתוצאה מהתבטאויות של נגידת בנק ישראל.

אלו מבינינו שחוו את השפעות המשבר הפיננסי העולמי בשנת 2008, נזכרו בשבועות האחרונים באירועי המשבר ההוא, שבו משבר בשוק הדיור האמריקאי הוביל למשבר בשוק ההון האמריקאי, וגרר את השווקים הפיננסיים בעולם למשבר רחב.

השאלות שכל חוסך חייב לשאול את עצמו

מהן השאלות שכל חוסך או חוסכת צריכים לשאול את עצמם (עכשיו ובכל עת)? נקדים ונאמר כי גיבוש אסטרטגיית השקעות בחיסכון הפנסיוני, כולל בקרנות ההשתלמות, ובחיסכון הפרטי, נכונה ונדרשת בכל עת, ומונעת תגובה בזמן אירועים בלתי צפויים (ובדרך כלל גם בלתי נוחים או נכונים לתגובה). ניסינו לפשט את השאלות הללו בתרשים המצורף.

האם החיסכון הפנסיוני שלי מושפע מתנודות בשוק ההון? חלק מאפיקי החיסכון הפנסיוני אינם מושפעים מהנעשה בשוק ההון, לשמחתם של החוסכים בהם. לדוגמה: חיסכון פנסיוני מבטיח תשואה (בדרך כלל תוכניות שנפתחו בשנת 1990 או קודם לכן), או קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, שבהן החוסך רוכש זכויות פנסיה בהיקף קבוע, ללא קשר לתנודתיות בשוק ההון. מי שמחזיק בתוכניות כאלו "אדיש" לנעשה בשוק ההון, והחיסכון שברשותו אינו מושפע מתנודתיות. באופן טבעי נתמקד במי שמושפע מתנודות אלו.

האם אני יכול לשנות את מסלול ההשקעות בחיסכון הפנסיוני שברשותי? כפי שהסברנו מספר פעמים בעבר, חלק מתוכניות החיסכון הפנסיוני (בעיקר הישנות) אינן מאפשרות שינוי של מסלול ההשקעה. מדובר במצב זמני בלבד, ומשרד האוצר פרסם בשנה האחרונה תקנות חדשות המסדירות סוגיה זו ברובה. הבשורה באותן תקנות היא עבור מחזיקי פוליסות ביטוח שנפתחו לפני שנת 2004, שבהן לא ניתן כיום לשנות את מסלולי ההשקעה, למרות שהן חשופות לשוק ההון. לפי אותן תקנות, החל מינואר 2017 יהיו גם בפוליסות אלו מסלולי השקעות, והדבר יאפשר בחירה מושכלת של החוסכים, או ניהול הכספים במסלולי ברירת מחדל תלויי גיל ("המודל הצ'יליאני").

מעבר בין תוכניות חיסכון שונות

בתוכניות שבהן ניתן לבצע שינוי מסלול השקעות יש לשים לב האם השינוי הוא תחת אותה תוכנית, או שנדרש שינוי והעברה בין תוכניות. לאחרונה הקלו ופשטו חלק מהגופים המוסדיים את מעבר מסלול ההשקעה בתוך התוכניות, באמצעות האזורים האישיים באתרי האינטרנט שלהם, וניתן לבצע מעבר מסלול השקעות בזמן קצר.

בדיקה והתאמה של מסלול ההשקעות צריכה לקחת בחשבון כמה היבטים ובתוכם: מה גיל החוסך? מה טווח הזמן שבו מתכוון החוסך להשתמש בכסף? לאיזו מטרה מיועד השימוש בכסף?

ככל שמועד המפגש עם הכסף מתקרב (בין אם לקראת פרישה ובין אם לטובת שימוש בכספים למטרות אחרות שאליהן יועדו כספי החיסכון) היכולת ליהנות מתיקונים ועליות בשוק ההון קטנה.

נשוב ונזכיר את משבר 2008. לאחר הירידות החדות שתוארו, בעיקר בחציון השני של השנה, בוצע תיקון בשנים 2009-2010. מי ש"נפגש" עם הכסף בסוף 2008 או בתחילת 2009 לא נהנה מעליות אלו.

ובסופו של דבר, חשוב מאוד שכל חוסך יבדוק עם עצמו את הרגישות האישית שלו לשינויים דרמטיים בחיסכון. האם אני אוהב סיכון או שונא סיכון? האם אני מעדיף ליהנות מתשואות גבוהות - אך להיות חשוף לירידה גבוהה בתשואות בתקופות משבר? כל אחד מאתנו מגיב אחרת על עלייה או ירידה בחיסכון הפנסיוני או הפרטי שלו. בקביעת מסלול ההשקעה יש לתת על כך את הדעת.

globes@mvs.co.il

הכותב הנו מנהל המטה המקצועי בסוכנות הביטוח מבטח סימון בקבוצת הביטוח מגדל. אין לראות בסקירה זו ובאמור בה ייעוץ פיננסי ו/או פנסיוני כהגדרתם בחוק. בכל מקרה, בטרם קבלת החלטה יש להיוועץ בבעל הרישיון המתאים

האם החיסכון הפנסיוני שברשותי
 האם החיסכון הפנסיוני שברשותי