פיץ' אישררה הדירוג של ישראל; "הידוק פיסקלי - לא בקרוב"

סוכנות הדירוג מביעה חשש מהמצב הפוליטי והביטחוני, וצופה כי הפקת הגז תבטיח עודף מתמשך בחשבון השוטף שיעמוד על למעלה מ-5% מהתמ"ג ב-2015-2017

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן - הארץ
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן - הארץ

סוכנות הדירוג פיץ' אישררה אמש (ו') את דירוג האשראי של ישראל ברמה של "A" עם תחזית יציבה, כאשר היא קובעת כי מבנה החוב הממשלתי הוא מיטבי, אולם מביעה דאגה מהמבנה הפוליטי הרעוע בישראל ומהמצב הביטחוני.

לטענת הסוכנות, יחס החוב-תוצר צפוי להישאר יציב סביב 67%, ויחס זה גבוה משמעותית מחציון קבוצת הייחוס העומד על 44%.

בפיץ' מעריכים כי הפחתה משמעותית נוספת ביחס החוב לתוצר של הממשלה לכיוון הנתון החציוני של מדינות הייחוס, ירידה ברמת הסיכון הגיאופוליטי האזורי או התחזקות מתמשכת של החשבונות החיצוניים יביאו לשיפור בפרופיל הדירוג של מדינת ישראל. לעומת זאת, דירוג האשראי של המדינה עלול להיפגע במידה ותתרחש הידרדרות מתמשכת ביחס החוב לתוצר או הרעה משמעותית בסיכון הגיאופוליטי.

בפיץ' צופים כי הפקת הגז לחופי ישראל אמורה להבטיח עודף מתמשך בחשבון השוטף שיעמוד על למעלה מ-5% מהתמ"ג ב-2015-2017.

עוד צופים בסוכנות כי תנועות הון גדולות צפויות להמשיך לזרום לישראל באמצעות השקעות זרות ישירות (FDI) והן תחזקנה עוד יותר את עתודות ההון הזר של המדינה ואת מעמדה כמלווה נטו מול העולם. בפיץ' מעריכים כי נתון זה יעמוד על כ-35.6% מהתמ"ג בסוף 2014, בהשוואה לנתון החציוני של מדינות הייחוס של ישראל העומד על 7.9% מהתמ"ג.

כמו כן מציינים בפיץ' כי השקעות וקיצוצי מס צפויים להביא לגידול בצמיחה הריאלית לרמה הגבוהה מ-3% בשנים 2016 ו-2017. עם זאת, תחזית הצמיחה לשנת 2015 הינה 2.7%, שנה שנייה ברציפות מתחת ל-3%.

בנוגע לגרעון, מציינים בפיץ' כי הוא צפוי לעמוד בסוף 2015 על 3.1% מהתוצר, המהווה את הרמה הנמוכה ביותר ב-7 השנים האחרונות. הורדת המיסים שהוכרזה ברבעון האחרון של 2015 צפויה להגדיל את גרעון הממשלה הרחבה לרמה של 3.5% בשנת 2016 (כאשר גרעון הממשלה הצרה צפוי לעמוד על 3% מהתוצר). בחברת הדירוג סבורים כי הידוק פיסקלי נראה פחות סביר בטווח הזמן הקרוב לאור העובדה שההוצאה האזרחית בישראל היא בין הנמוכות ב-OECD ולאור הקואליציה הצרה.

האינפלציה נמוכה בהשוואה למדינות הייחוס והייתה שלילית בשנת 2015 בשל מחירי סחורות נמוכים, התחזקות המטבע ואמצעים שננקטו על מנת לעודד תחרות. בפיץ' צופים כי עם התחזקות הכלכלה וללא השפעת גורמים חד-פעמיים, האינפלציה תעלה לחלק התחתון של טווח היעד אשר עומד על 1-3% עד לסוף 2016.

שר האוצר, משה כחלון: "אשרור הדירוג של ישראל עם תחזית יציבה הוא עדות נוספת ליציבותה של הכלכלה הישראלית בראייה גלובלית. בחודש הבא נעביר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת תקציב אחראי עם מספר רב של רפורמות שיקלו על חיי האזרחים ויסייעו לצמיחה. אישור התקציב בכנסת יגביר את היציבות והוודאות הכלכלית במשק לאחר תקופה ארוכה בה התנהלה המדינה ללא תקציב".

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו: "הדוח מדגיש את חשיבותה של מדיניות ניהול חוב אחראית במקביל להמשך הורדת יחס החוב לתוצר, לצורך שמירת דירוג האשראי. הדוח מציין לטובה את מבנה החוב וניהולו ואת הגמישות המימונית של הממשלה, המתבטאת גם בשוק מקומי עמוק ונזיל וגישה לשווקי ההון הבינלאומיים".