גורטובוי מרגיע: "אכבד את כל התחייבויות החברה לנושים"

גרגורי גורטובוי שנכנס בקיץ לנעליו של אלכסנדר גרנובסקי בראש פירמידת החברות שמחזיקה בויליפוד, מנסה לפזר את הערפל סביב התוכניות שלו ושל החברה ■ "אנחנו עובדים לפי הספר, לא מסכנים את בעלי המניות ולא את בעלי האג"ח והם יקבלו את התשלום בזמן"

גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן
גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן

בקיץ האחרון גילו נושיו של אלכסנדר גרנובסקי דמות חדשה בראש פירמידת החברות הציבוריות שלו: גרגורי גורטובוי, שכמו גרנובסקי הוא איש עסקים יהודי-אוקראיני. גורטובוי רכש את השליטה ב"ישראל 18", החברה הפרטית שבראש הפירמידה שמחזיקה בחברות BGI, בי.אס.די קראון (לשעבר אמבלייז) וחברת המזון ויליפוד.

בדומה לבעל השליטה הקודם, גם על בעל השליטה החדש לא היה ידוע הרבה, וחששות נושיו של גרנובסקי כי לא יקבלו את חובם בחזרה הגיעו לשיא בשבועות האחרונים, כפי שהדבר בא בשני הליכים משפטיים. בהליך הראשון, קרן פורטיסימו וצביקה בארינבוים ביקשו לפרק את "ישראל 18" בשל חובות של כ-50 מיליון שקל; הבקשה נדחתה וגורטובוי הבטיח לשלם תוך שבוע. ההליך השני נפתח על ידי מחזיקי האג"ח של BGI, החוששים שהחברה לא מסוגלת לשלם להם את החוב בסך 36 מיליון שקל ומבקשים למנות לה כונס נכסים.

"נכבד כל התחייבות לנושים", הבטיח אתמול גורטובוי במפגש ראשון עם עיתונאים. "אני ירשתי את הסיטואציה הזאת. יש התחייבויות של החברה לנושים, ואני אכבד את כל ההתחייבויות".

לדברי גורטובוי, למחזיקי האג"ח של BGI (הנסחרת בשווי של 25 מיליון שקל בלבד) אין סיבה לחשש משום שפיקדון בבנק אוסטרי שמיועד לתשלום האג"ח אמור להשתחרר בשבועות הקרובים, בעוד שמועד התשלום הוא מארס 2016. "אנחנו לא בחדלות פירעון, אנחנו משלמים את כל הריביות ועושים כל מה שצריך לטובת מחזיקי האג"ח", טוען גורטובוי. "מאז שנכנסתי לתמונה אנחנו מנסים ללכת לקראתם. אם מישהו משחק מאחורי הקלעים עם איזו אג'נדה אחרת - אין לי מה לעשות. אנחנו עובדים לפי הספר, לא מסכנים את בעלי המניות ולא את בעלי האג"ח והם יקבלו את התשלום בזמן".

גורטובוי מסרב לספק גם כעת פרטים על היקף העסקה בה רכש מגרנובסקי - שנקלע לקשיי נזילות בעסקיו - את "ישראל 18". כשנשאל כמה שילם תמורת החברה הפרטית השיב: "אני חושב ששילמתי מספיק. אם הייתי קונה חברה ציבורית, הייתי מדווח כנדרש, אך זו חברה פרטית, והעסקה מורכבת יותר כי היא כוללת גם כמה נכסים שהיו לגרנובסקי מחוץ לישראל".

- איך הכרת את גרנובסקי?

"אנחנו מכירים 12-13 שנה, הוא היה לקוח שלי כשהייתי בנקאי השקעות וייעצתי לו בעסקאות שהוא ביצע. מאז היו לנו יחסים טובים, לא רק ביזנס אלא גם חברו*ת".

בשל העובדה שההסכם בין גרנובסקי וגורטובוי לא גלוי לציבור המשקיעים והנושים, עולות גם ספקולציות ושמועות שנוגעות לעניין. אחת מהן היא שגרנובסקי עדיין שולט בחברה מאחורי הקלעים. גורטובוי מכחיש זאת בתוקף: "אנשים יכולים להגיד מה שהם רוצים. אני הבעלים, יש לי את כל המסמכים, ולמען האמת אני מופתע לשמוע זאת". לדבריו, אין לו עסקים משותפים עם גרנובסקי.

לשאלה מדוע חלק מאנשיו של גרנובסקי (בהם יוסי שניאורסון ואמיל בודילובסקי) עדיין מחזיקים בתפקידי מפתח בחברות, ענה: "אנחנו לא בימי הביניים. זה לא 'אנשים של גרנובסקי' או 'של גורטובוי'. שניאורסון הוא שותף עם החזקה של כ-5% בישראל 18, ואת בודילובסקי אני קידמתי לתפקיד המנכ"ל (קודם לכן הוא היה מנכ"ל ויליפוד, ש' ח' ו')".

"הפרידה מויליגר? זה כמו גירושין"

הפעילות העסקית היחידה כיום של הפירמידה היא חברת המזון ויליפוד. האחים ויליגר מכרו את השליטה בחברה ב-2014 לגרנובסקי בעסקה של כ-290 מיליון שקל (כולל הצעת רכש לציבור), בעוד שהיום שווי ההחזקה הוא כ-87 מיליון שקל בלבד - פחות משליש. כחלק מהעסקה, נשארו האחים בתפקידי הנהלה בחברה, אולם היום נראה שלא לאורך זמן.

"האחים ויליגר מכרו את החברה לפני כמעט שנתיים תמורת סכום כסף גדול לגרנובסקי. כלומר, הם החליטו שהם רוצים לצאת. לי, כבעלים החדש, יש רעיונות וחזון משלי לאן החברה צריכה ללכת. אני מעריך את מה שהם עשו לאורך השנים, אבל יש לנו דעות שונות לגבי עתיד החברה. אני חושב ש-ויליפוד זו חברה טובה עם הרבה פוטנציאל. האחים ויליגר הגיעו איתה לגבהים מסוימים, אבל היא לא התפתחה מעבר לכך. לי יש ניסיון בעסקים בינלאומיים ואני חושב שהחברה יכולה להתפתח ולהתרחב ברמה הבינלאומית".

גורטובוי סבור ש-ויליפוד לא חייבת להתמקד רק במזון. "צריך לחשוב על השקעות בתחומים הגיוניים שיש בהם אינטגרציה אנכית, כמו גם ייצור ועיבוד מזון. לחברה יש כמות מספקת של מזומנים להשקעות וצריך להשקיע אותם בחוכמה. יש המון הזדמנויות בישראל ובחו"ל", הוא אומר.

- מתי תתרחש הפרידה מהאחים ויליגר?

"אני לא רוצה לספק ספקולציות על התזמון. זה כמו גירושין - זה לא אירוע, אלא תהליך. אין פה עניינים אישיים ביני לבין האחים ויליגר, שאני מעריך אותם. הם מנהלים את החברה תחת ההסכם הקיים, ויש סעיף שמאפשר את סיום הסכם הניהול. זה לא מלחמה או קונפליקט בינינו - ברור שלקוראי העיתונים יותר מעניין כשיש סקנדלים, אבל זו לא האג'נדה שלי".

מכירת ויליפוד לגרנובסקי לא הייתה האקזיט הראשון של האחים ויליגר: ב-2007 נמכרה השליטה בחברה המשפחתית לארקדי גאידמק, וכשזה נקלע לקשיים המצב איפשר לאחים להשתלט מחדש על החברה. גורטובוי נשאל האם גם הפעם להערכתו האחים ויליגר מעוניינים לשוב ולהשתלט על החברה. "אני לא יודע, אני לא מרגיש כך, אבל אם הם רוצים לקנות את המניות מבי.אס.די (באמצעותה הוא שולט בחברה, ש' ח' ו') במחיר שהם מכרו לפני שנה וחצי - בהחלט נשקול זאת ברצינות. כמובן שאין הצעה כזאת", הוא אומר בחיוך.

- יש תוכניות לבצע השקעות נוספות באמצעות BGI?

"אני רואה הרבה הזדמנויות לפתח את BGI. בחזון שלי זו קבוצה גדולה עם פוטנציאל משמעותי אבל זה ידרוש זמן. צריך קודם לעשות סדר בתוך הקבוצה לפני שנקפוץ לעוד דברים, היום יש על הקבוצה מתקפה מכמה חזיתות".

מי אתה גורטובוי

לא הרבה ידוע על גורטובוי, מעבר לעובדה שפעל כבנקאי השקעות. הוא מספר שהחל לפעול בעולם העסקים עם קריסת ברית המועצות, ופעל באוקראינה, בריטניה וארה"ב. "הגעתי לישראל וזו הייתה הפתעה בשבילי בהשוואה לעסקים הבינלאומיים", הוא אומר. "לא קל לעשות עסקים בישראל". לגורטובוי יש דירה ברמת אביב והוא מחלק את זמנו בין ת"א לקייב, שם נמצאת משפחתו.

הוא מספר שבהשכלתו הוא מהנדס ובעל תואר בכלכלה, ועסק לאורך השנים בפיתוח עסקי. "חציתי את הקווים בין ביזנס לייעוץ וצברתי ניסיון. הפרויקט הראשון שלי היה לייצר טיסות ישירות מברית המועצות לשעבר לישראל ב-1991, עוד לפני כינון היחסים הדיפלומטיים. ב-1996 עברתי ללונדון וניהלתי חברת ייעוץ שהייתה בבעלותי. חזרתי לעסקים לחברת ההשקעות רנסנס קפיטל, בה ניהלתי את הזרוע האוקראינית. כיום אני מנהל בוטיק השקעות עם קצת פעילות ייעוץ בשם GHP Ukraine".

נקודה פחות חיובית בקריירה של גורטובוי היא חברת התעופה Aerosvit, בה שימש כיו"ר, שנקלעה לקשיים והגיעה לפשיטת רגל. "זה לא ממש פשיטת רגל אלא בקשה להגנה במסגרת צ'פטר 11 לצורך רה-ארגון", אומר גורטובוי. קיבלנו את אישור בית המשפט, אך היה שינוי במשטר באוקראינה, המדינה התערבה וביטלה את הגנת צ'פטר 11. במשך שנתיים החברה הוקפאה, אך באביב האחרון התחדשו ההליכים של צ'פטר 11 ובעלי המניות, כולל אני, תובעים את המדינה ודורשים פיצויים".

החזקות גורטובוי
 החזקות גורטובוי