וועידת עכו לאתר הוועידה לאתר הוועידה
לכתבה הקודמתגדעון סער: "צמצום הפערים במדינת ישראל לא מטופל כמו שצריך" לכתבה הבאהצובעים את המטרופולין בירוק: "השטחים הפתוחים בערים הם אתגר"

"אין מדיניות ברורה למדינת ישראל כיצד צריכה להראות עיר"

כך אמר ראש עיריית עכו שמעון לנקרי ■ יואב גלנט: "אנחנו מתמקדים בחיזוק של שתי ערים מרכזיות, בצפון ובדרום, ערי מטרופולין שיחזקו גם את הערי השדה סביבן"
אורי חודי - 18.11.2015, 11:49

"אין מדיניות עירונית למדינת ישראל. כל ראש עיר חושב שהוא מבין ויודע. אך בפועל אין אג'נדה עירונית המכוונת כיצד צריכה להראות עיר", כך אמר אתמול ראש עיריית עכו שמעון לנקרי בועידת עכו לעירוניות שנפתחה אמש בעיר. עוד אמר לנקרי: "מדינת ישראל מחויבת לפריפריה החברתית והגאוגרפית ועליה לחזק את הערים הקיימות בה. על כן, תהיה זו טעות להקים ערים חדשות משום שהדבר יבוא על חשבון חיזוק הפריפריה ולא יתרום לה".

שר השיכון והבינוי, יואב גלנט , שהשתתף גם הוא בוועידה אמר: "רבים מהשטחים הבנויים נבנו בחופזה בלב הערים ועלינו לטפל בהם באמצעות הסבה, שדרוג או שינוי. כשאנחנו מדברים על עירוניות, אנחנו לא מדברים רק על בנייה. עירוניות כוללת תרבות, תחבורה, רווחה, חינוך וקהילתיות. באחריותנו לעבוד בשיתוף פעולה עם כלל הגורמים המרכיבים עיר - גורמים כלכליים, גורמי אקדמיה, משרדי ממשלה, ארגונים, ולתת מענה לצרכים של כל אחת מהערים בישראל". השר גלנט התייחס גם להתחדשות עירונית ואמר: "במושב הכנסת הנוכחי נעביר את הקמת הרשות ל התחדשות עירונית , על מנת לרכז מאמץ באתגרים השונים של כל עיר".

נזכיר, כי לאחרונה הצהיר גלנט כי בכוונתו לקדם את הקמתם של חמישה יישובים קהילתיים חדשים בנגב. מדובר בישוב קהילתי "שלח" בין אשלים לפתחת ניצנה, ישוב קהילתי "נווה גוריון" בין רביבים לבין כפר רתמים, ישוב קהילתי "דניאל" הצמוד דופן לקריית החינוך האזורית ולכפר השיקומי "עלה נגב", ישוב קהילתי בצמוד למרכז החינוך האזורי של המועצה האזורית מרחבים "אשל הנשיא" ויישוב קהילתי בשם "דיה", סמוך לכביש 80.

השר גיבש הצעת החלטה שעתידה לעלות לאישור ממשלת ישראל ביום א' הקרוב. גלנט התייחס גם לנושא זה בוועידה ואמר: "יש להקפיד לשמור על איזון בין הישן לחדש. אנחנו פועלים ימים כלילות כדי לחזק את היישובים הקיימים בכל רחבי הארץ, ובאותו הזמן, עלינו להביא פתרונות לצרכים קיימים, על ידי יישובים חדשים, תוך התחשבות בסביבה ובטבע. אנחנו מתמקדים בחיזוק של שתי ערים מרכזיות, בצפון ובדרום, ערי מטרופולין שיחזקו גם את הערי השדה סביבן. כל זאת, לצד הסכמי גג שהממשלה מוציאה לפועל יחד עם שר האוצר, משה כחלון, בכל רחבי הארץ".

עם זאת, במסגרת הוועדה היו גם מי שמתחו ביקורת על ההחלטה להקים יישובים קהילתיים חדשים. "תמיד אומרים שבעיית הדיור נובעת רק ממחסור בדירות, אבל הבעיה בישראל היא לא רק הכמות אלא שגם כשבונים, לא יודעים מה לבנות", אמרה ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) המכהנת גם כיו"ר משותף של שדולת העירוניות בכנסת.

"אין חזון אמיתי לאיזה ערים אנחנו רוצים", המשיכה שפיר, "לאיך מצמצמים פערים חברתיים באמצעות ערים טובות יותר, איך משלבים את החלקים השונים בחברה הישראלית, איך מחברים את התושבים למקומות תעסוקה ומאפשרים לכולם גישה לשירותים חברתיים. כבר שנים שאין חזון ברור ואין תכנית עבודה מוסדרת וישראל פשוט צועדת במקום".

עוד נושא שעלה במסגרת הועידה היה התחדשות עירונית והצורך בהקמת הרשות להתחדשות עירונית וגם בקידום הסכמי גג מול רשויות בכל הנוגע לתחום זה. נזכיר כי במשרד השיכון והבינוי הצהירו לאחרונה כי הם מקדמים מודל של הסכמי גג בתחום זה בדומה להסכמי הגג לבנייה חדשה שנחתמו על רשויות בשנים האחרונות.

ראש העיר בת ים יוסי בכר אמר בהקשר זה: "התחדשות עירונית נכונה ואפקטיבית תצליח רק באמצעות הירתמות משותפת של הרשות והמדינה, חתימה על הסכמי גג להתחדשות עירונית יכולים להוות מסגרת פעולה משותפת שתאיץ את ההתחדשות. הסכמי הגג צריכים לכלול ארבעה מרכיבים: מתן תקציבי פיתוח מהמדינה לצורך התחדשות המרחב הציבורי; הקצאת משאבים וכח אדם מתאים לקידום וזירוז תוכניות ההתחדשות; הענקת סמכויות ואוטונומיה גדולה יותר לוועדות המקומיות; וניוד המשאבים הציבוריים".

במהלך הועידה השיק משרד הבינוי והשיכון את המטה הלאומי לעירוניות. נתנאל לפידות, מנהל אגף לתכנון אסטרטגי במשרד הבינוי והשיכון מציין כי היוזמה להקמת המטה נועדה ליצור דיאלוג בין המגזרים השונים כדי לקדם אסטרטגיה הכוללת חזון ויעדים לאומיים לעירוניות שתקודם על ידי הממשלה. המטה הלאומי לעירוניות הוא יוזמה של אגף לתכנון אסטרטגי במשרד הבינוי והשיכון עליו הוטלה המשימה לייצר מדיניות מוסדרת לעירוניות בישראל, במסגרת החברות של ישראל ב-UNhabitat שמשרד הבינוי והשיכון הוא הנציג הרשמי מטעמה בישראל.

בשנה הבאה אמורה ישראל להציג את האסטרטגיה לעירוניות, בדומה לשאר החברות ב-UNhabitat במסגרת המפגש של ה-HABITAT3 שתתקיים בקיטו, אקוודור. כדי לגבש את האסטרטגיה האמורה, הוחלט על הקמת המטה לעירוניות שמשרד הבינוי יעמוד בראשו. נציין כי המטה יכלול בין היתר גם גורמי ממשלה וחברה אזרחית כמו המשרד להגנת הסביבה, מנהל התכנון שבאוצר, מרכז השלטון המקומי, ארגוני חברה וסביבה ועוד.

מופע

מופע

"שיר אחד לשני עמים" מופע מקור של קהילת הג'אם בעכו מועדון הג'אם 17.11.15, 21:00

לפרטים ולהרשמה >>
מפגש

מפגש

"אמונה במרחב הציבורי", עם מנהיגי קהילות דתיות מסגד אל ג'זאר, עכו 19.11.15 ,13:00-14:30

לפרטים ולהרשמה >>
הכנס השנתי

הכנס השנתי

ועידת עכו לעירוניות, לקידום גישה בין מקצועית ובין-מגזרית לעירוניות 17-19.11.2015

לפרטים ולהרשמה >>
סיור בשוק

סיור בשוק

סיור בוקר בשוק עכו עם השף המקומי דלאל. בכניסה לגנים הקסומים
19.11.15 10:00-13:00

לפרטים ולהרשמה >>
תערוכה

חקלאות בעיר תערוכה

“המציאות הרב תרבותית בעכו” המרכז הבינלאומי לשימור על שם העיר רומא, עכו העתיקה

לפרטים ולהרשמה >>
סדנה

סדנה

סדנת "נגיעות בשימור" המרכז הבינלאומי לשימור על שם העיר רומא, רח' צלאח ובצרי, עכו העתיקה

לפרטים ולהרשמה >>