האם כדאי להשקיע היום במדד הדאקס וכיצד לעשות זאת?

צחי ליבוביץ', מנהל השקעות ראשי באימפקט בית השקעות:  "מצב של היחלשות האירו טוב כמובן לכלכלה האירופאית ומסייע לחברות האירופאיות ובעיקר ליצואניות, להתמודד עם הבעיות בגוש האירו"

מדדי המניות של שוקי אירופה חווים שנה מאוד תנודתית. זה החל בתחילת השנה, כאשר הבנק האירופאי המרכזי הודיע כי ישיק במרץ 2015 תכנית הרחבה כמותית בהיקף של 60 מיליארד אירו בחודש לפחות עד ספטמבר 2016. הודעתו הקפיצה את מדדי המניות באירופה עד 25% ברבעון הראשון והמשיך ברצף אירועים שהחזיר את מדדי המניות חזרה לתשואות אפסיות ואף שליליות ב- 2015.

רצף האירועים השליליים כלל את משבר החוב ביוון, שניראה כרגע כמו היסטוריה רחוקה, החשש מהאטה בסין שהגיע לשיאו בחודש ספטמבר ופרשת תרמית נתוני זיהום האוויר של חברת פולקסוואגן הגרמנית שהשפיעה על כלל תעשיית הרכב באירופה.

בינתיים משבר החוב ביוון הסתיים, לפחות לעת עתה, והנתונים בסין מראים כי החשש מקריסת השוק שם לא מתממש ובשבועות האחרונים אנו עדים לתיקון חד בשוקי אירופה, של כשני שליש מהשיא. תיקון זה המשיך גם לאחר הפיגוע בפריז ורמת הכוננות הביטחונית הגבוהה שאירופה נכנסה אליה מאז ונבלם רק בסוף השבוע כאשר הנגיד האירופאי ענה על ציפיות השוק להאריך את משך תכנית ההרחבה הכמותית עד מרץ 2017 לפחות ואף הוריד את ריבית הפיקדונות השלילית לרמה שלילית עוד יותר, אך כנראה שהשוק ציפה לעוד יותר. נשאלת השאלה, מכאן לאן ?

צחי ליבוביץ', מנהל השקעות ראשי באימפקט בית השקעות, מציין בסקירה שפרסם כי בנושא הביטחוני, ניראה כי הוכח שכפי שאנו מכירים מהשוק הישראלי, אירועים נקודתיים, קשים ככל שיהיו, יש להם אפקט לטווח קצרצר והשוק מתמחר אותם בהסתכלות לטווח ארוך. לכן, אלא אם ניראה רצף אירועים חריג, אין ציפייה כי במצב זה יש כדי להשפיע על השווקים לטווח ארוך של זמן.

"ההנחה כי מועד העלאת הריבית בארה"ב הולך ומתקרב יצור מצב בו בארה"ב ובאירופה מתקיימים תהליכים הפוכים. בארה"ב המגמה היא של צמצום מוניטרי לעומת אירופה שם הכיוון הוא של הרחבה מוניטרית. סיטואציה זו גורמת להתחזקות הדולר ולהיחלשות האירו, תהליך שעשוי להמשיך גם בעתיד ולהוביל למצב של התהפכות ביחס דולר אירו לטובת הדולר, יחס שעומד כרגע על רמה של 1.08 דולר לאירו (לאחר שכבר עמד בשיא במהלך השנה על 1.04). רק לפני קצת יותר משנה עמד היחס על 1.4 דולר לאירו".

"מצב זה, של היחלשות האירו טוב כמובן לכלכלה האירופאית ומסייע לחברות האירופאיות ובעיקר ליצואניות, להתמודד עם הבעיות בגוש האירו. יש לציין כי מדד הדאקס הגרמני מורכב כמעט כולו מחברות יצואניות ועל כן בהתחשב בנתונים אלה, השקעה בדאקס בנטרול מטבע האירו (יש תעודות סל גם בארץ וגם בחו"ל שמבצעות נטרול מטבע זה מראש) נראית כיום מאוד מעניינת", אומר ליבוביץ'.