מה מעיק על גזית גלוב

מדוע ניירות הערך של גזית גלוב ממשיכים לסבול מסנטימנט שלילי?

רונן אשכנזי / צילום: תמר מצפי
רונן אשכנזי / צילום: תמר מצפי

גזית גלוב היא מותג נדל"ן בשוק ההון המקומי, המאפשר למשקיע הישראלי ליהנות מחשיפה יוצאת דופן לתיק נדל"ן מניב בינלאומי. מניית החברה נכללת בת"א 25 והיא מניית הנדל"ן בעלת שווי השוק השני בגודלו בבורסה (כ-6.5 מיליארד שקל). הציבור הישראלי חשוף לעסקיה של גזית גלוב גם באמצעות החזקה באיגרות חוב קונצרניות, שכן לחברה אג"ח בהיקף עצום של כ-13.7 מיליארד שקל.

מתחילת השנה מציגה מניית גזית גלוב תשואה שלילית של כמעט 20%, בזמן שמדד ת"א 25 עלה באותה תקופה כ-2%. וביצועי החסר של המניה ביחס לשוק אינם מאפיינים רק את שנת 2015: בחמש השנים האחרונות הניבה מניית גזית גלוב למשקיעים תשואה שלילית של כ-2% בעוד ת"א 25 עלה בכ-15%.

לכאורה, מדובר בביצועי חסר תמוהים שכן החברה נהנית מבעל שליטה, חיים כצמן, שזכה במהלך השנים לשלל שבחים וסופרלטיבים על אימפריית הנדל"ן אותה ייסד מעבר לים.

לחברה מדיניות דיבידנד נדיבה וסדורה והיא חילקה במצטבר 1.12 מיליארד שקל מתחילת 2012 ועד אוקטובר האחרון. תפוסת הנכסים שלה גבוהה ועומדת על כ-95%, דירוג החוב איתן ברמה של "AA מינוס" ובניגוד למספר לא קטן של חברות נדל"ן ישראליות, היא הוכיחה את עצמה בימים סוערים כששרדה היטב את המשבר הפיננסי של שנת 2008.

הנהלת גזית גלוב היא מאוד אקטיבית וגם השנה ביצעה שורה לא מבוטלת של מהלכים אסטרטגיים בולטים, וביניהם הגדלת האחיזה בחברת הנדל"ן אטריום הפועלת במרכז ומזרח אירופה, רכישת ענק באירופה של פעילות חברת סקטור בנורבגיה (באמצעות החברה הבת סיטיקון), כשבמקביל, למרות מצב המאקרו הקשה של כלכלת בברזיל, היא אינה נרתעת ומייצרת גם שם רגל פעילות חדשה.

ובכל זאת, כאמור, אם לשפוט על פי ביצועי ניירות הערך של החברה ניתן לומר בעדינות כי שוק ההון הישראלי אינו מקבל בהתלהבות את האסטרטגיה העסקית העדכנית שלה. החילופים בכסא המנכ"ל במאי השנה במסגרתם סיים את תפקידו המנכ"ל הוותיק רוני סופר, שהוחלף ברוחה לוין, שניהלה קודם לכן את פעילות החברה הבת אטריום, לא תרמו להתבהרות האופק האסטרטגי של החברה.

כלכלת אירופה עברה בשנים האחרונות משבר קשה ולפיכך יש שמייחסים את ביצועי החסר של מניית גזית גלוב לחשיפה הגבוהה לכלכלה הזו. אם זו אכן הסיבה אז היינו מצפים כי ההתאוששות שנרשמת באירופה ברבעונים האחרונים, תיטיב עם ניירות הערך של החברה מה שכאמור לא התרחש.

הקברניטה החדשה במבחן

למה זה קורה? מדוע ניירות הערך של גזית גלוב ממשיכים לסבול מסנטימנט שלילי? הנה כמה סיבות אפשריות.

1. המשבר הכלכלי ברוסיה פוגע בתוצאות הכספיות של החברה הבת אטריום ומשפיע לשלילה על השווי הכלכלי של החזקה זו.

2. ייתכן שהרחבת הפעילות של החברה בברזיל, מדינה הסובלת כאמור מבעיות מאקרו קשות, מערערת אף היא את תחושת הביטחון של המשקיעים.

3. חריקות כלכליות קשות בפינלנד, בה מחזיקה החברה הבת סיטיקון 21 נכסים מסחריים, מהוות הסבר נוסף לביצוע השלילי של ניירות הערך של הקבוצה.

4. עסקת הענק של רכישת סקטור הנורבגית מתקבלת בסקפטיות רבה נוכח הערך המוגבל שייצרה עד כה הפעילות באירופה ומחיר הרכישה שנתפס כמחיר מלא.

5. הפסדי מטבע חוץ עצומים בתשעת החודשים הראשונים של השנה בשל הירידה החדה בשערם של האירו, הריאל הברזילאי והדולר הקנדי.

6. החשש כי תוואי חד של עליית ריבית בארה"ב ייפגע בשווי החברה הבת, אקוויטי וואן, הפועלת בארה"ב.

7. ההפסד הענק בקבוצת דורי בנייה, זרוע הביצוע של גזית גלוב בישראל, והזרמות הכספים האדירות שבוצעו לצורך הצלתה, הוסיפו אף הם לסנטימנט השלילי בניירות הערך של הקבוצה, ושחקו במידה מסוימת את המוניטין של בעלי השליטה.

8. העובדה שמדובר בחברת החזקות, שמרבית החזקותיה סחירות, מעלה את השאלה מדוע להשקיע בגזית גלוב ולא ישירות במניות החברות הבנות.

שוק הנדל"ן במרבית המדינות המפותחות מצוי בפריחה והריבית במדינות הללו מצויה בשפל חסר תקדים, כך שניתן היה לצפות שגזית גלוב תפרח, ובעלי המניות של החברה ייראו ברכה בעמלם. כעת נותר לשאול האם הקברניטה החדשה של החברה תשכיל לנווט את הספינה ששמה גזית גלוב להצלחות, או שמא האיתותים השליליים שמשדר השוק אכן מוצדקים.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון