בכיר בפד: "הבנקים הגדולים הם כמו איום גרעיני - לשקול לפצלם"

ניל קשקרי, נשיא הפד במינאפוליס ואחד מאדריכלי חילוץ הבנקים במשבר 2008, מזהיר כי הבנקים הגדולים עדיין "גדולים מכדי ליפול": "הבנקים ממשיכים להוות סיכון משמעותי ומתמשך לכלכלה שלנו. יש לשקול פתרונות נועזים"

ניל קשקרי / צילום: רויטרס
ניל קשקרי / צילום: רויטרס

הבנקים הגדולים בארה"ב מציבים איום "גרעיני" פוטנציאלי לכלכלה האמריקאית, והרגולטורים צריכים לשקול לפצל אותם, לפי הנשיא החדש של שלוחת הפדרל ריזרב במינאפוליס.

ניל קשקרי, שהיה מאדריכלי חילוץ הבנקים ב-2008, אמר שהמוסדות הפיננסיים הגדולים ביותר בארה"ב נשארו "גדולים מכדי ליפול". בהופעתו הפומבית הראשונה מאז מינויו לנשיא הפד במינאפוליס בתחילת השנה, הוא אמר שהמאמצים לפקח על הבנקים הגדולים מאז המשבר הפיננסי לא היו מספיקים.

האופציה של פיצול הבנקים הגדולים, יחד עם תוכנית להפוך אותם לחברות שירות חיוני ציבורי על ידי "אילוצם להחזיק כה הרבה הון עד שהם לא יוכלו לקרוס", צריכות להיות על השולחן, אמר קשקרי. הוא הציע לשקול גם מיסוי על מינוף (חובות) בכל המערכת הפיננסית כדי "לצמצם את הסיכונים המערכתיים היכן שהם יהיו".

קשקרי אמר שהמוסדות הפיננסיים הגדולים "ממשיכים להוות סיכון משמעותי ומתמשך לכלכלה שלנו. זהו העיתוי הנכון לקונגרס לשקול ללכת מעבר לחקיקת דוד-פרנק (לרפורמה ברגולציה הפיננסית) עם פתרונות נועזים שישנו את המצב, כדי לפתור את הבעיה הזו אחת ולתמיד", אמר קשקרי.

מי שהחל את הקריירה שלו כמהנדס תעופה וחלל והפך לבכיר בגולדמן זאקס, התפרסם בעיקר כאחראי על TARP, תוכנית ההקלה לנכסים בעייתיים בשווי 700 מיליארד דולר, הקרן שהוקמה כדי לייצב את המערכת הפיננסית בימי המשבר, שרכשה כמויות גדולות של "נכסים רעילים" - חובות רעים ומכשירי הון גרועים - מהבנקים.

דבריו של קשקרי באים כאשר הדיון על איך להימנע מחזרה על קריסת וול סטריט שהשקיעה את המשק האמריקאי במיתון הקשה ביותר שלו מאז שנות ה-30 במאה שעברה, הופך למרכזי במרוץ לבית הלבן. ברני סנדרס, הסנאטור מוורמונט שמאיים על ניסיונה השני של הילארי קלינטון לזכות במינוי הדמוקרטי לנשיאות, קורא לפיצול הבנקים הגדולים ביותר, ומציע מס על עסקאות פיננסיות.

"צריך להתיר לבנקים לעשות שגיאות, אפילו שגיאות גדולות מאוד", אמר קשקרי בנאום במכון ברוקינגס בוושינגטון. אך כאשר הם שוגים, הם לא צריכים לדרוש חילוצים בכספי משלם המסים, או לחולל "נזק כלכלי רחב".

"אנלוגיה גולמית מאוד היא כור גרעיני", אמר קשקרי. "העלות לקהילה של התמוססות כוח גרעיני היא אסטרונומית. בהתחשב בה, הממשלות יעשו כל מה שהן יכולות כדי לייצב את הכור לפני שהן מאבדות שליטה".

נשיא הפד במינאפוליס יגיש עד סוף השנה תוכנית לסיים את המצב של "מוסדות גדולים מכדי ליפול", אך שלוחת הפד האזורית לא תוכל ליישם אותה לבדה.

קשקרי הזהיר שאם בנק מסוים נקלע לצרות כאשר הכלכלה הרחבה והמערכת הפיננסית הן בריאות, קובעי המדיניות יוכלו למנוע הסלמה למשבר רחב יותר, אבל אם מוסד אחד או יותר נקלעים לקשיים על רקע חולשה בכלכלה הרחבה, הרגולטורים יצטרכו לחלץ את המוסדות הכושלים, כפי שהם עשו במשבר האחרון.

"אנחנו יודעים שהשווקים טועים, שזה בלתי נמנע בכלכלה חדשנית, אבל אסור שהטעויות הללו יוכלו לסכן את יתר הכלכלה", הוא אמר.