היכן בעולם זוגות נשואים גרים בנפרד, כל אחד אצל הוריו - ולמה?

מחירי הדיור בהונג-קונג נחשבים לגבוהים בעולם ■ 76% מבני קבוצת הגיל 18-35 בהונג-קונג עדיין מתגוררים עם הוריהם

חתונה המונית בההונג קונג. שיא במספר הזוגות הנשואים שחיים בנפרד / צילום: בלומברג
חתונה המונית בההונג קונג. שיא במספר הזוגות הנשואים שחיים בנפרד / צילום: בלומברג

ג'ים וגרייס לאי, בני זוג בני 30 ומשהו, חגגו חתונה מהאגדות בשנה שעברה, אבל כעבור חמישה חודשים הם עדיין מתגוררים בנפרד, כל אחד מהם אצל הוריו.

זהו עולמם של בני דור המילניום בהונג-קונג, והוא מפרך עוד יותר מזה של עמיתיהם בארה"ב ובאירופה. 76% מבני קבוצת הגיל 18-35 בהונג קונג עדיין מתגוררים עם הוריהם, לפי קבוצת המחקר האורבני באוניברסיטת העיר הונג-קונג - וזאת למרות ששיעור האבטלה הוא רק 3%. בארה"ב, בריטניה וצרפת, קצת יותר ממחצית מהשיעור הזה מתגורר עם הוריו.

הבעיה של בני דור המילניום בהונג-קונג מוכרת מאוד גם להורים שלהם. הטריטוריה הקטנה הזו סובלת מהדיור היקר ביותר בעולם, במונחים של הישג יד לתושבים. המחיר החציוני של דיור בשנה שעברה היה פי 19 מההכנסה הממוצעת ברוטו לשנה - יותר מפי שניים ביחס לבריטניה, אם כי חלקים מסוימים בלונדון כבר מגיעים לרמה הזו.

למרות שמשקי בית רב-דוריים הם הנורמה ההיסטורית באסיה, העלייה הבלתי נלאית במחירי הדיור האיצה את מגמת ההישארות של הצעירים בבית ההורים בעשור האחרון. מספר הזוגות הנשואים שחיים בנפרד הגיע בשנה שעברה לשיא, לפי סקר של מכון מחקר אחר בהונג-קונג.

בני הזוג לאי מכירים עוד שלושה זוגות נשואים שחיים בנפרד, כמוהם.

ג'י לינג מקבוצת המחקר של האוניברסיטה העירונית מתאר את מציאות הדיור של הדור החדש כ"אסטרטגיה מתוכננת שנועדה לגשר על הפער בין החלומות למציאות" בזמני אי ודאות ומצוקה פיננסית. המתיחות הפוליטית מול סין העממית גוברת והכלכלה המקומית - שצפויה לצמוח השנה ב-1%-2% בלבד - מאיטה ביחד עם הכלכלה הסינית.

למגורים הללו בנפרד של זוגות צעירים יש השלכות עמוקות: שיעור הילודה בהונג-קונג, 1.1 ילדים לאישה, הוא מהנמוכים בעולם, ונמוך בהרבה משיעור התחלופה של האוכלוסייה, שהולכת ומתכווצת.

אבל יש כאן גם גורם נוסף, כזה שגם הורים רחוקים מהונג-קונג מכירים: לא פחות מ-95% מאלו שמתגוררים עם הוריהם אוהבים את הסידור הזה, לפי קבוצת המחקר האוניברסיטאית. בני המילניום מעדיפים את ההכנסה הגבוהה יותר שנובעת מאי תשלום שכר דירה. רובם אוהבים גם שמפנקים אותם ושהם פטורים מעבודות הבית.

גריס לאי, הנשואה הטרייה, אומרת שאמא שלה אמרה פעם שזה "מצחיק" להתגורר בנפרד כזוג נשוי, אבל היא עצמה חושבת שהסידור הזה לא רע. "אנחנו מכירים חברים שמוציאים את רוב המשכורת שלהם על שכירות. מי רוצה לסבול כמוהם?", היא אומרת.

הצעירים נשארים בבית
 הצעירים נשארים בבית