בג"ץ דחה את המועד לתחילת השימוש בדלקן האוניברסלי

חברות הדלק עתרו לבג"ץ נגד משרד האנרגיה, בטענה כי ההתקן יסכן את הביטחון הפיננסי של הלקוחות ■ בכיר באחת מחברות הדלק: "זה שוק שמגלגל 800 מיליון שקל בחודש"

דלק  / צלם: רויטרס
דלק / צלם: רויטרס

נדחה המועד לתחילת השימוש בדלקן האוניברסלי - כך קבע היום (ה') שופט בית המשפט העליון, ד"ר יורם דנציגר. חברות הדלק עתרו לפני כשבועיים לבג"ץ נגד כוונת משרד האנרגיה לחייב אותן להתקין את הדלקן בתחנות הדלק. חובת ההתקנה הייתה אמורה לחול כבר בתחילת החודש הבא, אך החברות טענו כי ההתקן יסכן את הביטחון הפיננסי של הלקוחות.

כפי שנחשף "גלובס" עוד בינואר האחרון, היצרנית הגרמנית האחראית על ייצור מרכיב מהותי במערכת שלחה מכתב בהול לספקיות הישראליות, בו הזהירה כי ההתקן פרוץ לשכפולים וגניבות בהיקף ענק. המשמעות היא שבכל פעם שנהג ישתמש בדלקן האוניברסלי, ניתן יהיה לפרוץ לצ'יפ ולהשתמש בו לטובת תדלוק בכל תחנת דלק. למעשה, התג שיותקן ברכבים יהפוך לסוג של כרטיס אשראי שניתן "לגהץ" עליו או במקרה הזה לתדלק איתו. החברות, ביניהן דלק, פז וסונול, סירבו לפיכך להתקין את ההתקן.

נזכיר כי במשך 18 שנה מקדם משרד האנרגיה את "רפורמת הדלקנים" במטרה להגדיל את התחרות בשוק הדלק הקמעונאי. כך, במקום שלקוח דלקן יהיה מחויב לחברת דלק אחת, כפי שקורה היום - הוא יוכל להחליף ספקי שירות תדלוק ולחתום על הסכמים עם איזו חברה שירצה.

במשך שנים ניסו חברות הדלק הגדולות לסכל את הרפורמה ולשמור על הלקוחות שחתומים איתם באופן בלעדי. אלא שב-2010 עברה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת הצעת החוק שחייבה את חברות הדלק להתקין דלקנים אוניברסליים אחידים בתחנות.

לצורך קידום המהלך פנה משרד האנרגיה למכון התקנים כדי שיגבש את המפרט הטכני של המערכת - עבור תקן הזיהוי והמשדר שיותקנו ברכבים עצמם וגם עבור הקורא הכללי שיותקן בתחנות התדלוק. ב-2014 פרסם מינהל הדלק במשרד האנרגיה את התקן, והוחלט כי עד אפריל הקרוב כל תחנת דלק להתקין לפחות משאבה אוניברסלית אחת לכל סוג של דלק.

אלא שכפי שצוין, התברר כי התג המהווה חלק מהתקן הזיהוי ברכבים אינו מאובטח ופתוח לשכפולים וגניבות. במכתב ששלחה יצרנית התגים הגרמנית NXP, היא טענה כי לא ניתן להשתמש בו לטובת "פעולות רגישות" דוגמת העברת כספים.

החברות אף הגישו לבית המשפט חוות-דעת מקצועיות בו נטען כי "האקרים" שבחנו את התקני התדלוק החדשים הצליחו לפרוץ אותם בקלות, תוך שהם נסמכים על הוראות מדויקות המפורסמות באתרי אינטרנט שונים. עוד הן טענו כי על אף שהדברים הובאו לידיעת מינהל הדלק במשרד האנרגיה, לא נערכה על-ידם שום בדיקה מקצועית, ולא נבחנה האפשרות לעשות שימוש בשבבים אלקטרוניים של יצרנים אחרים.

בכיר באחת מחברות הדלק התרעם על משרד האנרגיה וטען כי שוק הדלקן מגלגל סכומים עצומים של כסף, כ-800 מיליון שקל בחודש. "זה לא כמו שוק סלולרי שאתה משלם עשרות או מאות שקלים. ההסכמים עם לקוחות הדלקן מגיעים למאות אלפי שקלים", טען. "לא יהיה לי מה לומר ללקוח שמאשים אותי בגביית דלקים שלא צריך, לא יהיה לי גם למי להפנות אותו".

במשרד האנרגיה טענו כי מדובר בניסיון של חברות הדלק למנוע פעם נוספת תחרות במשק. עוד הוסיפו שם כי הרכיב אליו מתייחסת היצרנית הגרמנית הוא רק חלק ממערכת התדלוק האוניברסלי ואיננו כל המערכת. כמו כן, מערכת התדלוק האוטומטית כוללת מספר מעגלי אבטחה וזיהוי נוספים שנועדו למניעת גניבת דלק, ובהם גם מנגנוני בקרה ממוחשבים אותם ניתן ליישם, ובכל מקרה, אמינות המערכת החדשה לא שונה מזו הקיימת.

את המדינה מייצג עו"ד יובל רויטמן, הממונה על ענייני הבג"צים בפרקליטות המדינה; ואת חברות הדלק והאיגוד מייצגים עורכי הדין ד"ר דודי תדמור, אורטל גר ושחר גונן מתדמור ושות' פרופ' יובל לוי ושות'.