הרעיונות המשוגעים הממוחזרים של קרנות הנאמנות בארה"ב

חברות הקרנות מציעות תעודות סל יותר ויותר "נושאיות", שעוקבות אחר תחומים צרים יותר ויותר, עד שלפעמים נדמה שבקרוב תושק תעודה על מניה בודדת ■ נוסף על כך מתעקשות הקרנות למחזר רעיונות שכבר הוכיחו את עצמם בעבר ככישלון ■ תעודות סל – יתרונות וחסרונות

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

ששוק המניות מתחיל להעלות בועות, שוק קרנות הנאמנות בכלל משתגע. ההוכחה לכך באה בשבוע שעבר בהודעה של קבוצת ג'אנוס קפיטל, JNS, שלפיה מתכננת חברת הקרנות להציע ארבע תעודות סל "תמטיות" למשקיעים, שרוצים טרמפ על מגמות דמוגרפיות ועל תחומי נישה בשוק המניות.

הקרנות החדשות יתמקדו בטיפולים ארוכי-טווח בקשישים, בשירותי בריאות וכושר גופני, בטיפול בהשמנת יתר ובמוצרים אורגניים. ניסיונות כאלו אינם דבר חדש בתעשיית הקרנות, אבל מה שהופך אותם ללא שפויים, היא העובדה שעוד חברת קרנות מנסה את אותו הדבר, ומצפה לביצועים שונים.

ג'אנוס היא חברת קרנות גדולה ומבוססת היטב. לכן מפתיע שהחברה - שהשיקה בינואר מבחר קטן של תעודות סל עם מוצרים קונבנציונליים יותר - מנסה לעשות כעת רוח עם גימיקים, במקום עם כישורי ניהול משופרים.

כעת, בתקופה השקטה שלפני רישום התעודות החדשות, ג'אנוס לא מדברת על תעודות הטיפול לטווח הארוך, הבריאות, ההשמנה או המוצרים האורגניים שלה מעבר להודעה שהן יגיעו לשוק בסוף מאי. לפי הודעת ניק צ'רני, מנהל יחידת תעודות הסל של החברה, "היועצים שלנו משתמשים יותר ויותר במוצרים מגזריים ותמטיים בתיקי הלקוחות שלהם".

אבל כל הרעיונות הללו אינם חדשים. לדוגמה, סדרה שלמה של קרנות HealthShares הושקה בשנת 2005, והיא היתה חתוכה לפרוסות כה דקות, עד שנדמה היה שהיא כוללת תעודת סל לכל מחלה. אף אחת מהן לא הצליחה לשרוד את המחלה שהורגת תעודות סל מתחילות רבות - אי-היכולת למשוך מספיק כספים.

יש שפע של תמות (נושאים) שמשקיעי התעודות יכולים לבחור מהן, בין אם מדובר על גנומיקה, מחקרי סרטן, אזורים גיאוגרפיים ספציפיים מאוד (למשל, יש תעודות של מניות רק מאוקלהומה או אפילו רק נשוויל, טנסי) ועוד ועוד. כל הרעיונות הללו מתקשים לשרוד, בלי יוצאים מהכלל.

תעשיית הקרנות גם ממחזרת רעיונות ישנים, כאילו היא לא יכולה להאמין שהתפיסות הללו נכשלו. זו הסיבה לכך שתעודת סל להדפסה תלת-ממדית נסגרה בשנה שעברה, אבל חברת ארק אינבסטמנט מנג'מנט מתכננת קרן חדשה כזו השנה.

אסטרטגיות של השקעה בנישות מובילות בדרך כלל לביצועים של "חגיגה או רעב", שמקשים על משקיעים להתמיד איתן, ולא חשוב כמה משכנע הרעיון. בעבר, המשקיעים העדיפו בסופו של דבר פיזור סיכונים מסורתי יותר. קרן מוצרי בריאות רחבה מחזיקה אולי במניות של חברות עם טיפולים בהשמנת יתר, אבל היא אינה מתמחה בנישה הזו.

זה לא אומר שקרנות תמטיות (נושאיות) אינן יכולות להצליח, אבל לשם כך דרוש בדרך כלל שילוב של התעניינות משקיעים ב"משחק טהור", עם מזל של עיתוי נכון ורעיון נכון.

בסוף שנות ה-90, למשל, קרנות אינטרנט נתנו תחושה של גימיק - ורבות מהן נסגרו אחרי חיים קצרים ולא מוצלחים. אבל אותן קרנות שהתמקדו בחברות שבנו את האינטרנט (ולא בחברות שהיו רק נוכחות בו), קיימות עד היום.

ברוב המקרים הללו, אחד מסימני המצוקה הוא לראות חברות שלא שייכות לתחום המסוים, כמו אותה תעודת סל קצרת-ימים Lux Nanotech שהכילה את מניית ג'נרל מוטורס. אף אחד לא התייחס ל-GM כאל חברת ננוטכנולוגיה, ולא חשוב כמה רכיבי ננו מותקנים בכלי רכב. ההופעה של GM בתיק הזה היתה הוכחה לכך שהתחום הזה לא חזק מספיק כדי לעמוד לבדו.

מוצר נישה אחד שהצליח יחסית היה תעודת הסל PureFunds ISE Cyber Security לאבטחת סייבר, HACK, שמשך יותר מ-700 מיליון דולר, במידה רבה הודות לשנת ההשקה 2014 שהיתה גדושה באירועי התקפות סייבר על חברות בחדשות. אבל בעוד שנכסי התעודה הזו הם מרשימים, הביצועים שלה הם עדיין מתחת לממוצע של קרן טכנולוגיה.

משקיע לא צריך להשקיע בקרן חדשה עד שהביצועים שלה יהיו מוכחים. זו הסיבה לכך שהמומחים מציעים בדרך כלל להימנע מהנפקות חדשות עד שהקרן או תעודת הסל תצבור נכסים של, נניח, 50 מיליון דולר לפחות, כדי להוכיח את התפיסה שלה.

סטיבן מק'קי, עורך ידיעון המשקיעים ETF Selections & Timing, תוהה, למשל, כמה מניות יענו על ההגדרה של "מניות השמנת יתר" בתעודת הסל החדשה של ג'אנוס. "רעיונות כאלו", הוא אומר, "הם בדרך כלל מלכודת למשקיעים".

ג'ייסון בראון, מנהל ההשקעות הראשי של קבוצת FundX Investment - שמשקיעה באסטרטגיה פעילה בקרנות ותעודות סל - אומר שההנפקות הנושאיות החדשות לא ייכנסו לרשימת המעקב של החברה שלו, ובוודאי לא לרשימת הקניות שלה, בשנים הראשונות. "גם אם הרעיון הוא בחדשות, היישום שלו בדרך כלל לא עומד ביעדים", הוא אומר.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2016