סינטק מדיה נמכרת לקרן פרנסיסקו פרטנרס תמורת 400 מיליון ד'

בעלת המניות הגדולה בסינטק מדיה הירושלמית היא קרן Riverwood האמריקאית (84%); בעל המניות השני בגודלו הוא המייסד והמנכ"ל, אמוץ ירדן (9%), שיקבל 38 מיליון דולר אחרי 16 שנות פעילות של החברה

הדולר עולה / קרדיט: שאטרסטוק
הדולר עולה / קרדיט: שאטרסטוק

לא כל מכירה של חברה מקומית היא אקזיט ישראלי טהור, דהיינו אקזיט שרוב הנהנים ממנו הם בעלי מניות ישראליים - והנה הדוגמה התורנית. לפי הערכות, סינטק מדיה הירושלמית (Sintec Media) נמכרת לקרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית פרנסיסקו פרטנרס (Francisco Partners) תמורת 400 מיליון דולר. לפי רשם החברות, בעלת המניות הגדולה בסינטק מדיה היא בעצמה קרן פרייבט אקוויטי אמריקאית, Riverwood Capital שמה, לה יש החזקה של 84%, וזה אומר שהיא המרוויחה העיקרית מהמכירה. דהיינו, פרייבט אקוויטי זר מוכר לפרייבט אקוויטי זר ומכאן הקשר הפחות ישראלי של אקזיט זה.

Riverwood הגיעה להחזקה זו בחברה לאחר שבשלהי 2010 חברה להנהלת סינטק מדיה כדי לרכוש החוצה (Buyout) מניות של משקיעים קיימים, ביניהם קרנות ההון סיכון וולדן וסקויה, קרדן תקשורת וקבוצת פישמן. בהמשך הדרך, הגדילה החזקתה בחברה וכך הפכה לבעלת השליטה בה.

ועדיין, יש מרוויחים ישראלים מאקזיט זה והעיקרי שבהם הוא אמוץ ירדן, מייסד ומנכ"ל החברה, שלפי רשם החברות נותר עם החזקה של 9.4% ששווה 38 מיליון דולר, 143 מיליון שקל (ברוטו, לפני מס ולפני שקלול חלקו ברכישת השליטה בחברה יחד עם קרן Riverwood).

סינטק מדיה אינה חברה צעירה במונחי תעשיית הטק המקומית, ורחוקה מלהיות חברת הזנק. החברה הוקמה לפני 16 שנה, והיא מתמחה בפיתוח תוכנות לניהול תוכן, זמן אוויר ומכירת פרסומות לערוצי טלוויזיה. מחזור ההכנסות השנתי של החברה עומד על עשרות רבות של מיליוני דולרים, והיא רווחית. סינטק מדיה ביצעה קפיצת מדרגה די משמעותית בתחילת 2014 כאשר רכשה את מתחרתה הישראלית, פילת מדיה, שאז נסחרה בשוק ההון הבריטי, ושכבר הייתה לה החזקה בה בשיעור של 22.7%. תמורת פילת מדיה, שפעילותה כמעט זהה לזו שלה, שילמה סינטק מדיה 103 מיליון דולר עבור מניות שלא היו בבעלותה.

הרוכשת, קרן פרנסיסקו פרטנרס, אינה זרה לקוראי העיתונות הכלכלית. אשתקד רכשה את קליקסופטוור (ClickSoftware) הישראלית תמורת 438 מיליון דולר במזומן. לקרן שגייסה מאז הקמתה 10 מיליארד דולר - נתון שהופך אותה לאחת הגדולות בשוק הפרייבט אקוויטי העולמי - יש מעל 75 חברות פורטפוליו. הרכישה הישראלית שלה שקדמה לקליקסופטוור היא חברת NSO שפיתחה פתרונות טכנולוגיים לביטחון לאומי (Homeland Security) עבורה שילמה מעל 100 מיליון דולר.

*** אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"