הכספומט הרג את מקצוע הטלר בבנק? לא ממש

לפי מחקר של קרן המטבע הבינלאומית, יש כיום יותר מ-400 אלף כספומטים בארה"ב, לעומת 100 אלף בתחילת שנות ה-90 ■ האם במקביל לגידול משמעותי זה נרשמה ירידה חדה במספר הקופאים המועסקים בבנקים? לאו דווקא

כרטיס אשראי כספומט קניות נתח שוק צרכנות / צלם: פוטוס טו גו
כרטיס אשראי כספומט קניות נתח שוק צרכנות / צלם: פוטוס טו גו

נסו להיזכר מתי בפעם האחרונה נכנסתם לסניף הבנק הקרוב לביתכם. סביר להניח שדי מזמן, והסיבה לא הייתה משיכה או הפקדה של מזומן, הזמנת פנקסי צ'קים או כל פעולה אחרת שלא מצריכה עזרה של פקיד/קופאי. מאז נכנס הכספומט לחיינו, אנחנו פחות ופחות צריכים לגשת לסניף הבנק. האם זה אומר ששוק התעסוקה לקופאים הצטמצם? ובכן, לא ממש, לפחות לא בארה"ב, שבדרך ניתן ללמוד ממנה על תמונת המצב גם במדינות אחרות.

באחד הטורים הקודמים כתבנו על טווחי השכר בבנק ברקליס הבריטי, המעסיק 138 אלף איש בעולם. מחצית מהם - בעיקר קופאים (טלרים, Tellers) - מקבלים שכר שנתי של עד 25 אלף ליש"ט (36 אלף דולר). איך נראה השכר של מקביליהם בארה"ב, ובכלל כיצד נראה שוק התעסוקה האמריקאי של קופאים? נתחיל בגודל שוק התעסוקה.

לפי מחקר של קרן המטבע הבינלאומית, יש כיום יותר מ-400 אלף כספומטים בארה"ב, לעומת 100 אלף בתחילת שנות ה-90 (ראו גרף), אז הואץ השימוש בהם (הכספומט הראשון הוטמע בשנות ה-70). כלומר, פי 4 בתוך שניים וחצי עשורים. האם במקביל לגידול משמעותי זה נרשמה ירידה חדה במספר הקופאים המועסקים בבנקים? לאו דווקא. בארה"ב מספר הקופאים נותר בעינו כמעט, והוא עומד כרגע, לפי נתוני משרד העבודה האמריקאי, על 521 אלף.

עם זאת, לפי תחזיות המשרד, בשנים 2014-2024 תחול ירידה של 8% במספר המועסקים בתפקיד זה (ירידה שנתית ממוצעת של כ-1.2%), וזאת לעומת עלייה של 7% בשוק התעסוקה האמריקאי בכללותו ועלייה של 2% בסקטור המנהלה, אדמיניסטרציה ותמיכה. ירידה זו, בעידן הנוכחי, תיווצר על רקע השימוש הגובר בבנקאות אינטרנטית ובאפליקציות סלולריות. ועדיין, לא מדובר בירידה שדומה בעוצמתה לעלייה בשימוש בכספומטים.

לקרן המטבע הבינלאומית יש שני הסברים למגמה הזאת. הראשון: הכספומטים העלו את הביקוש לקופאים, כי הם הורידו את עלות ההפעלה פר סניף בנק.

הודות לכספומט, מספר הקופאים שנדרשו כדי להפעיל סניף בנק באזור עירוני ממוצע במדינות ארה"ב ירד מ-20 ל-13 בשנים 1988-2004, אבל הבנקים הגיבו למגמה זו בפתיחת סניפים רבים יותר כדי לנגוס בכמה שיותר נתחי שוק. וכך, מספר הסניפים באזורים עירוניים עלה ב-43% באותה תקופה. פחות קופאים נדרשו כדי להפעיל סניף בודד, אך נפתחו עוד ועוד סניפים ולכן תפקיד הקופאי לא נעלם מהעולם.

ההסבר השני טמון ביכולות המוגבלות של הכספומט: לא כל פעולה אפשר לעשות דרכו, והפעולות המחייבות עזרה של קופאי/פקיד הן משמעותיות יותר (קבלת הלוואה, ייעוץ השקעות וכדומה). "כיוון שהבנקים ניסו להגדיל את נתחי השוק שלהם ככל שניתן, הקופאי קיבל תפקיד משמעותי יותר במערכת היחסים שבין הבנק ללקוח שלו, ורבים מצורכי הלקוח - בעיקר עסקים קטנים - אינם יכולים להיות מטופלים על ידי מכונה", נכתב במחקר, "קופאים שיוצרים קשר אישי עם הלקוח יכולים לסייע לו במתן שירותים ומוצרים פיננסיים ששולי הרווחיות מהם לבנק גבוהים. וכך, הכישורים שנדרשו מהקופאי היו פחות כאלו שקשורים לטיפול במזומן ויותר כאלו שקשורים לאינטראקציה אנושית".

עבודה לא מתגמלת

וכיצד נראה השכר של קופאי בארה"ב? לפי משרד העבודה האמריקאי ונכון למאי 2015, מדובר בשכר חציוני של 12.7 דולרים בשעה (48 שקל) או 26,410 דולר בשנה (8,300 שקל בחודש, כמעט פי 2 משכר המינימום וכ-20% מעל השכר החציוני במשק הישראלי).

זהו שכר נמוך באופן משמעותי מהשכר החציוני במשק האמריקאי - 36,200 דולר, פער של 37% - וכן נמוך מהשכר החציוני של עובדי מנהלה, אדמיניסטרציה ותמיכה (33,200 דולר, פער של 26%). כלומר, עבודת הקופאי בבנק היא מהפחות מתגמלות, ולא רק במשק האמריקאי.

מספר הכספומטים עלה אבל מספר הטלרים לא ירד
 מספר הכספומטים עלה אבל מספר הטלרים לא ירד