מהפכת הטכנולוגיה אשר תחולל מהפכה בעולם הנדל"ן

השינויים הטכנולוגיים אינם פוסחים על עולם הנדל"ן, ועתידים לשנות כליל את הנדל"ן כפי שאנו מכירים אותו ולהשפיע על מאפייניו הקיימים, על אופן בחירת מקום המגורים, על תמחור הנכסים, על מבנה העיר ועוד

דגמים ממדפסת. יותר קניות ברשת / צילום: רויטרס
דגמים ממדפסת. יותר קניות ברשת / צילום: רויטרס

מבנים תת קרקעיים

הנהירה לערים הגדולות היא מגמה עולמית והערים עצמן הופכות צפופות ויקרות יותר. לכן, יש לחשוב "מחוץ לקופסה", או "מתחת לאדמה", כדי למצוא דרכים להכיל את הביקוש. על הפתרון התת קרקעי כבר חשבו מזמן, ובערים מסוימות בקנדה ובארה"ב יצרו תשתיות תת קרקעיות המחברות בין מרכזי קניות לבין אזורי מגורים קיימים.

הבשורה הטכנולוגית בתחום תגיע באמצעות החדרת אור השמש אל עבר נכסי נדל"ן תת קרקעיים אלו, כך שבעתיד המטרופולינים הגדולים יוכלו להציע אלטרנטיבות מסחר ואף אפשרות למגורים תת קרקעיים, שאינם רק גימיקים תיירותיים או פתרונות נקודתיים, כי אם פתרונות של ממש לבעיית האורבניזציה העולמית.

ננוטכנולוגיה להורדת מחיר תשומות הבנייה

על הננוטכנולוגיה שומעים כיום בעיקר בעולם הרפואה, כדרך למזעור טכנולוגיות לשימושים שונים. אבל טכנולוגיה מתקדמת זו צפויה בעתיד לאפשר הורדה משמעותית של עלויות הבנייה, שהן נטל של ממש על מחירי הנדל"ן. השאיפה היא שהננו טכנולוגיה תעזור לפתח מכשירי בנייה זולים יותר, הן בשל החיסכון בחומר הגלם הנזקק והן בשל יעילותם הרבה שתחסוך שעות עבודה יקרות, כך שמן הסתם יבואו על חשבון הידיים אנושיות. כמו כן, באמצעות טכנולוגיה זו ניתן יהיה לשפר מוצרי יסוד של התעשייה, כדוגמת יצירת בטון עמיד יותר, הפקת מתכות עמידות יותר ועוד מוצרי בסיס שיחסכו בזמן וישפרו את איכות המוצר הסופי.

מדפסות תלת ממד: בנייה מהירה וזולה

חברה סינית אחת כבר החלה לייצר מבנים באמצעות מדפסות תלת ממד אימתניות. על ידי הזרקת בטון וחומרים ממחזרי בנייה הוכח כי ניתן להעמיד מבנים תוך יום עבודה אחד, ובחיסכון של עשרות אחוזים בעלויות הבנייה.

בעתיד הטכנולוגיה תשתכלל, ויש הטוענים שתהפוך לברירת המחדל ביצועית בענף, וכך תהפוך את מיזמי הנדל"ן המסורתיים שאופיינו בתקופות הקמה ארוכות ובתקציבי ענק לקצרים וזולים הרבה יותר. כיום הטכנולוגיה מאפשרת הקמת מבננים קטנים ונמוכים, ובעוד כעשור, 'נביאי הטכנולוגיה הנדל"נית' מעריכים כי בעזרתה ניתן יהיה להקים מתחמים של ממש הכוללים גורדי שחקים לצד מבני מסחר.

 

מדפסות תלת ממד: מהפכת הקמעונאות

טכנולוגית הדפסת תלת-מימד תאפשר ייצור מוצרי לבוש, ריהוט ועוד, ותבוא על חשבון התעשייה המסורתית. הרכישות המקוונות יהפכו פופולריות יותר, שכן הצרכן יוכל בלחיצת כפתור להזמין מוצר ואף לערוך בו שינויים לפי טעמו האישי. היצרן לא יזדקק למלאי, אלא ייצר את ההזמנה בו במקום וישלח אותה אל מקור ההזמנה. החנויות תהפוכנה לחלונות ראווה לטכנולוגיה ופחות למוצרים בפועל, ומכאן שהיא עשויה להפוך שטחי מסחר רבים למיותרים. הקמעונאות הווירטואלית, שכבר כיום מהווה איום על הקמעונאות המסורתית ובאופן ישיר על נכסי הנדל"ן המיועדים אליה, תהפוך לברירת המחדל הצרכנית.

רובוטים כתחליפים לחברות ניהול

מטלות הבית הן אחת מטרדות העולם המודרני של היום, ולמעשה כל אחד מאתנו מפנטז על היום שבו הבגדים יכבסו את עצמם, הכלים יהפכו לנקיים באורך פלא, הבית יתנקה מעצמו והאוכל יהיה מוכן על השולחן במחיאת כף. טכנולוגיית הרובוטיקה צפויה בעתיד לספק פתרונות לחלק מגחמות אגואיסטיות אלו, אך באופן יותר פרקטי יותר, היא צפויה להפחית למינימום את נחיצותן של חברות האחזקה, שכן היא תאפשר ניהול רובוטי של תחזוקת הבניין. ניהול זה צפוי להיות זול ויעיל יותר מהניהול האנושי, ובכך להפחית את עלות התחזוקה, אשר לעתים, למשל בנכסים מסחריים, מהווה חלק משמעותי מהתשלומים על הנכס.

רכבות במהירות של 600 קמ"ש

בעתיד הלא כל כך רחוק, הטכנולוגיה תאפשר ייצור רכבות שיהיו מסוגלות להגיע למהירות של עד 600 קמ"ש. בארץ זה אומר שמלצרית שעובדת בבית מלון באילת, תוכל להגיע לעבודתה תוך שעה, מביתה שבמטולה.

המהפכה התחבורתית תוליך לכך שהפריפריה תהפוך לפחות פריפריאלית, ומחירי הנדל"ן בערים אלו ידביקו מעט את המתחולל בערי הביקוש. יתר על כן, הטכנולוגיה תאפשר איחוד של ערים באזור גיאוגרפי מסוים למטרופולין, כך שבפועל הערים של היום יהיו לשכונות של העתיד, וכל החלוקה העירונית כפי שאנחנו מכירים אותה עשויה להשתנות לחלוטין.

כלי רכב אוטונומיים

חוזי עתידות טכנולוגיים, מעריכים כי כבר בעוד כעשור רוב הרכבים יציעו לנהג האנושי אפשרות של מעבר לנהג אוטומטי. עשור לאחר מכן, אותו נהג אוטומטי יהפוך לברירת מחדל של ממש.

מעבר לעובדה כי הדבר יאפשר למשתמש בכלי הרכב לנצל את זמן הנסיעה לעיסוקיו השונים, הרי שהמערכות הטכנולוגיות יהפכו את הנהיגה ליותר יעילה, חסכונית יותר ואף ידידותית יותר לסביבה. מלבד זמן הנסיעה הקצר יותר, הן יחסכו בכמות הכבישים ובשטחים תומכי נסיעה. במקביל, הרכבים ינויידו אוטומטית לחניות מרוחקות ממרכז העיר, שתוכל לנצל שטחים אילו לטובת בניית שטחי מגורים רבים יותר, שטחי מסחר, ושטחים נוספים לרווחת הציבור.

רכישות באמצעות מציאות מדומה

"לרכוש בית בלי לצאת מהבית". זה אולי יהיה הסלוגן הפרסומי של חברת מציאות מדומה עתידית, אשר תספק לצרכנים קסדות פלא שלאחר חבישתן יוכלו להתרווח על הכיסא מול מסך המחשב בביתם ולחוש כאילו הם נמצאים בתוך הדירה שאותה הם שוקלים לרכוש. התחזיות מעריכות כי שוק קסדות פלא אלו צפוי להכפיל עצמו מדי שנה, כך שבעוד שנים אחדות ייתר את תפקידים המסורתי של אתרי המכירות ושל המוכרנים והמשווקים האנושיים. בכך תחום שיווק הנדל"ן יהפוך לממוכן יותר, ויאפשר בסופו של תהליך פתרון מלא רכישת דירות בלחיצת כפתור.