למה חשוב לפרסם הודעות למשקיעים וכיצד הן מייצרות ערך?

על מנת לצאת מהקופסה ולא להסתפק בדיווחים של פעם ברבעון, כדאי לחברות ציבוריות לייצר עניין ולפרסם הודעות ודיווחים על ההתפתחויות והמתרחש בהן ■ 4 דרכים בהן ניתן לעשות זאת על הצד הטוב ביותר

יחסי ציבור/ קרדיט: שאטרסטוק
יחסי ציבור/ קרדיט: שאטרסטוק

*** הכתבה בשיתוף IRmedia

מחזורי מסחר אפסיים, חוסר עניין במניה ושקיפות דלה היא מנת חלקן של חברות רבות בבורסה של תל אביב. ישנן מספר דרכים לטפל בבעיה, ואסטרטגיה נכונה מוכיחה כי ניתן להגדיל משמעותית את הפעילות במניה.

המשקיעים בחברות הציבוריות בישראל ובכלל, מסתכלים על מחיר המניה בו הם מושקעים וצמאים לשמוע על התפתחויות בחברה. מרוב החברות, הם זוכים לקבל אות חיים פעם ברבעון עם פרסום הדוחות הכספיים, וזה אינו מספיק.

חשוב מאוד למשקיעים להיות מעודכנים בכל התפתחות, לקבל איתות מהחברה האם היא מתקדמת וזוכה בחוזים חדשים, אלו פיתוחים טכנולוגים חדשים באמתחתה, והאם החלה למכור באזורים חדשים בעולם. כל הודעה עשויה לעורר עניין בקרב משקיעים קיימים ובוודאי לעניין משקיעים חדשים שעשויים לשקול השקעה בחברה כיוון שעלתה להם על הרדאר. עוד יתעניינו בהודעות - הסוחרים היומיים, שחקני הנוסטרו ומערכות האלגו טריידנינג - מערכות מחשוב אוטומטיות שמתחילות לפעול בעת שהחברות מפרסמות הודעות.

על מנת לצאת מהקופסה, ולא להסתפק רק בדיווחים הדלים של פעם ברבעון חברה ציבורית חייבת לייצר עניין ולפרסם הודעות ודיווחים על התפתחויות והמתרחש בה. להלן כמה רעיונות כיצד לעשות זאת:

חברה יכולה לפרסם הודעות על זכייה בחוזים, או חתימה על הסכמים, גם אם אינם מהווים לפחות 5% מהיקף המכירות שלה. ישנן חברות המוכרות במעל 50 מיליון שקל בשנה ולא דיווחו פעם אחת על זכייה בחוזים כי הן דבקו בחוק המחייב אותם לדווח רק על עסקאות של מעל 5% מהיקף המכירות שלהן - וזוהי טעות חמורה מצד החברה.

על מנת לחרוג מההתניה הטכנית של 5% ניתן, למשל, לדווח על מכירה ראשונה בטריטוריה חדשה או מכירה של קו מוצרים חדש. כמובן שניתן לפרסם הודעה על לקוח חדש, גם אם זו הזמנה שאינה מהותית אבל בעלת פוטנציאל משמעותי. דיווח על לקוח חדש של חברה מעביר למשקיעים מסר כי החברה מתרחבת וצומחת. לעיתים הלקוחות מבקשים מהנהלת החברה לא לפרסם הודעה הכוללת את שמם, משיקולים מסחריים, כמובן שיש לכבד את רצונם, אך זו אינה סיבה לא להוציא הודעה ולעדכן את המשקיעים. ניתן לדווח, למשל, שהחברה חתמה על הסכם עם לקוח חדש, לציין את הטריטוריה בלי שם הלקוח וליידע על היקף ההסכם או פוטנציאל של השוק.

אפשרות שמאוד מקובלת בארה"ב או אצל החברות הגדולות היא פרסום מכתב למשקיעים. חברות נוהגות לפרסם לפחות פעם אחת בשנה מכתב המיועד למשקיעים. מטרת המכתב היא לתת פן אישי ומסר מהמנכ"ל, לעורר אמון, לאפשר לחברה לצאת מהדיווח המשפטי-הלקוני ולפנות למשקיעים באופן ישיר ומפורט ולחשוף את ההתפתחויות האחרונות והאסטרטגיה של החברה ליצירת ערך למשקיעים. ניתן לפרסם מכתב למשקיעים לפחות פעם בשנה ואף יותר. הפרסום יכול להתבצע בדוח השנתי ואפשרי גם בדוח החצי שנתי או לפני אסיפת בעלי מניות. על מנת לחזק את הפנייה הבלתי אמצעית למשקיעים, ניתן לצרף את המכתב למשקיעים במסגרת דיווח הדוח השנתי ובמקביל לפרסם אותו כהודעה נפרדת - כך שהרגולטור אינו יכול להתנגד מאחר ומדובר בדיווח מפורט לכלל הציבור המייצר שקיפות.

דרך נוספת להעמיק את הקשר עם המשקיעים הוא פרסום מרוכז של אירועים. למשל, לאחד מספר הסכמים שהחברה חתמה עליהם, שביחד מהווים התקדמות משמעותית שלה. ניתן לפרסם באופן אקטיבי פיתוחים טכנולוגיים חדשים שנמכרו ללקוח ראשון ובכך לתת כיוון ולמשקיעים.

עוד רעיון לתקשור עם המשקיעים באמצעות הודעות היא להוציא חומרים ומסרים שהחברה כתבה בדוחות הכספיים הרבעוניים ולהפיץ אותם כהודעה מיוחדת וחדשה. חברות רבות נוהגות לעדכן בדוחות הרבעוניים על התפתחויות בחברה. אולם משקיעים לא תמיד קוראים את כל הדוחות הללו ולא מודעים למהלכים אסטרטגיים - לכן אם ישנם אירועים שחשוב להבליט, כדאי להוציא אותם בהודעה נפרדת.

לסיכום: הנהלה של חברה ציבורית חייבת לחשוב כל העת על המשקיעים שלה שלא מכירים ואינם חשופים לפעילות היומיומית בחברה. משקיעים אלו מחפשים אינדיקציות לפעול במסחר ולהגדיל אחזקות. הם אינם מעוניינים להמתין רק לדוח הרבעוני ולחכות שלושה חודשים לעדכון מהחברה, אלא מחפשים קשר רציף ועקבי. לכן כדאי לנהל איתם את הקשר הזה באמצעות הודעות. הדבר יתרום למחזורי מסחר, ישפר את שקיפות החברה למשקיעים ועשוי להביא ליצירת ערך משמעותית לחברה.

וכיצד גורמים לכך שהודעות אלו יגיעו למשקיעים ויזכו לחשיפה משמעותית? אחרי שהחברה העלתה את ההודעה למאי"ה היא יכולה להיכנס לאתר IRmedia ולהפיץ אותה לעשרות אלפי משקיעים פרטיים ומוסדיים שמיד יגיבו בהתאם במניה.

 

צרו איתנו קשר *5988