האם רוסיה בדרך להשתלט על הגז הישראלי?

אם גזפרום, הזרוע הגיאופוליטית הארוכה ורבת-העוצמה של פוטין, תהפוך לשותפת סוד ושותפה בכירה בשדות הגז הישראלים, ישראל תהיה בעצם מדינת חסות רוסית

פוטין ונתניהו בסופ"ש. מנסה להשיג דריסת רגל במזה"ת / צילום: רויטרס
פוטין ונתניהו בסופ"ש. מנסה להשיג דריסת רגל במזה"ת / צילום: רויטרס

במסיבת העתונאים שנערכה אתמול (ג') בקרמלין, התייחסו ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, ובנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, לראשונה בפומבי לנושאי אנרגיה בכלל ולגז טבעי בפרט. השניים התייחסו גם ליחסים שחידושם מתמהמה כבר יותר מחמישה חודשים, בין טורקיה לישראל.

פוטין ונתניהו, כך נמסר בהודעה לעיתונות, חתמו על הסכם אנרגיה, אולם תוכנו של זה לא פורט. מסיבת העיתונאים המשותפת, עם זאת, הייתה מעניינת. נתניהו הזמין ועודד חברות רוסיות לקחת חלק בכלכלת הגז הישראלית. "אין מגבלות חוקיות על חברות רוסיות מהשתתפות בפרויקטים של גז בישראל", אמר נתניהו בתשובה לשאלת עיתונאי. "מה שבאמת הגביל והאט את השתתפותנו בפיתוח שדות הגז, עם כל החברות, היה משך הזמן שלקח לנו לאמץ החלטה להרחיב ולפתח את שדות הגז," אמר נתניהו בהתייחסו למתווה הגז הטבעי. "הצלחנו לפתור את הבעיה הזו כך שהדלת שלנו פתוחה עכשיו לחברות מכל העולם שלהן ניסיון נרחב בפיתוח שדות גז, כולל כמובן רוסיה".

בהערה מאוחרת יותר הדגיש נתניהו: "הייתי רוצה להוסיף... להבהיר דברים. פעם נוספת, אני מעודד חברות אנרגיה רוסיות להשתתף בכל המכרזים באזור זה".

פוטין מצידו נתן לישראלים תקווה, כאשר התייחס לחידוש היחסים בין ישראל לטורקיה: "אני חיובי ביותר לכך [חידוש היחסים ישראל טורקיה]. אנחנו מאמינים שכל תזוזה של מדינות ועמים זה לעבר זה תהיה לה השפעה חיובית על המצב הבינלאומי הכולל. פחות בעיות בין המדינות - יותר טוב. אנחנו מקדמים בברכה את התהליך".

ההערות האלה מחזקות את ההנחה שלשותפי לווייתן בתמיכת מדינת ישראל, יש אינטרס בהכנסת גזפרום לפעילות בישראל, בין השאר משום שכניסה כזו היא האפשרות היחידה לפתח את מאגר לווייתן בשנים הקרובות. במקרה כזה, רוסיה תסיר את התנגדותה להפשרת היחסים בין ישראל לטורקיה ואף תסכים להסיר את התנגדותה ליצוא גז ישראלי, שיופק בסיוע רוסי, לטורקיה, במחיר, בכמויות וביעדים שלרוסיה תהיה שליטה עליהם.

אם עסקה כזו, שבה גזפרום, הזרוע הגיאופוליטית הארוכה ורבת-העוצמה של פוטין, תהפוך לשותפת סוד ושותפה בכירה בשדות הגז הישראלים, תקרום עור וגידים, ישראל תהיה בעצם מדינת חסות רוסית, כמעט כמו שכנתה הקרובה סוריה.