קרן המטבע הבינלאומית: על סין להקטין את החוב הקונצרי

סגן הנשיא של קרן המטבע הבינלאומית, דייויד ליפטון, קרא היום לממשלת סין לנקוט בצעדים הנדרשים על מנת להקטין את החוב הקונצרני של המדינה: "חוב החברות ממשיך להוות בעיה רצינית למשק הסיני"

בורסות אסיה סין יפן / צילום: רויטרס
בורסות אסיה סין יפן / צילום: רויטרס

סגן הנשיא של קרן המטבע הבינלאומית, דייויד ליפטון קרא היום (שבת) לממשלת סין לנקוט בצעדים הנדרשים על מנת להקטין את החוב הקונצרני של המדינה. לדבריו, "חוב החברות ממשיך להוות בעיה רצינית למשק הסיני שדורשת מחויבות ממשלתית ורפורמות חדשות". על פי הערכות של קרן המטבע הבינלאומית, החוב הקונצרני הכולל של סין עומד על כ-145% מהתמ"ג וזה "גבוה בכל קנה מידה".

התזמון של האזהרה לסין לא מקרי: לא מזמן פורסמו אזהרות אחרות על פיהן החוב הגבוה של סין עלול להוביל להתפשטות המשבר העולמי. על פי הערכות, סך ההלוואות ללא כיסוי מספיק בסין עומד על כ-1.3 מיליארד דולר. "סין צברה חוב מהר יותר מכל מדינה אחרת בG-20 בעשור האחרון, והחוב הכולל של המדינה מסתכם בכ-247%  מהתוצר המקומי הגולמי", כך מעריך טום אורליק, הכלכלן של Bloomberg Intelligence. 

בסין מודעים לחומרת הבעיה, נגיד הבנק המרכזי הסיני, ז'ו שייאוצ'ואן, השמיע לא פעם אזהרות מפני עליית רמות החוב, ואמר כי לקיחת הלוואות על ידי חברות ועסקים ביחס לתמ"ג הסיני גבוהה מדי. לדברי הנגיד הסיני, לסין יש עדיין בעיה עם גיוסי הון לא חוקיים, והשירותים הפיננסיים שלה אינם מספיקים. רמת מינוף גבוהה חושפת את המשק לסיכונים מאקרו-כלכליים. 

"עקב הגידול המהיר בהיקפי האשראי במדינה ב-2015 ובתחילת 2016, ושיעורי הריבית הגבוהים, הבעיה רק הולכת ומחמירה", אמר ליפטון. עם זאת הסתייג ואמר כי "אין ספק שלממשלת סין יש את היכולות כדי לטפל בבעיה, וחשוב שזה ייעשה בקרוב".