עובדי פסגות: כך תיחלצו מחיבוק הדב של ההסתדרות

שלבי ההתאגדות הראשונים הם ההזדמנות היחידה שיש לעובדים לבחור לעצמם עצמאות כלכלית וארגונית ■ עמדה

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

לאחרונה התפרסם כי גם עובדי פסגות, בית ההשקעות הגדול במדינה, פועלים על-מנת להתאגד בארגון עובדים. בכך הולך ומתרחב היקף עובדי "הצווארון הלבן", שאמנם מועסקים בחוזים אישיים, אך מעוניינים ליהנות גם ובמקביל מיתרונות כוחו של ארגון עובדים.

ניסיונם של עובדים מאוגדים מוכיח כי על העובדים לשאול את עצמם לא רק האם להתאגד, אלא גם באיזו מסגרת רצוי לעשות זאת. האם נכון לעשות זאת במסגרת ההסתדרות - או באופן עצמאי? יוזמי התאגדות העובדים המחפשים עצמאות צריכים לקבל החלטה קריטית זאת כבר בתחילת הדרך, אחרת יהיה מאוחר מדי.

בחברות בהן רוב העובדים הם ברמת השכלה והכנסה גבוהות כמו בפסגות (וכמו בענפי הביטוח, ההיי-טק והסלולר), היתרונות של ארגון עובדים עצמאי ברורים:

■ ניהול עצמאי של משא-ומתן מול המעסיק, מבלי לאפשר להסתדרות לפעול "מעל הראש" של הוועד.

■ שליטה על כל תקציב דמי החבר, ולא רק דמי ועד זעומים.

■ קבלת החלטות באופן דמוקרטי בתוך הארגון, ללא פיקוח-על של ההסתדרות וללא צורך באישור ההסתדרות לשביתה או עיצומים.

■ ניצול משאבים באופן יעיל ומבוקר.

הכוח המרכזי שיש לארגון עובדים עצמאי הוא האפשרות לשבות. להסתדרות יש אמנם אפשרות לנצל את כוחה הגדול ולהפעיל צעדים סולידריים במקומות בהם היא מייצגת, לטובת מקום עבודה שהוא יחסית קטן, אבל תהיו בטוחים שהיא לא תשבית את המשק או את שדות התעופה או הנמלים עבור עובדי פסגות.

נכון, יש הטוענים כי הארגונים העצמאיים הם למעשה רק כלי בידיו של המעסיק לניגוח ועד העובדים מטעם ההסתדרות, אולם טענה זאת רלוונטית רק כאשר קיימת יוזמה להקמת ועד מטעם ההסתדרות. כאשר יוזמי ההתארגנות יחליטו מראש על מהלך עצמאי ויתנהלו בהתאם לכללים שנקבעו בפסיקה, ללא קשר להסתדרות, יש להם בהחלט סיכוי רב להצליח. לכן, עובדים שמעוניינים להתאגד באופן עצמאי צריכים למהר ולהקדים את כניסת ההסתדרות לחברה בה הם עובדים.

על-פי פסיקת בתי הדין לעבודה, כל עוד התאגדות העובדים פועלת באופן ראשוני וללא השפעה חיצונית - יש סיכוי לעובדים לקדם את עניינם ולהתאגד באופן עצמאי. ברגע שהעובדים יזמינו את ההסתדרות לארגן אותם, יהיה זה כמעט בלתי אפשרי לסגת ולהקים ארגון עובדים עצמאי. תשאלו את עובדי אמדוקס ומנורה, שם העובדים ניסו להתאגד באופן עצמאי, אך הדבר נעשה לאחר דריסת הרגל של ההסתדרות, ובתי הדין לעבודה לא נתנו להם להמשיך את המהלך להתאגדות עצמאית.

בשני מקרים אלה קבעו בתי הדין כי ארגוני העובדים העצמאיים באמדוקס ובמנורה לא ענו להגדרות של "ארגון עובדים", כיוון שהם הוקמו בעקבות ניסיון ההתארגנות של ההסתדרות הכללית וכדי להתנגד לה. לכן נאסר עליהם לנהל משא-ומתן קיבוצי עם המעסיק, ובכך נסללה דרכה של ההסתדרות לחדור פנימה ולהפוך לארגון היציג בחברות אלה. 

■ הכותב הוא ממשרד גורודיסקי ושות', המתמחה בדיני עבודה ופנסיה.