האוויר יוצא מהבועה? בעמק הסיליקון מתכוננים ליום סגריר

חברת AngelList, שמפעילה פורטל שמחבר בין יזמים למשקיעים, מתכוננת לימים גשומים: "אם יהיה מחנק אשראי, ושווי השוק של חברות יצנח באופן דרסטי - זה הזמן שבו כדאי לך להשקיע"

מונית אובר בלונדון / צילום: רויטרס
מונית אובר בלונדון / צילום: רויטרס

AngelList מתכוננת ליום סגריר. החברה, שמפעילה פורטל אינטרנט שמקשר יזמים עם משקיעים פרטיים, מקימה קרן "יום סגריר" ובודקת פעילויות עסקיות חדשות לנוכח ההאטה בשוק ההשקעות בחברות סטארט-אפ צעירות.

נבאל רביקנט, מנכ"ל החברה, ואחד ממייסדיה, אמר שהוא בודק אפשרויות מחוץ לעמק הסיליקון כדי להבטיח שהכסף ימשיך לזרום גם בתקופת האטה. מטרתו היא להשיג התחייבויות מקרנות השקעה ריבוניות ומשורה של משקיעים אחרים ברחבי העולם, כדי להשקיע באמצעות AngelList מיליארד דולר בשנים הבאות. אשתקד התחייבה CSC Venture Capital, החטיבה האמריקאית של חברת הפרייבט אקוויטי הסינית China Science & Merchants Investment Management Group, לבצע השקעה של 400 מיליון דולר, לדברי רביקנט.

הצמיחה הואטה

"אם יהיה מחנק אשראי, ושווי השוק של חברות יצנח באופן דרסטי - זה הזמן שבו כדאי לך להשקיע", אמר רביקנט, משקיע סיד רב-מעללים שהימר בשלב מוקדם על אובר וטוויטר. "זו המטרה של גיוס הכסף המוסדי הזה. זה הכסף שלנו ליום סגריר".

ענני הסערה כבר מכסים חלק מהשמיים. אשתקד הסתכם מימון הסיד ב-2 מיליארד דולר, מכיוון שהצמיחה הואטה ל-5%, על פי חברת המחקר CB Insights מספר עסקות הסיד התכווץ לראשונה מאז ש-AngelList עלתה לאינטרנט לפני חמש שנים. בקצב הנוכחי, צפויה השנה ירידה גם במספר העסקות וגם בסך הכסף שיושקע בחברות שנמצאות בשלב הסיד.

עלייה מהירה

עלייתה המהירה של AngelList התרחשה במקביל לגאות בתחום חברות הסטארט-אפ. האתר קידם השקעות סיד, בעיקר מצדם של אמריקאים עשירים, ביותר מ-1,000 חברות סטארט-אפ, וכן מימון לחברות שנמצאות בשלבים מאוחרים יותר, כולל Cruise Automation ו-Dollar Shave Club, ששתיהן נרכשו השנה. AngelList נוהגת לקחת לעצמה 5% מהרווח של כל השקעה שבוצעה באמצעות הפלטפורמה שלה, והיא גובה את הכסף ברגע שחברות סטארט-אפ נרכשת או יוצאת לבורסה. כמו כן פועלת AngelList גם כמשקיע באמצעות קרן בת 20 מיליון דולר שאותה היא מיצתה לאחרונה, וקרן חדשה יותר בת 35 מיליון דולר.

כעת מקדישה AngelList תשומת לב רבה יותר לגיוס כספים לביצוע השקעות שלא במגזר הסטארט-אפ. החברה מדווחת כי לוח מודעות הדרושים שלה מגיע ל-3.1 מיליון אנשים, וכולל 370 אלף חברות. לדברי החברה, היא מבצעת יותר מ-78 אלף תיאומים בין מחפשי עבודה ומעסיקים. החברה מרחיבה את פעילותה כמגייסת כוח אדם בתחום הטכנולוגיה באמצעות הפעלת שירות מוקפד במיוחד בשם A-List. חברות יכולות לשלם ל-AngelList 10 אלף דולר כדי שהיא תערוך ותתחזק רשימת מועמדים ותסייע לקבוע ריאיונות. לקוחות A-List של AngelList כוללים את Asana Inc., Box Inc. ואובר. גם Bloomberg LP נכללת ברשימת הלקוחות.

אך AngelList ידועה בזכות השקעותיה בחברות סטארט-אפ, והיא מפרסמת את הישגיה בתחום זה. AngelList מדווחת על שיעור תשואה פנימי לא-ממומש בסך 46% מהשקעותיה ב-61 החברות שמומנו באמצעות הפלטפורמה שלה ב-2013. הרשימה כוללת את שירות משלוחי החבילות Shyp ואת רשת בתי הקפה מהירת הצמיחה Philz Coffee.

לנתון מרשים זה מתלווה הסייג: לא מדובר במזומנים. AngelList מחשבת את תשואתה באמצעות שימוש באומדני השווי על בסיס הערכת המשקיעים את החברה בסבבי השקעה עוקבים, שבהם יכול שווי החברה לרדת אם היא כושלת בביצועיה.

משקיעי הון סיכון ומשקיעים פרטיים אחרים משתמשים בשיטות חישוב שונות לדיווח על תשואותיהם, ולפיכך קשה להשוות נתונים אלה. סקוט קופור, שותף ב-Andreessen Horowitz, כתב החודש הודעת בלוג שבה יצא נגד השימוש בנתון התשואה הפנימית, וטען כי אין לראותה כקריטריון בעל חשיבות. רביקנט הודה כי התשואה הממשית מההשקעות שבוצעו ב-2013 נמוכה יותר מנתון התשואה הפנימית הלא-ממומשת שהזכיר. הוא הוסיף כי יפרסם עדכונים מדי שנה.

בינתיים מוצאת AngelList דרכים חדשות שמאפשרות לאנשים להיכנס לתחום ההשקעה בחברות פרטיות. בשנה הבאה צפויות כ-600 חברות סטארט-אפ לגייס כסף באמצעות האתר, ו-AngelList אמרה שהיא יוצרת סוג של קרן מדדית לחברות צעירות שתחזיק במניותיהן של 100-200 חברות סטארט-אפ. תמורת 100 אלף דולר או יותר יוכלו משקיעים לרכוש חלק מהקרן, ששמה Access fund.