טראמפ: "טיל גרעיני שיגיע לארה"ב? זה לא יקרה!"

נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ הגיב בחריפות לדבריו של מנהיג קוריאה הצפונית, שאיים כי מדינתו על סף ניסוי שיגור מוצלח בטיל בליסטי בין יבשתי שיכול לכסות חלקים מארה"ב ■ "זה לא יקרה!", צייץ בעמוד הטוויטר שלו ■ שעה לאחר מכן תקף בציוץ אחר באותו נושא את סין: לוקחת מאיתנו כסף ולא עוזרת עם קוריאה הצפונית

 קים ג`ונג און / צילום: רויטרס
קים ג`ונג און / צילום: רויטרס

על מסלול התנגשות? הוא אמנם עדיין מחזיק בתואר הנשיא הנבחר, אבל הלילה (ג') דונלד טראמפ סיפק הצצה נוספת למדיניות החוץ הצפויה בעידן טראמפ. בסדרת ציוצים הוא תקף בחריפות את קוריאה הצפונית על רקע האיום של פיונגיאנג שתבצע ניסוי בטיל בין יבשתי בעל יכולת נשיאת ראש נפץ גרעיני שיכול להגיע לחלקים ארה"ב. טראמפ מתח גם ביקורת על סין: "לוקחת כסף מארה"ב ולא עוזרת".

בתחילת השבוע הודיע שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און כי מדינתו קרובה לשיגור טיל בליסטי בין יבשתי שיכול להגיע לחלקים מארה"ב. בהצהרה שנתן לרגל השנה החדשה, אמר הרודן כי "אנחנו מתקדמים במחקר ובפיתוח וטכנולוגיה מתקדמת המחזקת את יכולות ההגנה שלנו, כולל שלב ההכנות הסופיות לשיגור טיל בליסטי בין יבשתי".

ההודעה, שהתפרשה כאיום מרומז על המערב בכלל ועל ארה"ב בפרט, נענתה בתגובה חריפה של הנשיא הנבחר. בעמוד הטוויטר שלו גינה דונלד טראמפ את תכנית הגרעין של הדיקטטורה ורמז שלא יעבור בשתיקה על הניסוי הצפוי: "קוריאה הצפונית הצהירה כי היא בשלבים האחרונים של פיתוח נשק גרעיני המסוגל להגיע לחלקים בארה"ב, זה לא יקרה!".

 

לא רק קוריאה: גם סין על הכוונת

כשעה לאחר מכן צייץ טראמפ פעם נוספת, והפעם בחר לתקוף את סין, שלדבריו אינה מסייעת בריסון התוקפנות של קוריאה הצפונית. "סין לוקחת מארה"ב כמות גדולה של כסף ועושר מארה"ב בסחר שכולו חד-צדדי אבל היא לא תעזור עם קוריאה הצפונית. נחמד!", אמר.

בספטמבר האחרון ערכה קוריאה הצפונית את הניסוי החמישי והגדול ביותר שלה בנשק גרעיני, שאף גרם לרעש אדמה בעוצמה 5.3. הניסוי הרביעי נערך לפני כשנה, ובעקבותיו החריף האו"ם את הסנקציות על המדינה המסוגרת. גם אז און בחר לאיים ואמר: "נהיה מוכנים לשגר נשק גרעיני בכל עת".

למרות דבריו הלוחמניים של טראמפ הלילה, לפני שזכה בנשיאות הוא אמר בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס כי יהיה מוכן לשוחח עם מנהיגה של קוריאה הצפונית. "אהיה מוכן לדבר אתו, אני לא רואה כל בעיה בכך", הצהיר אז ואמר כי יעשה זאת על מנת לנסות ולעצור את ההתחמשות הגרעינית של פיונגיאנג. במקביל, הבהיר טראמפ הוא יפעל ללחוץ על סין על מנת שזו תגרום לקוריאה הצפונית לשנות את דרכיה.

"הניסוי הצליח", ההודעה על הניסוי האחרון

הצעתו של טראמפ התקבלה בברכה בפיונגיאנג. בטור דעה שפורסם באתר DPRK, אחד המובילים במדינה, טראמפ כונה "פוליטיקאי חכם והבחירה הנכונה עבור האמריקנים". עוד שיבח האתר הצעה אחרת של טראמפ, שהציע להוציא את הכוחות האמריקנים מקוריאה הדרומית עד שתשלם לארצות הברית: "מתברר שטראמפ הוא לא המועמד הבור והקשקשן שהם חושבים שהוא, אלא הרבה יותר חכם מכך".