נלחמת בזיהום: סין תשקיע 361 מיליארד ד' באנרגיה מתחדשת

ההשקעה מתפרסת על פני 3 שנים ומתבצעת על רקע הצורך הדחוף לצמצם את הזיהום במדינה, אך תביא את האנרגיות המתחדשות ל-15% בלבד מכלל האנרגיות ■ מומחה הסולאר אלון תמרי: ההחלטה תשפיע על מחירי ותפוצת האנרגיה הסולארית בכל העולם

זיהום אוויר בבייג'ין / צילום: רויטרס
זיהום אוויר בבייג'ין / צילום: רויטרס

סוכנות האנרגיה הלאומית של סין (NEA) הודיעה בשבוע שעבר על השקעה של 361 מיליארד דולר באנרגיות מתחדשות עד שנת 2020. המהלך צפוי לייצר 13 מיליון מקומות עבודה.

על פי דיווח של סוכנות "רויטרס", המהלך הסיני נועד לצמצם ככל האפשר את השימוש בפחם, שתורם לבעיית זיהום קשה במדינה. ב-NEA אומרים כי ההשקעה תביא לכך שכמחצית מכושר ייצור החשמל החדש בסין בשנים הקרובות תגיע מרוח, שמש, הידרו וגרעין. מהדיווח לא ברור אם הסוכנות הסינית מתייחסת אל תחנות הכוח הגרעיניות כאל אנרגיה מתחדשת, אם כי נראה שהתשובה לכך חיובית ושהדגש בתוכנית הוא על מניעת פליטות מזהמים.

על פי הדיווח, מתוך הסכום הכולל יושקעו כ-100 מיליארד דולר בטורבינות רוח וכ-70 מיליארד דולר יושקעו בתחום ההידרו. לא נמסר היקף ההשקעה בחשמל סולארי, אם כי הוועדה הלאומית הסינית לרפורמות מסרה בחודש שעבר, כי במסגרת תוכנית החומש הכלכלית יגדל ייצור החשמל הסולארי במדינה פי חמישה, בהשקעה של 145 מיליארד דולר. למרות ההשקעות הגדולות, האנרגיות המתחדשות יהוו ב-2020 רק 15% מכלל החשמל המיוצר בסין.

לדברי אלון תמרי, מומחה בתחום החשמל הסולארי, מדובר בהכרזה מהדהדת שהשפעתה רחבה בהרבה מעבר לסין. "בסין הותקנו עד כה כ-70-80 ג'יגה-ואט והתוכנית היא ל-200 ג'יגה-ואט - כמעט לשלש את הכמות. בשנים האחרונות הותקנו בכל העולם 50-60 ג'יגה-ואט של חשמל סולארי בשנה, כלומר סין אומרת שהיא הולכת לעשות לבד את מה שעושים בכל העולם בכל שנה. זה חסר תקדים".

תמרי, מייסד חברת סולאר-פאואר, שנרכשה לפני כשנה על ידי חברת אורד, מנהל כיום את פעילות האנרגיה הבינלאומית של החברה, בעיקר במדינות אפריקה. לדבריו, אחרי שנים שבהן היתה סין "פח הזבל של הייצור בעולם", שאליו מיוצא הזיהום, חלה התעוררות ונוצרה מוטיבציה פנימית לשנות את המציאות. מכיוון שסין מייצרת כ-70% מהפאנלים הסולאריים בעולם, וכן מגדילה בהתמדה את כושר הייצור של חומרי הגלם, בעיקר סיליקון, יש לה את הכלים לחולל את המהלך. נכון ל-2015, 7 מ-10 יצרניות הפאנלים הסולאריים הגדולות בעולם היו סיניות.

"למהלך הזה יש השפעה תדמיתית", אומר תמרי. "יבואו מדינות בעולם ויגידו - אם סין המזוהמת עושה את זה, גם אנחנו נשקול את זה. אנחנו רואים את זה גם באפריקה, במדינות כמו קניה, ניגריה, דרום אפריקה ומרוקו, שמוציאות מכרזים לחשמל נקי, למרות שהן לא ממש ידועות בתור כאלה שמנפנפות דגל ירוק בהכרח. ויש לזה כמובן גם סיבה כלכלית - מחירי ייצור האנרגיה הסולארית ירדו לרמה בשנים האחרונות הרבה להודות ליכולות הייצור בסין, והמשמעות היא שבהרבה מקומות בעולם, שבהם יש קרינת שמש חזקה, ייצור חשמל סולאריהוא יותר זול מייצור חשמל מזהם".

למרות שייצור הפאנלים הסולאריים כבר הגיע ליעילות ולמחירים נמוכים, הוא עדיין יכול להתייעל ולרדת במחיר, אומר תמרי, אם כי ספק אם בשמונה השנים הבאות נראה שוב ירידה של 85% כפי שהיה מאז 2008-2009. "ברגע שממשלת סין יוצרת מתווה ליצור חשמל נקי בהיקף כל כך נרחב, זה יגרום לאמצעי הייצור בסין, שגם ככה מפותחים, להמשיך ולהתפתח עוד יותר, מה שאנחנו מניחים שימשיך ויוזיל את ייצור הפאנלים הסולאריים, ויוריד שוב את מחירי האנרגיה הנקייה בעולם. לכן בטווח הבינוני, 3-4 שנים, אנחנו רואים על סמך ניסיון העבר שההשפעה תהיה גלובאלית".