פילבר: "בתאגיד חסר דנ"א של ממלכתיות והבנת אחריות ציבורית"

בראיון ל"מקור ראשון", לקראת הוועידה הכלכלית שלו, תוקף מנכ"ל משרד התקשורת גם את התנהלות עיתונאי הציונות הדתית בסאגת התאגיד: "הם התנהגו כמו מפד"לניקים של שנות ה-70. ראו את הג'ובים. אמרו תודה שזרקו להם עצמות והסתפקו בכך"

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

"היו ברשות השידור מאות עיתונאים - חלקם הגדול בכלל לא תומך נתניהו ולא הצביע לו - ואני חושב שיש להם דנ"א שחסר בתאגיד השידור: של ממלכתיות, של הבנה מהי אחריות של שידור ציבורי" - כך אומר מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, בראיון לעיתונאי אריאל שנבל שיתפרסם מחר (ו') בעיתון "מקור ראשון".

פילבר מתייחס בראיון גם לנושא פיצול חטיבת החדשות של התאגיד שממתין בימים אלה להכרעה של בג"ץ ואומר: "העמדה שלנו ברורה: כיוון שחדשות הן הלב של השידור הציבורי, חשוב מאוד שבגוף שיפקח עליהם, ינחה ויעצב אותם, יהיו אנשי מקצוע בתחום. ואת זה אין במועצה הנוכחית".

לדבריו, "בחוק התאגיד ניסו לעשות משהו שלא קיים כמעט באף מקום בעולם: גוף עצמאי לחלוטין, בלי שום מעורבות של רגולציה שממומן על-ידי מדינה, אבל שאין לה שום סמכות לפקח עליו. לתאגיד יש מועצה ציבורית, שמהרגע ששר התקשורת בחר שופט בדימוס שבחר אותה, היא יוצאת לדרך ולא חייבת דין וחשבון לאף אחד, כולל הציבור. היו לא מעט סוגיות ציבוריות בשנה האחרונה שבפועל התגלגלו לפתחי ולפתחו של ראש הממשלה, ומצאנו את עצמנו עם אחריות כלפי הציבור אבל בלי סמכויות. למשל, ההחלטה לא לשדר מירושלים. לא הייתה לנו טיפת השפעה על כך".

בראיון מותח פילבר ביקורת גם על התנהלות העיתונאים מהמגזר הדתי-לאומי בנושא: "במאבק על התאגיד עיתונאי הציונות הדתית התנהגו כמו מפד"לניקים של שנות ה-70. הם לא ראו את הראייה הציבורית, אלא ג'ובים. אמרו תודה שזרקו להם עצמות והסתפקו בכך".

בתאגיד השידור "כאן" מסרו ל"גלובס" בתגובה לדברים: "צר לנו שיש מי שעדיין מלבה סכסוכים בין עובדים. כולנו גוף אחד, והתאגיד כאן הוא עובדה מוגמרת. הגיעה העת להרפות ולהבין שיש שידור ציבורי אחד".

פילבר התייחס בראיון גם למינויו לאחרונה של איוב קרא לתפקיד של שר התקשורת ולחילופי השרים התכופים במשרד ואמר כי "במשרד כלכלי מקצועי כמו התקשורת פחות חשוב מי השר, ויותר חשוב שבמשרד תהיה מדיניות עקבית ולשוק תהיה ודאות רגולטורית ולשם אני מכוון".

הראיון עם פילבר, שיתפרסם כאמור מחר במקור ראשון, התקיים לקראת הוועידה הכלכלית שיקיים העיתון בימים שני ושלישי בשבוע הבא במלון הילטון בתל-אביב, שבה צפוי לקחת חלק גם פילבר עצמו.